سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه شهری: بررسی لایحه برنامه 5ساله شهرداری تهران در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران قرارگرفت.

برای تهیه و تنظیم این لایحه که از آن به‌عنوان نخستین برنامه 5 ساله شهر تهران نام برده می‌شود، دست‌کم 52 جلسه مشترک بین شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران برگزارشد.

به گزارش همشهری، موفقیت شورای شهر در تصویب این طرح پیش ازتصویب بودجه سال88 شهرداری بنا به گفته رسول خادم می‌تواند به‌عنوان ماندگارترین کار شورای سوم در کارنامه آنها ثبت شود.

به گفته مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران تدوین این برنامه مهم‌ترین طرح عملیاتی وراهبردی به‌منظور بسترسازی برای تحقق سند چشم‌انداز20 ساله نظام و طرح جامع شهر تهران خواهد بود.

از سوی دیگر، محمدرضا واعظ مهدوی، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز طی گزارشی خطاب به اعضای شورای شهر برنامه 5 ساله شهرداری تهران را به مثابه تبعیت از مدل برنامه‌های توسعه در سطح کشور، توسعه زیرساخت‌ها، تدوین نظامات حقوقی، تنظیم آیین‌نامه‌ها وشیوه نامه‌ها و نظامات اجرایی، تحقق طرح جامع ونهادینه‌سازی‌ آن، ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اجتماعی و انسانی، برنامه محوری و حذف ذهنیت روزمرگی در اداره امور، هم‌افزایی، هماهنگی و همکاری میان مجموعه دستگاه‌ها و افزایش بازده و ارتقا و کارایی دانست.

بنابراین گزارش، درحالی که رسول خادم به تصویب هرچه سریع‌تر این طرح به‌عنوان پیش‌نیاز بودجه سال 88 شهرداری اصرار وسعی داشت با تشریح ویژگی انعطاف پذیری این برنامه خیال اعضای شورای شهررابابت قابل اصلاح‌بودن آن درهنگام اجرا راحت کند و اینکه درصورت عدم‌تصویب این برنامه شورای سوم یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های خود را از دست خواهد داد.

اما مرتضی طلایی، احمد مسجد جامعی و معصومه ابتکار در مواضع مشترک خود مبنی برآرمانی بودن، نگرانی از تحقق برنامه به‌دلیل عدم‌تحقق مدیریت واحد، تغییرسال اجرای طرح از سال 88 به 89 به‌منظور اختصاص وقت بیشتر برای بررسی برنامه، تشکیل کمیسیون تلفیق از روسای کمیسیون‌های سه‌گانه به‌منظور بررسی بیشتر برنامه، ‌برنامه‌ریزی برای طراحی مکانیسم‌های متناسب با شرایط زمانی و پیش‌بینی حوادث غیرمترقبه و ارتباط تنگاتنگ با مراکز علمی و تحقیقاتی برای تدوین این برنامه پافشاری کردند. 

در نهایت با پیشنهاد چمران رئیس شورای شهر تهران قرارشد کمیسیون تلفیق تشکیل شود اما چنانچه تا سه‌شنبه آینده نظرات اصلاحی نهایی خود را طرح کرد که هیچ وگرنه شورای شهر کار خود را مبنی بر تصویب کلیات و جزئیات این برنامه ادامه خواهد داد.

به اعتقاد وی، شورای شهر نباید وقت را از دست بدهد چون یکسال تجربه به نفع مدیریت شهری تمام خواهد شد.

تصویب طرح حفاظت و ارتقای بازار

دیروز طرح حفاظت و ارتقای بازار تهران توسط شورای شهر تصویب شد. به پیشنهاد چمران قرارشد موضوع لوله‌کشی گاز بازار با هدف ایمن‌سازی‌ در برابرخطرات آتش سوزی به این طرح اضافه شود.

این طرح که به پیشنهاد احمد مسجد جامعی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی به شورای شهر ارائه شد، در نظر دارد بازار تهران را که به گفته وی به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، ‌سیاسی و تاریخی از مهم‌ترین بخش‌های تهران و کشور بوده و خاستگاه بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و دینی است، ساماندهی کند.

در بخشی از این طرح بر تحقق نظام مدیریت یکپارچه و هماهنگ با اتکا به مشارکت بازاریان تاکید شد؛ همچنین بر حفاظت از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی و هنری این نقطه، ‌ارتقای کیفیت زندگی و تامین زیرساخت‌های لازم در این نقطه و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه دانش و فناوری و تجارت الکترونیک نیز تاکید شده است.

پرداخت سهم شهرداری‌‏ها از مالیات

سید مناف هاشمی هنگام بررسی یک فوریت لایحه تغییر و معادل‌‏سازی برخی از حساب‌‏های درآمدی شهرداری تهران به سیبا، گفت: براساس اعلام دولت، باید برای واریز این پول به حساب شهرداری‌‏ها، شماره حساب سیبا اعلام شود.

مدیرکل وصول درآمد شهرداری تهران بیان داشت: هفته آینده نخستین مرحله از سهم 5/1‌درصدی شهرداری‌‏ها از محل درآمد مالیات بر ارزش افزوده که رقمی بالغ بر 20 تا 30 میلیارد تومان است، پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: شهرداری تهران به 3دلیل تقاضای افتتاح حساب‌ سیبا را دارد که یکی از آنها دریافت این سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده است.

یک فوریت لایحه تغییر و معادل‌‏سازی برخی از حساب‌‏های درآمدی شهر تهران به سیبا در جلسه دیروز شورای شهر تهران تصویب شد.

کد خبر 74090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز