درلایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به موضوع جبران افزایش هزینه‌ شهرداری‌ها توجه کافی نشده است.

براساس لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که هفته گذشته از سوی دولت به مجلس ارائه شد، جبران آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی -که طی 3سال آزاد اجرا خواهد شد- برای مصرف‌کنندگان، بخش تولید و خود دولت مدنظر قرار گرفته، اما این لایحه درخصوص جبران افزایش هزینه نهادهای عمومی به‌ویژه شهرداری‌ها، تمهیدات کافی در نظر نگرفته است.

در حالی که دولت در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها پیشنهاد کرده پول حاصل از آزادسازی یارانه‌ها به‌ترتیب60درصد برای صرف جبران افزایش هزینه مصرف‌کنندگان، 15درصد برای بخش تولید و 25درصد برای خود دولت، مصرف شود، برای جبران افزایش هزینه شهرداری‌ها که ارائه اکثر خدمات آنها انرژی‌بر است، تخصیص 10درصد عوارض سوخت را توصیه کرده که از دیدگاه شوراها و شهرداری‌ها این رقم کافی نیست.

این واقعیت بدین معناست که با آزادسازی قیمت‌ حامل‌های انرژی، هزینه شهرداری‌ها افزایش می‌یابد و در نتیجه، شهرداری‌ها چاره‌ای جز افزایش عوارض خود نخواهند داشت که این مسئله به زیان مردم خواهد بود.

در همین ارتباط، مهدی چمران، رئیس شورای عالی استان‌ها و رئیس شورای شهر تهران، اظهار داشت: درصورتی که قیمت سوخت بالا رود برای حمل‌ونقل عمومی که وظیفه شهرداری‌هاست مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی که در نشست مشترک روسای شوراهای اسلامی‌ و شهرداران کلانشهرهای کشور در اصفهان سخن می‌گفت، افزود: طرح تحول اقتصادی و اقدامات شهرداری‌ها با یکدیگر گره خورده و اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چرا مدیریت شهری در تدوین لایحه همکاری نداشته است، درصورتی که اگر این همکاری وجود داشت اکنون طرح شایسته‌تر بود. به گزارش مهر، رئیس شورای‌عالی استان‌ها عنوان کرد: اکنون در حال بررسی نواقص طرح تحول اقتصادی در شهرداری‌ها هستیم که هفته آینده بررسی این نواقص تکمیل خواهد شد.

چمران خاطرنشان کرد: میزان یارانه‌ای که برای جبران هزینه‌ها قرار است به شهرداری‌ها پرداخت شود، جبران هزینه‌های شهرداری کلانشهرها را نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، وی گفت: اگر در اجرای طرح تحول اقتصادی کمک به شهرداری‌ها پیش‌بینی نشود شهرداری‌ها در ارائه وظایف خود با مشکل مواجه می‌شوند. وی ادامه داد: اجرای طرح تحول اقتصادی دولت و تاثیر آن بر درآمدهای شهرداری‌ها که از نظر مالی در شرایط مناسبی نیستند، نیازمند تامل بیشتر است.

در همین حال سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی گفت: در بسته‌های سیاستی 10 درصد عوارض سوخت را به شهرداری‌ها پرداخت خواهیم کرد، البته ممکن است این امر با نسبت‌های جدیدتر در لایحه گنجانده شود.

حمیدرضا ‌فرزین شامگاه گذشته ادامه داد: قطعا نظر ما به‌گونه‌ای است که آثار حذف آن را بر بودجه شهرداری‌ها پیش‌بینی و در بسته‌های سیاستی جدید این امر را منظور خواهیم کرد که البته ممکن است این امر با نسبت‌های جدید‌تر در لایحه گنجانده شود.

با شهرداری‌ها مشورت نشد

شهردار اصفهان گفت: طرح تحول اقتصادی در برخی از نقاط، شهرداری‌ها را مد نظر قرار نداده و اصلاح این طرح در بخش مدیریت شهری امری ضروری است. 

سید مرتضی سقائیان نژاد افزود: تا‌کنون با مدیران شهری و شورای شهر برای اجرای طرح تحول اقتصادی مشورت نشده که باید با لحاظ کردن این نظرات طرح پخته تری در کشور اجرا شود.

شهردار اصفهان همچنین اظهار داشت: خطرات حساسی در اجرای این طرح وجود دارد که اگر با دقت انجام نشود کشور را دچار مشکل خواهد کرد. 

کد خبر 72113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز