شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

یکی از مهم‌ترین دستورجلسه‌های شورای شهر در هفته گذشته به موضوعی اختصاص داشت که چندی پیش رئیس شورای شهر را به واکنش واداشته بود.

مهدی چمران در چند جلسه گذشته از وضعیت بازار تهران اظهار نگرانی کرده و خواستار رسیدگی هر چه زودتر به این بخش از شهر شده‌بود. شاید به همین دلیل دستور کار جلسه سه‌شنبه هفته گذشته شورای اسلامی شهر تهران، طرح‌ «حفاظت، احیا، ارتقا و مدیریت یکپارچه بازار تاریخی تهران»، به تصویب رسید. البته در این جلسه طرحی دیگر نیز مورد تصویب قرار گرفت. ایجاد «شهر دانش و طبیعت» موضوع دیگری بود که اعضای شورای شهر به آن پرداختند.

احمد مسجد جامعی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و زیست شهری شورای شهر در جریان بررسی این طرح ضمن تاکید بر حفظ و ترمیم آثار تاریخی و فرهنگی موجود در منطقه بازار تهران گفت: در حال حاضر وضعیت منطقه بازار بسیار پیچیده و درهم است که به‌دلیل ارزش تجاری زمین در این منطقه حتی فضاهای بهداشتی نیز تبدیل به مغازه شده است. وی یادآور شد: در همه جای دنیا به بافت مرکزی و قدیمی شهرها بها داده می‌شود، حتی برای این مناطق شهردار جداگانه انتخاب می‌کنند و بازار تهران با توجه به قدمت از این قاعده مستثنی نیست.

به اعتقاد مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز مهم‌ترین مسئله در بازار تهران، ترافیک و حمل‌ونقل نامناسب در این محدوده است که باید در طرح ترمیم این بافت قدیمی این موضوع در نظر گرفته شود. وی یکی از معضلات بازار را نبود خطوط لوله گاز شهری دانست و افزود: متأسفانه در بازار تهران هنوز زیرساخت‌های لازم برای گازکشی انجام نشده است و استفاده از بخاری‌های نفتی و هیزمی موجب آتش‌سوزی‌‌هایی در بازار می‌شود که همین امر بازار را نا‌ایمن کرده است. چمران خاطرنشان کرد: شرکت ملی گاز در بسیاری از کوچه‌های تنگ و باریک تهران اقدام به لوله‌کشی گاز کرده ولی تاکنون برای بازار تهران اقدامی انجام نداده‌اند.

در پی تصویب این طرح، شهرداری تهران موظف شد طی مدت 6 ماه و با در نظر گرفتن معیارها و اصولی از جمله حفاظت از ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و هنری کالبدی بازار، شناخت و احیای ظرفیت‌های عملکردی – کالبدی بازار، تحقق نظام مدیریت یکپارچه و هماهنگ با اتکا به مشارکت بازاریان در مدیریت کالبدی عملکردی بازار، مرمت و احیا و ارتقای اماکن غیرتجاری موجود در محوطه بازار برای ارتقای عملکرد فرهنگی – اجتماعی بازار در حیات مذهبی و مدنی شهر و... نسبت به تهیه و تدوین طرح مدیریت جامع حفاظت، احیا، ارتقا و مدیریت یکپارچه بازار تاریخی تهران اقدام کند.

همچنین شهرداری تهران می‌بایست تا تدوین این طرح اقدامات فوری و موقت به‌منظور حل مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی بازار انجام دهد و بودجه مورد نیاز آن را تامین کند. همچنین در این جلسه پس از بحث و بررسی از سوی اعضای شورا طرح ایجاد «شهر‌دانش و طبیعت» در تهران به‌منظور ارتقای فرهنگ و حس دانش دوستی، جست‌وجوگری علمی و ایجاد نشاط و انگیزه برای یادگیری و پیشرفت‌های علمی وشناخت قوانین حاکم بر طبیعت و حیات کره مسکون به تصویب رسید.

معصومه ابتکار در دفاع از این طرح گفت: اجرای این طرح به ایجاد تعادل و افزایش توانمند‌سازی علمی کودکان و نوجوانان کمک خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: بحث ایجاد موزه دانش و علم در ایران هنوز نامشخص باقی مانده است، درصورتی که سایر کشور‌ها و کلانشهرهای دنیا برای افزایش و ارتقای سطح آگاهی شهروندان جوان خود این اقدامات را انجام داده‌اند.

در این جلسه اعضای شورای شهر همچنین به یک فوریت لایحه «تغییر و معادل‌سازی برخی از حساب‌های درآمدی شهرداری تهران به سیبا» رای مثبت دادند.

مناف هاشمی، مدیرکل اداره تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری تهران با اشاره به ضرورت‌های این تغییرات در حساب‌های درآمدی شهرداری تهران توضیح داد: بنا به 3 دلیل باید حساب‌های درآمدی شهرداری تهران به سیبا تغییر کند؛ از جمله اینکه برخی از شهروندان برای دریافت فیش مفاصا حساب بیش از 4 تا 5 روز معطل می‌شوند به این دلیل که پس از پرداخت صورت حساب‌ها و عوارض از سوی شهروندان تا زمانی که این پرداختی‌ها به‌صورت درآمد در حساب‌های مربوطه ثبت شود مدت زمان طولانی سپری خواهد شد درصورتی که شهروندان انتظار دارند همزمان با پرداخت تایید وصول فیش خود را برای سایر کارهای شهرداری دریافت کنند.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از دلایل این تغییر دریافت سهم 5/1 درصدی شهرداری تهران از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است که طبق اعلام سازمان مالیاتی رقمی معادل 20 تا 30 میلیارد تومان به درآمد شهرداری تهران تعلق می‌گیرد که طبق دستورالعمل سازمان مالیاتی کشور شهرداری‌های سراسر کشور باید یک حساب سیبا داشته باشند.

وی جلوگیری از سوءاستفاده واریز فیش‌های دستی به مناطق 22 گانه شهرداری تهران را از اهداف ایجاد حساب سیبا دانست و افزود: در سنوات گذشته حساب‌های درآمدی به‌طور معمول از طریق فیش‌های دستی پرداخت می‌شد که امکان خطا یا سوءاستفاده در برخی مواقع وجود داشت؛ ضمن آنکه حساب‌های درآمدی سیبا دسته چک ندارند و درآمدها پس از وصول به‌طور مستقیم به خزانه مرکزی شهرداری تهران در بانک ملی واریز خواهد شد.

کد خبر 74292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز