گروه شهری: اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه خود تصمیم گرفتند مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر و محمدباقر قالیباف شهردار تهران را به‌منظور حل نهایی مشکلات مرتبط با پروژه ساختمانی ارکیده برگزینند.

رئیس شورای شهر و شهردار تهران قرار است با تشکیل جلسات مشترکی با قاضی این پرونده، دادستان تهران و سایر مسئولان مربوطه، به رفع اشکالات مربوط به این پرونده بپردازند، ازجمله این اشکالات عمل نکردن مسئولان به تعهداتی است که به شهرداری داده بودند.

خسرو دانشجو در توضیح پیشینه ماجرای پروژه ساختمانی ارکیده در منطقه 20 به خبرنگاران گفت: حدود 3 سال‌ قبل یک فرد کلاهبردار به هزاران نفر از مردم، قول ساخت مجتمع‌های مسکونی داد ولی در قالب پیش فروش، هر یک از واحدها را به چند نفر فروخت.

از سوی دیگر کاربری زمین‌هایی که فرد کلاهبردار به مردم قول ساخت در آن‌را داده بود اساسا فضای سبز بود نه مسکونی که این اقدام با در نظر گرفتن تعداد زیاد شهروندانی که در این پروژه شرکت کرده بودند، باعث بروز مشکلات وسیعی شد که درنهایت به بسیج سران 3 قوه برای حل آن منجرشد.

دانشجو ادامه داد: ‌براین اساس قرارشد وامی به مبلغ 20 میلیارد تومان از طریق بانک ملی با بهره 5 درصد به شهرداری پرداخت شود تا به‌منظور جبران خسارت مالباختگان به آنها پرداخت شود و علاوه برآن 2 قطعه زمین فرد کلاهبردار نیز که ازسوی قوه قضائیه توقیف شده بود به‌منظور جبران پرداخت خسارت مالباختگان از سوی شهرداری به این ارگان واگذار شود.

وی اظهار داشت: متأسفانه نه تنها این وام به جای 5درصد با سود 12 درصدی در اختیار شهرداری تهران قرارگرفت بلکه از تحویل دادن اراضی توقیف شده به شهرداری نیز خبری نشد.

این در حالی است که به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، شهرداری تهران با پرداخت 20 میلیارد تومان خسارت به بیش از 2 هزار نفر از مالباختگان، هنوز با تعداد دست‌کم 500 نفر مالباخته دیگر مواجه است و برای پرداخت خسارت آنها حداقل 5 میلیارد تومان کسری دارد.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: هنوز از تحویل اراضی توقیف شده فرد کلاهبردار به‌منظور جبران هزینه‌های شهرداری در این پروژه خبری نیست زیرا اعضای شورای شهر تهران متفقا بر این باورند که شهرداری نباید جور کلاهبرداران را بکشد و به‌هیچ‌وجه درست نیست طلب خسارت‌دیدگان از بودجه شهرداری که از ناحیه عوارض پرداختی مردم تامین می‌شود،پرداخت شود.

پیشنهادی برای خروج فرسوده‌ها

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه این جلسه در پاسخ به سؤالی درباره نتایج جلسه هفته گذشته کمیته کاهش آلودگی هوا در استانداری تهران، خاطر نشان کرد: طبق اظهارات مسئولان مرتبط با این موضوع، هفته گذشته از 16 مرکز ثبت آلودگی هوا در مقاطعی 5 ایستگاه و در مقاطعی دیگر 2 تا 3 ایستگاه از مرز هشدار گذشته بود، اما معدل روزها نشان‌دهنده رقم نگران‌کننده‌ای نبود.

وی اظهار کرد: شورای شهر تهران از دوره دوم تاکنون پیشنهاد جایگزینی پلاک به پلاک خودروهای جدید و قدیمی را مطرح کرده بود و بارها بر آن تاکید کرد تا بخشی از مشکل ترافیک تهران حل شود، اما این طرح اجرا نشده و در 3سال گذشته بیش از5/1 میلیون خودرو وارد شهر تهران شده بدون اینکه خودرویی خارج شود.

دانشجو ادامه داد: هرقدر پروژه‌های عمرانی و اجرایی بیشترشود، باز هم جوابگوی افزایش قابل‌توجه خودروهای اضافه شده به شهر تهران نیست.

طرح جامع ترافیک شهر تهران

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی در باره واکنش دبیر شورای‌عالی ترافیک نسبت به اظهارات رئیس شورای شهر تهران در مورد اجرای طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک حتی بدون مجوز شورای‌عالی ترافیک خاطرنشان کرد: در مقام سخنگوی شورای شهر تهران تاکید می‌کنم که موضع شورای شهر اجرای هرچه سریع‌تر این طرح با توجه به حاد بودن معضل ترافیک تهران است؛

ضمن اینکه طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک در برخی از حوزه‌ها نظیر توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو شروع شده است و ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم.

وی افزود: توقع شورای شهر و مردم تهران این است که شورای‌عالی ترافیک وقت و انرژی بیشتری را برای بررسی این طرح اختصاص دهد و زمان بررسی طرح را به 6 ماه و لابد بعد از آن به 6 سال آینده موکول نکند.

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: شورا و شهرداری تهران این آمادگی را دارند که هر نوع اصلاحیه در مورد طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک را با مشورت شورای‌عالی ترافیک بررسی کنند.

تصویب یک فوریت طرح مجوز توسعه بهشت زهرا

دانشجو گفت: در جلسه دیروز یک فوریت طرح مجوز توسعه بهشت‌زهرا مطرح شد و به تصویب رسید.

وی ادامه داد: پس از توافق شورا و شهرداری تهران با شورا و شهرداری باقرشهر در مورد توسعه بهشت زهرا از طریق اختصاص بخشی از حریم باقرشهر، شهرداری تهران متعهد شد تا برای جبران این کمک، اقداماتی را برای باقرشهر و شهروندان آن انجام دهد. وی افزود: شهرداری تهران متعهد شده است تا در ازای 33 هکتار زمین اضافه شده به مجموعه بهشت زهرا تقاطع غیرهمسطح، جابه‌جایی دیوار حدفاصل بین باقرشهر و بهشت زهرا، زیرگذر از داخل گورستان و افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی و احداث ایستگاه مترو برای شهروندان باقرشهری را ظرف مدت یک سال انجام دهد.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌ها، فضای اختصاص یافته فعلی به بهشت زهرا برای مدت 5 سال جوابگو خواهد بود

کد خبر 71223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز