چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گروه شهری: رئیس شورای‌عالی استان‌ها در همایش جایگاه شوراهای اسلامی و مدیریت محلی در افق چشم‌انداز 20ساله با طرح این پرسش که جایگاه شوراها برای تصمیم‌گیری کجاست؟

عنوان کرد: در شرایط فعلی، به شوراها و شهرداری‌ها برای تعیین تکلیف چند درخت می‌گویند مسئله حاکمیتی است و شما دخالت نکنید! در‌حالی که قانون اساسی شوراها را به‌عنوان ارکان تصمیم‌گیر کشور دانسته و بر آن بسیار تاکید کرده است. این  درحالی  است که قوانین مجلس به‌صورتی درآمده که هر چه پیش‌تر می‌رویم به جای آنکه به قوت شوراها افزوده شود از کارایی و قوت آنها کاسته می‌شود.

چمران اظهار کرد: امام خمینی(ره) نظرات بسیار مهم و اساسی در مورد شوراها داشتند، اما نه تنها اجرای بسیاری از این نظرات به دلایلی چون جنگ تحمیلی به تعویق افتاد، بلکه تنظیم قوانین در مورد شوراها نیز در زمانی بود که شوراها هنوز شکل نگرفته بودند.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها با تاکید بر این مطلب که کمبودها و ایرادات قوانین شوراها را شوراییان بهتر و بیشتر احساس می‌کنند، افزود: اساسا نیازی به تایید همه مصوبات شوراها از سوی فرمانداران وجود ندارد بلکه فقط باید موارد مغایر با قوانین مورد بررسی و ایراد قرار گیرد اما متأسفانه به‌دلیل بی‌اطلاعی از قوانین، بسیاری از مصوبات شوراها رد می‌شود.

در همین حال، رئیس شورای‌عالی استان‌ها با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در تصمیمات مربوط به اداره امور شهر و کشور اظهار کرد: برخی مسئولان رده پایین تصور می‌‏کنند مردم قادر به تصمیم‌‏گیری نیستند درحالی‌که با ظهور نظام جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی این حق به مردم داده شد تا در اداره امور تصمیم بگیرند.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها به‌نظر مساعد و توجه ویژه‌ مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهوری در مورد جایگاه شوراها اشاره کرد و توضیح داد: متأسفانه پیگیری دستورات مقامات ارشد در رده‌های پایین و بدنه به‌دلیل یک عادت تاریخی انجام نمی‌شود.

نهادینه شدن روش علمی و نگاه کارشناسی در ساختار شوراهای اسلامی، ‌‏تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای تعیین مسیر حرکت و تنظیم افق‌‏ها و چشم‌اندازهای آینده به گفته رئیس شورای‌عالی استان‌ها همان چیزی است که با شروع هر دوره از فعالیت شوراهای اسلامی رهبر فرزانه انقلاب، شوراهای اسلامی را به پایبندی و تلاش در راستای دستیابی به آنها فرا می‌‏خوانند.

او بیان کرد: با یک بررسی دقیق و در عین حال مدبرانه به یقین می‌توان به این پرسش که آیا شوراهای اسلامی در برآورده کردن اهدافی که برای آن تشکیل شده‌‏اند، موفق بوده‌اند یا خیر؟ پاسخی قانع‌کننده داد.

محدودیت‌های مالی و درآمدی شوراها بخش دیگری از اظهارات چمران را تشکیل می‌داد. وی خاطرنشان ساخت: متأسفانه به‌جای اینکه به درآمدهای پایدار و منابع مالی مدیریت شهری اضافه بشود از آن کاسته می‌شود درحالی‌که شوراها باتوجه به ظرفیت بالایی که دارند می‌‏توانند بار سنگینی را از دوش دولت بردارند.

چمران البته تاکید کرد: میزان توقع از شوراهای اسلامی باید متناسب با امکانات، اختیارات، ‌‏ توانایی‌‏های قانونی و ساز و کارهای موجود باشد.

او تصریح کرد: شوراهای اسلامی باید با توجه به اختیارات، قابلیت‌‏ها، ظرفیت‌های فعلی و با اتکا به اصول علمی و دانش تخصصی اقدامات و تصمیمات خود را چنان بر پایه‌های فنی و عالمانه و آینده نگرانه استوار کنند که بنیان‌‏های مستحکمی را برای اعتماد به‌خود در واگذاری صلاحیت‌‏های بیشتری در فرایند قانونگذاری‌های بعدی فراهم آورند؛

واقعیتی که کمتر به آن توجه شده و امیدوارم به‌وسیله تمام اعضای شوراها مورد توجه جدی قرار گیرد.

کد خبر 73029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز