شورای شهر تهران در یکصد و پنجاه و دومین جلسه خود علاوه بر دعوت از مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به‌منظور ارائه گزارش از وضعیت و کیفیت هوای شهر و ارائه راهکارهایی در رسیدن به شرایط استاندارد، 2 طرح دو‌فوریتی مهم نیز به تصویب رساند.

پیشنهاد تامین بودجه مورد نیاز برای ساماندهی و توسعه و مقاوم‌سازی‌ ابنیه دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ‌شهید بهشتی و پیشنهاد تامین بودجه برای احداث ابنیه و فضاهای مورد نیاز اقشار آسیب‌پذیر سازمان بهزیستی از طرح‌های دوفوریتی به تصویب رسیده توسط شورای شهربود.

به گزارش همشهری در ابتدای جلسه علنی روز سه‌شنبه شورای‌شهر، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با اعلام اینکه تمام خودروهایی که پیش از سال 80 تولید شده‏اند فاقد استانداردهای لازم بوده و آلودگی زیادی تولید می‏کنند اظهار داشت: از ابتدای سال تا 25 آذر ماه، 52 روز هوای آلوده داشتیم این در حالی است که در سال 86، فقط 15 روز هوا آلوده بود.

رشیدی، نبود مدیریت یکپارچه در زمینه کاهش آلودگی هوا، کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی، وجود خودروهای فرسوده، تکنولوژی قدیمی خودروها، عدم‌سختگیری در مورد معاینه فنی خودروها، کیفیت نامناسب سوخت و استفاده نامناسب از خودروها و عدم‌توسعه دولت الکترونیک را از جمله دلایل آلودگی هوای تهران اعلام کرد و خسارات ناشی از آلودگی هوا را براساس آمار بانک جهانی و از نظر بهداشتی 8 میلیارد دلار دانست.

رئیس شورای شهر تهران نیز در ادامه گزارش مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران تصریح کرد: در مورد انجام معاینه فنی خودروها بسیار مصمم و جدی هستیم.

حتی برای وادارکردن مردم به انجام این مهم حاضریم طرحی دو فوریتی به شورا ارائه دهیم تا با توسل به قانون مردم را مجبور به انجام معاینه فنی خودروهایشان کنیم.

وی با ابراز گلایه از آمار کم مراجعین به مراکز معاینه فنی به حدی که با وجود افزایش خودروها،تعداد مراجعین نسبت به سال قبل به نصف کاهش یافته، گفت: مراکز معاینه فنی خودرو هم‌اکنون با یک سوم ظرفیت خود فعال هستند و این نشان‌دهنده نبود فرهنگ مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو در بین مردم است؛ این درحالی است که با انجام به موقع معاینه فنی می‌توان به میزان 22درصد از میزان آلودگی‌ها کاست.

چمران در بخش دیگری از سخنان خود از استانداردکردن سوخت گازوئیل تا 50 PPM  خبرداد و  از سازمان محیط‌زیست نیز خواست تا طرح جامع آلودگی هوای تهران را دنبال کند؛ چراکه هوای نامناسب تهران نه‌تنها باعث شده ضریب هوشی کودکان سال به سال کاهش یابد بلکه موجب شیوع انواع بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر شده است.

رئیس شورای شهر تهران همچنین با مخاطب قراردادن شورای هماهنگی ترافیک کشور اظهار داشت: ما منتظر شما نمی‌مانیم و طرح جامع ترافیک تهران را اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: وقتی بهترین متخصصین کشور پس از مدت‌ها کار کارشناسی یک چنین طرحی را تدوین کردند که با مصوبات مجلس شورای اسلامی نیز به‌خوبی سازگار است، معطل ماندن این طرح از سوی شورای هماهنگی ترافیک کشور معنی ندارد.

در ادامه، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز گفت: 25 درصد آلودگی هوای تهران به‌دلیل تردد موتورسیکلت‌هایی است که بیش از نیمی از آنها فاقد استانداردهای لازم هستند.

معصومه ابتکار افزود: کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا که تحت نظر سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست فعالیت می‌کند باید ماهی 2 تا 3 بار جلسه تشکیل دهد و این در حالی است که در 2 سال اخیر، این کمیته جمعا 3 بار تشکیل جلسه داده و بخش‌های بسیاری از برنامه‌های کاهش آلودگی هوای تهران رو به تعطیلی رفته است.

خسرو دانشجو دیگر عضو شورای شهر نیز با اشاره به اینکه خطر آلودگی هوای تهران همیشه ما را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: باید قبل از شروع فصل سرما به فکر تمهیداتی برای کاهش آلودگی باشیم.

وی یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از آلودگی هوای تهران به‌دلیل عدم‌معاینه فنی خودروهاست و باید این فرهنگ را بین مردم نهادینه کنیم که خودروهای خود را به مراکز معاینه فنی ببرند.

نیمی از شورایاران گذشته در دوره سوم 

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و احمد مسجد جامعی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این جلسه طی سخنانی از زحمات و فعالیت‌های شورایاران دور دوم قدردانی کرد .

وی ادامه داد:‌ هنگامی که مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان علم و صنعت در بخشی از سخنان خود  از لزوم کمک گرفتن و به کار گرفتن مردم صحبت کردند، به محض شنیدن این سخن نخستین مصداقی که به ذهنم خطور کرد شورایاران بود که چگونه به‌صورت تجربه موفقی در کشور ما به اجرا در آمد.

مسجدجامعی نیز در ادامه با ابراز خشنودی از اینکه نیمی از شورایاران دوره دوم در دوره سوم شورایاری‌ها نیز حضور دارند، گفت: شورایاری‌ها اکنون به سرمایه‌ای اجتماعی تبدیل شده و ظرفیت مدیریت شهری را با حضور خود افزایش داده‌اند.

وی تاکید کرد: در شرایطی که شاهد کاهش شرکت مردم در سایر انتخابات بودیم اما در دوره سوم انتخابات شورایاری‌ها حداقل با افزایش مشارکت تا 50 درصد مواجه بودیم.

درجلسه دیروز همچنین  دوفوریت تامین بودجه مورد نیاز ساماندهی توسعه و مقاوم‌سازی‌ ابنیه دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران وطرح روشنایی فضای شهرتهران تصویب شد.

کمک 24 میلیارد تومانی شهرداری به بهزیستی

شورای شهر تهران پیشنهاد کمک 24 میلیارد تومانی به سازمان بهزیستی را در قالب کسری‌های اعتباری برای بودجه فرصت بازسازی و ساماندهی اماکن نگهداری کودکان، معلولان و مراکز توانبخشی و کمک به ساماندهی مددجویان را تصویب کرد.

شورای شهر روز سه‌شنبه با کمک 15 میلیارد و 900 میلیون تومانی برای مرمت و بازسازی و ساماندهی اماکن نگهداری کودکان، معلولان و مراکز توانبخشی و 8میلیارد و 40 میلیون تومان برای ساماندهی زنان مددجو و در معرض آسیب در سال 88 به‌ترتیب اولویت موافقت کرد.

کد خبر 71053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز