با رسیدن فصل زمستان، کارگران فصلی کم‌کارتر از پیش می‌شوند و این فرصتی است تا پیش از فرا‌رسیدن اسفند فکری اساسی برای ساماندهی وضعیت نامناسب کار و همچنین شیوه کاریابی آنها در اطراف میادین پایتخت بشود.

به همین دلیل شورای شهر تهران طرحی را برای ساماندهی کارگران فصلی به تصویب رساند.

در متن این مصوبه آمده است:
با توجه به لزوم اجرایی شدن قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و همکاری با دولت در اجرای این قانون و به‌منظور ساماندهی اشتغال کارگران ساختمانی و محل‌های تجمع آنان در فضاها و معابر شهری، ایجاد بانک اطلاعات از تعداد، مهارت و میزان اشتغال آنان و فراهم آوردن زمینه‌های آموزش و ارتقای سطح مهارت فنی و حرفه‌ای کارگران، شهرداری تهران موظف به انجام این اقدامات است:

نخست، ایجاد بانک اطلاعات از تعداد، نوع مهارت، مشخصات فردی، محل سکونت و سابقه اشتغال و تعیین وضعیت سلامت جسمی و روانی کارگران ساختمانی در شهر تهران.
دوم، انجام تمهیدات لازم به‌منظور صدور کارت شناسایی و مجوز اشتغال به کار با تعیین نوع مهارت و حرفه آنان براساس مدارک صادر شده از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای  یا مراجع ذی صلاح دیگر و انجام هماهنگی‌های لازم در این زمینه.

سوم، حمایت و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی از طریق ایجاد شرکت  یا قانونمند کردن فعالیت شرکت‌های موجود با هدف پذیرش و آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به آنان به‌منظور تامین نیروی کار مورد نیاز در بخش ساخت و ساز و خدمات در تهران.

چهارم، الزام مجریان طرح‌های عمرانی، پیمانکاران و سازندگان ساختمان در شهر تهران به انجام اقدامات زیر:

1 - به کار گرفتن کارگران دارای مجوز اشتغال به کار از مراجع ذی‌ربط.
2 - تامین محل اسکان کارگران در طول دوره کاری. 3- به کارگیری کارگران ساختمانی متناسب با حرفه و مهارت آنان از طریق وزارت کار و امور اجتماعی.
پنجم، همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، مراجع ذی صلاح دیگر و نیز بخش خصوصی برای آموزش و ارتقای سطح مهارت و حرفه کارگران.

ششم، تعیین محل تجمع کارگران در مناطق مختلف شهر و ساماندهی حضور آنان در محل‌های تعیین شده در ساعات محدود و مشخصی از روز و اجازه حضور به کارگران دارای مجوز از سوی شهرداری در این مکان‌ها با هماهنگی و همکاری نیروی انتظامی.
براساس تبصره یکم این مصوبه، به‌منظور انجام هماهنگی و همکاری‌های لازم برای حسن اجرای «ستاد ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی» کمیته‌ای متشکل از معاون امور خدمات شهری شهرداری تهران، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، معاون امور مناطق شهرداری تهران، معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ، مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران و نماینده وزارت رفاه و تامین اجتماعی، نماینده شورای اسلامی شهر تهران و مدیرکل سازمان کار و امور اجتماعی استان تهران یا نمایندگان تام الاختیار و مطلع آنان تشکیل می‌شود.

تبصره پنجم مصوبه نیز کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران را مسئول پیگیری و نظارت بر حسن اجرای این مصوبه تعیین کرده است.

کد خبر 68398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز