شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

سه‌شنبه گذشته، بخشی از جلسه شورای شهر تهران به بررسی لایحه برنامه 5 ساله شهرداری تهران اختصاص داشت.

در این جلسه پس از طرح و بررسی لایحه « برنامه 5ساله شهرداری تهران» مقرر شد که این طرح در کمیسیون تلفیق متشکل از رؤسای کمیسیون‌های سه‌گانه شورای شهر بررسی شود و پس از آن جهت تصویب به صحن شورا ارائه شود.

رسول خادم، رئیس کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه شورای شهر هدف از ارائه این طرح را ایجاد بستر لازم جهت عملیاتی کردن راهبردهای سند چشم‌انداز 20ساله دانست و گفت: شهرداری تهران برای آنکه بخواهد برنامه یا طرحی را ارائه دهد نیاز به بررسی کارها به‌صورت پژوهشی، تحقیقاتی و مطالعاتی دارد. این برنامه می‌تواند پایه و اساس آن مطالعات و راهبردها باشد.

محمدرضا واعظ‌مهدوی، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران گفت: این طرح براساس ویژگی‌ها و کارکردهایی تهیه و تدوین شده است. او ویژگی‌های این طرح را برشمرد و اضافه کرد: این طرح با توجه به سند بالادستی طرح جامع، برنامه توسعه چهارم و مصوبات دارای خصلت برنامه‌ای شورای شهر تهران و نیز براساس برنامه‌های توسعه‌ای تنظیم شده در سراسر کشور تهیه و تدوین شده است.

وی کارکرد‌های این برنامه را به 3بخش کارکردهای آینده، فرایندی و انتخاب بهترین راهبردها دانست و افزود: کارکرد آینده و پیش‌بینی آن به مجموعه اقدامات خروجی از این طرح توجه دارد، در کارکردهای فرایندی به چگونگی روند برنامه‌ریزی طرح و نیز در کارکرد انتخاب برنامه و راهبرد خوب بر انتخاب بهترین راهبردها از بهترین برنامه‌ها تاکید شده است.

به اعتقاد احمد مسجد جامعی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، این طرح آرمانی است و تنها به کلیات و محورها پرداخته است. وی تصریح کرد: این برنامه در انتهای سال ارائه شده که بعد از تصویب باید در بودجه نیز به آن توجه شود، درحالی که اجرای این برنامه از سال 89 دیده شده است؛ بنابراین در این فاصله کوتاه نمی‌توان نگاه جامع و کارشناسی به آن داشت.

وی یادآور شد: وقتی با رویکرد مدیریت شهری به آن می‌نگریم توقعات بیشتری را ایجاد می‌کند. این در حالی است که تنها بخشی از امور اجرایی شهر در اختیار مدیریت شهری قرار دارد و اختیارات و اعتبارات سایر امور شهری دست سایر ارگان‌هاست، بنابراین با اجرای این برنامه ما در برابر مسائل پاسخگو خواهیم بود که اختیارات و اعتباراتی در آن زمینه‌ها نداریم.

مهدی چمران در این خصوص اظهار داشت: درست است که این برنامه طبق مدیریت شهری فعلی تنظیم شده است ولی اگر پویا تدوین شده باشد می‌توان با تحقق هر بخش از اختیارات به مدیریت شهری، این برنامه را نیز متحول و در آن زمینه پویا کرد.

کد خبر 74293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز