دردسرهای جابه‌جایی در شهر با تاکسی پایانی ندارد. با اینکه مسئولان تاکسیرانی از برخورد با تخلفات خبر می‌دهند اما برخی رانندگان با شیوه‌های مختلف برای دور زدن قانون، از فعالیت در خطوط و جابه جایی شهروندان طفره می‌روند.

تاکسی

به گزارش همشهری‌آنلاین، این روزها چه در میان تاکسی‌های خطی و چه در بین گردشی‌ها برخی رانندگان بدون توجه به قوانین، با هر بهانه‌ای از ارائه خدمات به شهروندان طفره می‌روند. یکی ترافیک را بهانه می‌کند و با وجود تشکیل صف‌های طولانی مسافران، ترجیح می‌دهد تاکسی را در پایانه نگه دارد تا شاید مسافران کلافه از انتظار در روزهای سرد سال، مجبور شوند کرایه بیشتری پرداخت کنند. دیگری کرایه‌ها را بهانه می‌کند و با مزایای تاکسیرانی، در حمل و نقل اینترنتی کار می‌کند. عده‌ای هم با خودروهایشان به خصوص در مناطق مرکزی تهران مشغول باربری هستند. 

در این بین، رانندگانی بسیاری در ناوگان تاکسیرانی به رغم شرایط موجود، کماکان مشغول خدمت رسانی به شهروندان هستند. اما برخی نیز قوانین خودشان را دارند؛ با وجود تاکید چندباره مسئولان تاکسیرانی درباره نرخ‌های مصوب ( دوران کرونا) ۴ نفر سوار می‌کنند و کرایه مصوب دوره کرونا(سه نفر) را می‌گیرند و برخی هم به پیشواز سال آینده رفته  و کرایه‌ها را سرخود افزایش داده‌اند. مسافربرهای شخصی یا  به قول خودشان «پشت خطی‌ها» هم از آب گل‌آلود، ماهی خودشان را می‌گیرند و کرایه‌های نجومی از مردم طلب می‌کنند.

فعالیت تاکسی‌ها در حمل و نقل اینترنتی

یکی از مسافران خط امام خمینی(ره) – میدان خراسان با گلایه از کمبود تاکسی در این خط به همشهری آنلاین می‌گوید: «معمولا در این روزها به ویژه زمان‌هایی که باران و برف می بارد، روزانه نیم ساعت شاید بیشتر منتظر تاکسی می‌مانم. با وجودی‌ که معمولا یکی دو تاکسی در انتهای خط حاضر هستند، اما از سوار کردن مسافران امتناع می‌کنند. خیلی از روزها برای رسیدن به مقصد، با دیگر مسافران تاکسی اینترنتی می‌گیریم. دو سه نفر می‌شویم و کرایه‌اش را بین خودمان تقسیم می‌کنیم؛ خیلی وقت‌ها هم خودروی درخواستی، همان تاکسی‌های زرد اطراف هستند که تعجب می‌کند. به نظرم باید قانونی در نظر گرفته شود که مانع فعالیت رانندگان تاکسی در شرکت های اینترنتی، لااقل درساعت های اوج ترافیک شود.»

این خانم حدودا  ۳۵ ساله که خود را جلالی معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: «این خط تعداد زیادی تاکسی دارد و به خاطر اینکه سال‌هاست از آن استفاده می‌کنم، بیشتر راننده‌ها را می شناسم. خیلی از راننده‌های خطی یا دنبال مسافران دربستی هستند و یا در تاکسی‌های اینترنتی کار می‌کنند.»

پول نقد نداری، سوار نشو

مسافر دیگری که در پایانه شهید نظری(میدان آزادی) در حال کلنجار رفتن با یکی از خطی‌های «سیدخندان» درباره نحوه پرداخت کرایه تاکسی است، می‌گوید: «دلیل اصرار بعضی رانندگان برای گرفتن پول نقد را نمی‌دانم. بعضی می گویند پرداخت‌های  آنلاین دیر به حسابشان می‌نشیند؛ در حالی که دیگر راننده‌های همان خط، با برچسب‌های تاکسیرانی و پرداخت آنلاین کرایه مشکلی ندارند و از اینکه کرایه‌ها روزانه به حسابش واریز می‌شود، رضایت دارند. بعضی روزهایی که پول نقد همراهم نیست، با برخی راننده‌ها به مشکل می‌خورم و مجبور می‌شوم یا مبلغ کرایه را به حساب رانندگانی که مشکلی با پرداخت آنلاین ندارند واریز ‌کنم و از آنها پول نقد بگیرم ؛ یا کرایه را برای مسافر کناری کارت به کارت می‌کنم تا او کرایه‌ام را پرداخت کند. خیلی روزها دستگاه‌های عابر بانک پول ندارند و تهیه پول نقد ممکن نیست. اما رانندگانی هم هستند که نه تنها با پرداخت آنلاین مشکلی ندارند، که از این موضوع استقبال هم می‌کنند.»

مشکلات ما را هم ببینید

یکی از رانندگان خط هفت تیر- مدرس با اشاره به مشکلات تاکسی‌ها می‌گوید: «بعضی از همکاران برای فرار از ترافیک مسیر، در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند و فقط روزانه و در ساعات مشخصی می‌آیند و خودشان را نشان می‌دهند و می‌روند. تعداد رانندگانی که در خط به طور ثابت فعال هستند شاید به نصف هم نرسند. بعضی از دوستان هم گردشی شده‌اند و در مسیرهایی که ترافیک کمتر است، کار می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «نمی‌شود یک طرفه به قضیه نگاه کرد. به هر حال مشکلات ما رانندگان هم باید دیده شود. بیشتر وقتمان را در ترافیک سرسام آور سپری می‌کنیم. دو سه ماه پیش یکی از اعضای شورای شهر از راه اندازی سامانه هوشمند برای افزایش کرایه تاکسی‌هایی که در ترافیک می‌مانند، خبرداده بود اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. اگر این سیستم راه بیفتد، خیلی از مشکلات خودبه خود حل می شود.»

این راننده قدیمی که ۱۰ سال در این خط مشغول کار است درباره دریافت کرایه بیشتر از مسافران می‌گوید: «هیچ وقت اصراری برای افزایش کرایه نداشته‌ام؛ اما بعضی اوقات مسافران خودشان راضی هستند و پیشنهاد کرایه بیشتر می‌کنند. اگر راضی باشند، می‌گیرم. ضمن اینکه معتقدم تاکسیرانی باید برای چنین خط‌هایی که هم تاکسی کم دارد هم مسیر پرترافیکی است، فکری بکند.»

استقرار ناظران در مناطق مختلف شهر

سرپرست امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به تمهیدات سازمان برای جلوگیری از بروز تخلفات در سطح شهر به همشهری آنلاین گفت: در همه مناطق علاوه بر فعالیت عوامل گشتی کنترل نظارت سازمانی، یک شرکت نظارتی هم فعال است که با توجه به تعداد پایانه‌ها و تاکسی‌های موجود، فعالیت تاکسی‌ها را رصد می‌کند.

مهدی دربانی افزود: در چندین نقطه از مناطق پرازدحام شهر از گشتی‌های نظارتی استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال در  میدان صنعت،میدان پونک، پایانه سارمان آب ، پایانه شهید نظری و ... که پرازدحام هستند، گشتی‌های نظارتی تاکسیرانی به خصوص در ساعات پیک مستقر هستند و بر شرایط نظارت می‌کنند.»

رصد تصویری تاکسی‌ها

دربانی با تاکید بر اینکه بحث نظارت بر خطوط تاکسیرانی یکی از اولویت‌های سازمان است، گفت:«علاوه بر گشتی‌های نظارتی، از طریق سایت کنترل تصویری هم بر فعالیت تاکسی‌ها نظارت مستمری وجود دارد. برهمین اساس، هم در ساختمان تاکسیرانی و هم در ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک، نفرات ما مستقر هستند و شرایط را با جزئیات رصد می کنند؛ از تخلفات و مسائل و مشکلات موجود، عکس و تصویر می‌گیرند و برای ما ارسال می کنند. ضمن اینکه علاوه بر مدیران منطقه،مدیر پهنه که چندین منطقه زیر مجموعه آن است،هم بر شرایط نظارت دارد.»

تاکسی‌های کمکی در خطوط پرازدحام

این مدیر ارشد تاکسیرانی تهران اضافه کرد:« مثلا در ساعات پر ازدحام و پیک، در صورت لزوم از تاکسی‌های خطوط خلوت‌تر به عنوان کمکی استفاده می‌کنیم و خودروها را در نقاط و خطوطی که ازدحام بیشتری در ساعات پیک دارند، به‌کار می‌گیریم. در یک ماه گذشته استفاده از تاکسی‌های کمکی را در دستور کار قرار داده‌ایم. ضمن اینکه تاکسی‌های غیر فعال را هم به طور جدی رصد و نظارت می‌کنیم که با تمام ظرفیت ناوگان، زمستان را پشت سر بگذاریم.»

دربانی با تاکید بر اینکه سازمان تاکسیرانی  صرفا در بحث میدانی و عوامل کنترل و نظارت بسنده نمی‌کند، خاطرنشان کرد: از طریق سایت نظارت تصویری و رصد شرایط توسط دوربین‌های کنترلی که هم ‌در سایت معاونت ترافیک و هم سایت نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی  فعال است، فعالیت در خطوط شهر رصد  می شوند ؛ در صورتی که با موارد تخلف برخورد کنیم، تصاویر آن ثبت می شود و در اختیار مدیران ارشد و نظارتی حمل  و نقل عمومی و تاکسیرانی قرار می گیرد تا اقدام لازم صورت بگیرد.

راهی برای جلوگیری از افزایش خودسر نرخ ها

معاون تاکسیرانی در پاسخ به پرسش دیگر همشهری آنلاین درباره تخلفاتی که بعضا درزمینه افزایش خودسر کرایه ها وجود دارد، تصریح کرد:« بهترین راه حلی که در این زمینه وجود دارد و می‌تواند از بروز هرگونه تخلف جلوگیری کند، پرداخت الکترونیکی کرایه‌هاست که شهروندان می‌توانند کرایه‌ها را با استفاده از برچسب‌هایی که علاوه بر جلوی خودروها، در دو قسمت عقب تاکسی( شیشه های لچکی خودروها) نصب شده است،پرداخت کنند. روی برچسب‌ها،کی یو آر کدهایی است که شهروندان با اسکن کردن آن،می‌توانند نسبت به پرداخت کرایه‌ها اقدام کنند. بنابراین بهترین راه حل برای جلوگیری از چنین تخلفاتی،پرداخت الکترونیکی است. اما به هرحال شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف، شماره پلاک تاکسی را با استفاده از سامانه نظارتی ۱۸۸۸ به ما اعلام کنند و مطمئن باشند که با متخلفان برخورد می‌کنیم.

سه نفر یا چهار نفر ؟

او درباره احتمال تداوم روندی که در دوره کرونا مسافران را به سه نفر کاهش داده است، گفت:« ادامه این شرایط به ستاد کرونا بستگی دارد. اگر به ما اعلام شود که این روند ادامه داشته باشد، به آن عمل می‌کنیم. اما موضوع مهم اینکه با توجه به شرایط اقتصادی، برخی شهروندان راغب به پرداخت کرایه مبتنی بر سوار کردن ۳ مسافر( که بیشتر از نرخ سوارکردن ۴ نفر است)نیستند. در این بین ، شهروندان و رانندگان تاکسی می‌توانند با هم تفاهم کنند.»

سامانه هوشمند به کجا رسید؟

معاون تاکسیرانی پایتخت درباره راه اندازی سامانه هوشمند محاسبه کرایه تاکسی و محاسبه نرخ ها بر اساس شرایط ترافیکی مسیر برای تاکسی‌های پایتخت گفت: « در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی با توجه به ترافیک و شرایط مسیر، نرخ‌هایشان را از پیش تعیین می‌کنند. برای مثال در روزهای بارانی ، پیک ترافیک و ... نرخ‌های متفاوتی دارند و تقریبا هیچ مشکلی بین آن‌ها و مسافران پیش نمی‌آید.برهمین اساس، همکاران من در بخش‌های مختلف در حال کار روی این سامانه هستند . راه اندازی چنین سامانه‌ای بخش عمده‌ای از تخلفات را کاهش می‌دهد و کمک زیادی هم به رانندگان تاکسی و هم مسافران می‌کند. در حال کار روی  این سامانه هستیم و درصورت راه اندازی ، به صورت گسترده درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد.»

کد خبر 738855
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha