منطقه ما به دلیل تعدد اماکن فرهنگی، نمایشگاه‌ها و نگارخانه‌های متعدد قطب فرهنگی پایتخت محسوب می‌شود. اماکنی که با برگزاری نمایشگاه‌های متنوع در زمینه هنرهای تجسمی سعی در پاسخگویی بهتربه نیازهای فرهنگی وهنری شهروندان دارند.

خانه هنر تهران

همشهری آنلاین - رضا افراسیابی: یکی از همین نمایشگاه‌ها که از نظر معماری بیرونی، درونی و نوع آثاری که به نمایش می‌گذارد با سایر اماکن فرهنگی ساختار متفاوتی دارد «آرت سنتر» یا همان «خانه هنر تهران» است. خانه‌ای که مدت‌هاست مأمن علاقه‌مندان به وادی هنرو خلاقیت‌های ناب هنری است. به این بهانه با «وحید ملک» بنیانگذار مجموعه نمایشگاه‌های «آرت سنتر» یا «خانه هنر تهران» گفت‌وگو کرده‌ایم.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

 قصد دارم این‌گونه بحث را آغاز کنیم که چرا شمیران را برای فعالیت در حوزه برپایی نمایشگاه‌های هنری انتخاب کردید؟  

خانواده من اهل فرهنگ و هنر هستند و من هم در چنین فضایی رشد کردم. البته من در این منطقه بزرگ شده‌ام و به شمیران علاقه خاصی دارم. از همان ابتدا دغدغه اصلی من ارائه آثار هنری فاخر در مکانی مناسب برای هنرمندان و قابل استفاده برای هنردوستان بود. فعالیت در این حوزه را در سال ۱۳۷۵ با افتتاح نمایشگاه پاسارگاد شروع کردم. سال ۱۳۸۰ به دعوت آرت اکسپو نیویورک برای برگزاری نمایشگاهی از آثارم به یک سفر یک ماهه به آمریکا رفتم که این سفر ۳ سال به طول انجامید و نتیجه آن برگزاری ۳۰ نمایشگاه از هنرمندان ایرانی بود که با استقبال خوبی هم مواجه شد.

پس از این موفقیت‌ها به دنبال مکانی مناسب برای ارائه آثار هنری در فضایی وسیع‌تر بودم تا اینکه در سال ۱۳۸۵ اینجا را که یک ساختمان قدیمی بود خریداری کردم و با ایجاد تغییراتی اساسی به آنچه امروز می‌بینید تبدیل کردم. ویژگی‌های فراوانی از جمله در دسترس بودن برای تمام اقشار جامعه، ‌ تردد زیاد شهروندان در این منطقه که به دیده شدن برنامه‌های ما کمک فراوانی می‌کرد و همچنین پتانسیل فرهنگی موجود در شمیران اصلی‌ترین دلایل من برای انتخاب شمیران برای ایجاد نمایشگاه بودند.  

 معماری نمایشگاه از نظر نمای بیرونی و درونی ویژگی‌های خاصی دارد که جلب توجه می‌کند.  

تبدیل ساختمان از حالت اولیه به آنچه امروز مشاهده می‌کنید کاملاً هدفمند انجام شد و بیش از یک سال به طول انجامید. هدف من دیده شدن این نمایشگاه برای هنرمندان و ایجاد فضایی مناسب برای هنردوستان بود. به همین دلیل، طراحی و اجرای نمایی که توجه افراد را به خود جلب کند می‌توانست نقش مهمی در دستیابی به هدفی که داشتم ایفا کند. به‌طور مثال قسمت‌هایی از نمایشگاه را با نمای شیشه‌ای کار کرده‌ایم تا برای شهروندان از بیرون ساختمان هم قابل استفاده باشد. در معماری داخلی ساختمان هم تمام تلاشم را برای ایجاد فضایی سراسر هنری داشتم. سفال‌ها و کاشی‌های اصیل گرگان بر روی دیوارها و بام‌ها نمونه‌ای از این فعالیت‌ها هستند.  

 برنامه‌های این نمایشگاه بیشتر در چه حوزه‌ای و با چه رویکردی برگزار می‌شود؟  

به دلیل اینکه هویت نمایشگاه‌های ما در زمینه هنرهای تجسمی است به این سبک و سیاق هم بیشتر شناخته می‌شویم. البته نمایشگاه‌های ما تمام شاخه‌های اصلی و زیر مجموعه‌هایی نظیر نقاشی، نقاشی خط، عکس و خطاطی را در قالب نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی برگزار می‌شود. هدف از این اتفاق حمایت از هنرمندان این رشته برای خلق آثاری فاخر و ایجاد مکانی برای ارائه آثار آنهاست. البته مراسم بزرگداشت هم که در آن پخش فیلم، ارائه بخشی از آثار و قرائت مقالاتی درباره استادان هم بخش دیگری از برنامه‌های ما را به خود اختصاص می‌دهد. برگزاری نمایشگاه‌های گروهی به‌خصوص سه نسل از هنرمندان همیشه با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان مواجه شده که یکی از نکات قابل توجه تعامل بین جوان‌ترها و پیشکسوت‌هاست.  

 هدف اصلی شما از نمایشگاه‌داری چیست؟  

از ابتدا تا امروز دغدغه اصلی من حمایت از هنرمندان برای ارائه آثار فاخر هنری بوده است. همچنین با هنرمندانی که تجربه نمایشگاه موفق را با آنها داشته‌ایم در خارج از کشور در جهت گسترش هنرهای تجسمی ایرانی همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌ایم. نا گفته نماند که گرایش هرچه بیشتر مردم به دنیای فرهنگ و هنر از اهمیت فراوانی برای ما برخوردار است که با وجود استقبال آنها در این راه موفق بوده‌ایم. جالب است بدانید بسیاری از افرادی که با این حوزه ناآشنا بوده‌اند بعد از خرید یک اثر هنری امروز تبدیل به یکی از کلکسیونرهای مطرح شده‌اند.  

 چگونه برنامه‌هایتان را طراحی و اجرا می‌کنید؟  

همیشه سعی کرده‌ام وقتی نمایشگاهی برگزار کنم که آثار جذاب و تازه‌ای برای ارائه به هنر دوستان در اختیار داشته باشم. مردمی که با وجود مشکلات زندگی در جوامع امروزی برای بازدید از نمایشگاه‌ها وقت می‌گذارند و به اینجا می‌آیند خیلی باارزشند و سعی می‌کنیم آثار فاخر و بدیع را در معرض دید آنها قرار بدهیم. همیشه سعی کرده‌ایم بازدیدکنندگان را حفظ کنیم و بر تعداد آنها بیفزاییم که این مهم جز با اعتماد بر کیفیت برنامه‌های ما امکانپذیر نیست.  

 فعالیت در زمینه نمایشگاه در منطقه ما از نظر اقتصادی توجیه دارد؟  

فعالیت در این حوزه از نظر اقتصادی توجیه چندانی ندارد و باید عاشق فرهنگ و هنر بود تا به موفقیت و ماندگاری رسید. این مکان اگر به هر فعالیت اقتصادی دیگری اختصاص پیدا کند از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است؛ اما علاقه من به فعالیت هنری باعث ادامه فعالیت من در این حوزه شده است. البته ناگفته نماند که من با اقتصاد هنر به‌خصوص برای نسل جوان موافق هستم، زیرا می‌تواند به افزایش انگیزه آنها کمک فراوانی کند. پتانسیل فرهنگی بالایی که در منطقه ما وجود دارد انگیزه را برای ادامه فعالیت ایجاد می‌کند.  

سقفی برای هنر شمیران

بیوگرافی

«وحید ملک» در سال ۱۳۵۲ متولد شده و در رشته مدیریت تحصیل کرده است. پدر او از نخستین فارغ‌التحصیلان دانشکده هنرهای زیبا و از پیشکسوتان رشته معماری به شمار می‌رود. او الفبای این کار را از پدرش آموخته است. رشته هنری ملک فانکشنال آرت یا هنر تجسمی کاربردی است که در این حوزه نمایشگاه‌های فراوانی را برگزار کرده است. ملک موفق به دریافت مدرک نخستین نمایشگاه موزه تأیید شده از سوی کمیته ملی موزه‌ها نیز شده است. وی صاحب تقدیرنامه‌های فراوان از سوی مراکز معتبر هنری در عرصه ملی و بین‌المللی است.

 *منتشر شده در همشهری محله یک به تاریخ ۱۳۹۳/۳/۲۴

کد خبر 735112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha