مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: سیاره تیر در اتفاقی نادر روز چهارشنبه از برابر خورشید می‌گذرد. آخرین باری که این اتفاق رخ داد، سه سال پیش بود و تا ده سال دیگر،‌ این رخداد تکرار نخواهد شد.

در جریان این اتفاق ‌، تیر به صورت دایره سیاه کوچکی به اندازه یک دویستم خورشید دیده خواهد شد. حدود پنج ساعت طول می‌کشد تا تیر از برابر خورشید کاملاً بگذرد.

به نوشته سایت نیو‌ساینتیست اسپیس، در حالت گذر از برابر خورشید،‌ تیر باید دقیقاً بین خورشید و زمین قرار بگیرد. اگر تیر و زمین در یک سطح به دور خورشید می‌گشتند،‌ چنین رویدادی هر 116 روز رخ می‌داد.

تیر هر 88 روز یک بار به دور خورشید می‌گردد. اما تیر معمولاً از دیدگاه زمین درست از بالا یا پایین خورشید می‌گذرد، چون مدار آن هفت درجه از مدار زمین انحراف دارد. این انحراف باعث می‌شود تیر بیشتر زمان را بالا یا پایین سطح مدار زمین بگذراند.

این دو سیاره در دو نقطه در مدار خود یک سطح پیدا می‌کنند، یعنی در امتداد خطی که دو سطح با هم تلاقی می‌کنند.

گذر تیر از برابر خورشید زمانی رخ می‌دهد که تیر درست در همان زمانی که از سطح مدار زمین می‌گذرد، در گردش زمین به دور خورشید به آن می‌رسد. چنین حالتی در هر قرن 13 بار رخ می‌دهد.

مدار زهره به دور خورشید مانند تیر، نزدیکتر از مدار زمین به دور خورشید است و از این رو حالت‌هایی پیش می‌آید که از برابر خورشید می‌گذرد. اما طولانی‌تر بودن زمان گردش آن باعث می‌شود که گذر آن از برابر خورشید بسیار نادرتر باشد.

چنین حادثه‌ای در این قرن دو بار رخ می‌دهد. اول بار دو سال پیش بود و دومین بار آن شش سال دیگر خواهد بود.

گذر تیر از برابر خورشید در بخش‌های وسیعی از کره زمین از جمله قاره آمریکا، استرالیا و شرق آسیا دیده خواهد شد،‌ اما در اروپا، آفریقا یا خاورمیانه دیده نخواهد شد.

کد خبر 7404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز