دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

حسین سلطانزاده: حسن بیادی در دور دوم شورای اسلامی شهر تهران همراه با جمعیت آبادگران وارد شورای شهر شد و نایب رئیس آن شد.

اکنون نیز او در دور سوم نایب رئیس است. شیوه خاص بیادی در اعلام صلوات بعد از تصویب هر طرح و یا لایحه‌ای در شورای شهر آن قدر تهییج‌کننده است که دیگر به مسئولیتی جدایی‌ناپذیر برای او تبدیل شده است.هنگام اظهارنظرها و تذکرات بیادی در جلسات شورا همه سراپا گوش می‌شوند تا ببینند این بار نوبت چه کسی یا نهادی است که در تیررس انتقادات او که بعضا در عین آمیختگی با طنز، گزنده است، قرارگیرد.

گاهی هم شدت انتقادات آن‌قدر بالا می‌گیرد که چمران از جایگاه رئیس شورا ناچار می‌شود برای کنترل، اتمام یا کاهش ضرب سخنان او شخصا داخل بحث شود. بیادی، سخنگوی جمعیت آبادگران نیز هست شاید به همین دلیل همگام با دیگر احزاب در فضایی که به سرعت برای انتخابات دور دهم ریاست‌جمهوری آماده می‌شود با همشهری به گفت و شنود  نشسته است.

  • از10 سالی که از عمر شورای اسلامی شهر تهران می‌گذرد شما 6 سال عضو آن بودید تا به‌عنوان یکی از15 عضو، در شورای دوم و سوم شهر حاضر باشید. ارزیابی شما از عملکرد این نهاد چیست؟

شورای اول با وجود کارایی زیاد،  بعد از سه سال که از عمرش گذشت به‌دلیل سیاسی شدن، درگیری‌های حزبی، آلوده شدن به منافع شخصی، اختلافات بر سر انتخاب شهردار و عدم‌تعامل میان اعضا، با انحلال مواجه و دلسردی و یأس مردم را نیز موجب شد، این فضای ناامیدی از شوراها متأسفانه به شهرهای دیگر کشور هم سرایت کرد.

  •  و موجب شرکت کمرنگ مردم تهران در انتخابات دور دوم شورای شهرشد.

بله در همین هنگام جمعی از اصولگرایان به نام جمعیت آبادگران ایران اسلامی وارد صحنه انتخاباتی شدند و با توجه به اینکه نوعا از چهره‌های سیاسی و نام آشنا نبودند اما توانستند با شعارهای اصولی، میثاق‌‌نامه شفاف و اهدافی قابل اجرا، پیروز میدان شوند.

  • در واقع آبادگران،  شورای شهر تهران را به انحصار خود درآوردند.

فقط آقای رسول خادم از قهرمانان ملی و با اخلاق کشور مستقل شرکت کرد و به جمع 15 نفره ما پیوست که ایشان هم بحمدالله با همان روحیه اصولگرایی همراه دیگر دوستان خدمات صادقانه خود را آغاز کرد. درهر حال شورای دوم سعی کرد با تمرکز روی مشکلات مردم و حضور مستمر در میان آنها و  گوش کردن به مشکلات‌شان ضمن ارائه برنامه‌های مشخص و قابل اجرا، اقدامات ضربتی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را به اجرا گذارد که در نهایت در عرض کمتر از یک سال هم به اصلاح تفکر منفی و بدبینی نسبت به مدیریت شهری در میان شهروندان انجامید و هم روحیه همکاری و مشارکت صادقانه در اداره شهر را در آنها زنده کرد.

  • بنابراین به‌نظر می‌رسد تجربه تلخ شورای اول خیلی به درد شما خورد تا دقیقا با پرهیز از نقاط ضعف آنها سعی در کسب اعتبار دوباره برای خودتان و شورای شهرکنید؛ از جمله پرهیز از اختلافات درونی و جلوگیری از رسانه‌ای شدن اختلاف نظر اعضا با یکدیگر.

نه، این تعریفات به معنی این نیست که اختلافی در شورای دوم وجود نداشت اتفاقا اختلافات خیلی جدی هم پیش می‌آمد که به‌دلیل مدیریت خوب رئیس شورای شهر و رفتار کریمانه بعضی از اعضا، اختلافات نوعا به خارج از شورا اصلا راه نمی‌یافت و فعالیت‌ها با وحدت تجلی پیدا می‌کرد تا جایی که مردم به این حرکت‌های صادقانه اعتماد کردند و منتخب شورای دوم را به ریاست‌جمهوری برگزیدند که یکی از افتخارات شورای دوم همین است که توانست در مدت 4سال 2 شهردار لایق و سختکوش اصولگرا را برای مدیریت پایتخت کلانشهر تهران انتخاب کند. اگرچه دولت‌های وقت به خاطر مسائل سیاسی همکاری خوبی آنچنان که درشأن مردم است با آنان نداشتند.

  • اما در شورای سوم دیگر آبادگران برنده مطلق انتخابات شورای شهر نبودند.

انتخابات شورای سوم شهر زمانی بود که بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی به برکت حرکت‌های ارزنده شورای دوم شکل گرفتند و قدرت حرف زدن پیدا کردند ولی متأسفانه بعضی‌ها از حمایت و پشتیبانی‌های دولت بی‌نصیب نبودند که اختلافاتی را آشکار ساخت و کمی به طبل تفرقه کوبیده شد که بحمدالله وحدت و هوشیاری مردم خوب تهران این حرکت‌ها را خنثی کرد، لذا با وجود اینکه در این انتخابات چند نفر از احزاب و گروه‌های دیگر به جمع اکثریتی شورای دوم پیوستند اما همچنان آن وحدت و همدلی به حول و قوه الهی ادامه دارد و آن اهداف خدمت و خدمتگزاری با مدیریت قابل دفاع شهردار تهران پیگیری می‌شود. هنوز هم رفع مشکلات اساسی مردم خوب و شهروندان تهرانی از دغدغه‌های اصلی همه اعضای شورای شهر تهران است.

  •  با این تفاسیر ارزیابی شما از عملکرد مدیریت شهری باید مثبت باشد؟

بله با وجود همه تاثیرات منفی که مشکلات درآمدی برای شهرداری داشت ولی به‌یاری امام زمان(عج) به‌طور قابل‌قبول کارهای عمرانی و فرهنگی و اجتماعی از طریق مدیران و همکاران صدیق و سخت کوش شهرداری در حال انجام است. شفاف‌سازی‌ مالی با همکاری کامل معاونت‌های ذی ربط در حال تکمیل است، کوچک‌سازی‌ از طریق سازماندهی و حذف بعضی شرکت‌ها و سازمان‌های  غیرضرور در حال انجام است، توسعه کارهای برنامه‌ای و توجه خاص به درآمدهای پایدار ادامه دارد، استقرار سیستم حسابرسی سالانه و بازرسی‌های گوناگون، انتصاب ذی حسابان متخصص در همه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری،  رصد‌کردن نظارت دقیق و قابل توجه تبصره‌های بودجه سالانه، توجه خاص به برنامه‌های راهبردی 5 ساله شهرداری که در آینده نزدیک به تصویب خواهد رسید، تصویب طرح جامع تهران در تحقق چشم‌انداز بیست ساله و برنامه راهبردی 5 ساله شورای اسلامی شهر تهران، تعامل مستقیم با دیگر شوراهای اسلامی شهرهای کشور از طریق مجمع شوراهای تخصصی کلانشهرها و مراکز استان‌ها جهت وحدت ملی و توسعه مشارکت عمومی و انتقال تجربیات و حذف کارهای موازی، اعمال حداکثر سیاست‌های صرفه جویی و خودداری از کارهای موازی، پیشنهاد حذف هزینه‌های غیرضروری  حمایت از توسعه کمی و کیفی مطالعات راهبردی کاربردی در راستای تحقق اهداف برنامه 5 ساله ازجمله این نقاط برجسته مدیریت شهری است.

  • اما اصحاب رسانه معمولا در جلسات علنی شورا شاهد انتقادات شما به مدیران شهرداری هستند که بعضا خیلی هم گزنده است.

 البته بسیاری از مشکلات شهرداری و ایراداتی که به آن وارد است به‌دلیل حجم بالای خدمات و گستردگی بی‌رویه شهر و عدم‌وجود قانون مناسب و به روز برای حل این مشکلات است به‌طوری که اکثر این قوانین متعلق به 40 سال قبل است که با ساختار عظیم شهرداری همخوانی ندارد اما اکثر تذکرات و نقدهای ما از روی صداقت و دلسوزی است.  یقین داریم که اکثر این اظهار نظرات که شاید بعضی از آنها با لحن بسیار تندی هم بیان می‌شود، خارج از مسائل شخصی و جناحی و سیاسی است و فقط برای رضای خدا و حل مشکل مردم است،  ولی اکثریت مسئولان و مردم خوب و شریف تهران از عملکرد شورای سوم و شهردار تهران رضایت دارند؛ چرا که توسعه و حمایت شورایاری‌ها و استقرار تفکر محله محوری از طریق تغییر مدیریت در ساختار شهرداری (شهردار محله) که در دوره آقای قالیباف انجام شد، در قالب رویکرد محله محوری، به مشارکت عمومی مردم برای رفع مشکلات و اداره شهر انجامید.

  • شما از نقش مؤثر شورای دوم در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم سخن گفتید. آیا فکر می‌کنید این بار هم شورای شهر بتواند در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری نقش داشته باشد؟

مردم ما بسیار باهوش، ولایت مدار و صادق هستند. مطمئنا برای ریاست‌جمهوری، فردی اصولگرا و خدوم را که بتواند آنان را از مشکلات موجود مخصوصا گرانی بی‌رویه کالاهای اساسی برهاند، رای خواهند داد. در همین جا لازم است تاکید کنم تخریب افراد در انتخابات به هر شکل آن حرام است و همه افرادی که قصد نامزد شدن را دارند مخصوصا که مورد تایید شورای نگهبان باشند، رعایت حرمت‌شان براساس آموزه‌های دینی لازم است. ضمن اینکه در صورت امکان کاندیداها باید کابینه احتمالی خود را معرفی کنند تا مردم با تحقیق و مطالعه و آگاهی کامل بتوانند به آنها رای دهند.

کد خبر 73914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز