گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران در یکصد و پنجاهمین جلسه خود با هدف حفظ هویت تهران وبناهای تاریخی آن به یک فوریت طرح « تعیین سیاست‌های اقتصادی، جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی» رای مثبت دادند.

به گزارش همشهری، رسول خادم رئیس کمیسیون اقتصادی وبرنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در دفاع از این طرح گفت: در اجرای ماده 166 قانون توسعه برنامه سوم گرچه شورای شهرقبلا مصوبه‌ای را به‌صورت کلی برای حفظ و احیای بناهای تاریخی به تصویب رسانده بود اما به‌دلیل آنکه مسائل مطرح شده در این مصوبه به‌صورت کلان بود و توجیه اقتصادی برای صاحبان این اماکن ایجاد نمی‌کرد اجرای طرح را با مشکلاتی مواجه ساخته بود.

خادم خواهان آن شد تا فراهم شدن شرایط وتدوین سیاست‌های اقتصادی لازم،  ثبت ملکی به‌عنوان بنای تاریخی توجیه اقتصادی داشته باشد. وی افزود: این طرح همچنین نگاه بودجه‌ای دارد تا شهرداری تهران نیز برای احیای اماکن تاریخی موجود بودجه‌ای را برای سال 88 در نظر بگیرد.  

مهندس مهدی چمران نیز با تاکید براینکه حفظ آثار و بناهای تاریخی امری حیاتی است، افزود: میراث فرهنگی در عین حالی که یکی از منابع ارزشمند هر شهرو  استانی است، یکی از معضلات و مشکلات شهرها و کشور نیز محسوب می‌شود، چرا که قوانین حفظ آن آثار به‌گونه‌ای است که منجر به تخریب آنها و حتی محله‌هایی می‌شود که این آثار در آنجا قرار دارد.

وی یاد آور شد: وقتی بنایی به ثبت تاریخی می‌رسد، صاحب آن ملک نگون بخت می‌شود. درعین حال میراث فرهنگی نیز توجه خاصی به مرمت و احیای این بناها نمی‌کند و حتی در پاره‌ای مواقع کار احیای مرمت را نیمه کاره رها می‌کند، همانند مدرسه دارالفنون که سال‌هاست از مرمت و احیای آن می‌گذرد و همچنان خرابه باقی مانده است. 

احمد مسجد جامعی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیزبا مثبت ارزیابی کردن این طرح گفت: متأسفانه میراث فرهنگی در حفظ آثار و احیای بناهای تاریخی تهران هزینه نمی‌کند بنابراین باید سیاست‌های تشویقی تهیه و تدوین شود تا میراث فرهنگی هم توجه ویژه‌ای به بناهای تاریخی به‌ویژه در تهران داشته باشد.

همچنین در این جلسه لایحه «مجوز تامین اعتبار برگزاری اجلاس مسابقات قرآنی و نخستین اجلاس شهرداران پایتخت‌های آسیایی» بررسی و به تصویب رسید.

برهمین اساس و با توجه به بودجه جاری مصوب سال 87 و چگونگی توزیع ارقام بودجه یاد شده، شهرداری تهران می‌تواند درصورت لزوم از اختیارات موضوع ماده 28 آیین‌نامه مالی استفاده نماید و جابه‌جایی‌های لازم را جهت تامین منابع مورد نیاز به سقف ماده 5 بودجه جاری سال 87 اضافه کند و نیز اصلاحیه انجام شده طی لایحه اصلاحیه بودجه سال 87 به شورای شهر تهران ارائه خواهد شد.

بنا براین گزارش اعضای شورای شهرتهران به‌منظورملاقات با مقام معظم رهبری و اقامه نماز با ایشان جلسه را زودتر از زمان قانونی به پایان رساندند.

کد خبر 70295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز