تا یک دهه قبل، راننده تاکسی‌ها همیشه اسکناس و سکه دریافت می‌کردند اما حالا کلانشهرها در حال دگرگونی هستند و بیشتر خریدها با کارت یا نرم‌افزار انجام می‌شود؛ تاکسی‌ها هم باید به این تغییر بپیوندند.

کرایه تاکسی خارجی

همشهری - محمد سرابی: کرایه‌ تاکسی‌های شهری در گروه پرداخت‌های کوچک قرار می‌گیرد که همراه با الکترونیک‌شدن خریدهای شهروندان، باید تغییر کند. شهرداری‌های کلانشهرهای جهان برای پرداخت‌ غیرنقدی کرایه تاکسی‌ راه‌حل‌ها یا الزام‌های قانونی درنظر گرفته‌اند.

انگلیس

کرایه با کارتخوان

راننده‌های تاکسی در انگلیس موظف شدند که دستگاه کارتخوان داشته باشند و اگر از این کار خودداری کنند، گواهینامه تاکسیرانی آنها معلق می‌شود. این تصمیم از سوی شوراهای برخی شهرها مانند کنت گرفته شده است. برخی راننده‌ها گفته‌اند که ممکن است اتصال کارتخوان‌ها به اینترنت ضعیف باشد و تراکنش‌ها درست ثبت نشود، اما شورای شهر کنت اعلام کرد که باید با فناوری‌های جدید به‌ کار ادامه دهند. جریمه نداشتن کارتخوان ۹امتیاز منفی در گواهینامه تاکسیران‌ است و اگر تعداد امتیازهای منفی در ۲سال به ۱۲ برسد، راننده به کمیته ناظر احضار می‌شود. لندن اجبار بیشتری برای تاکسی‌ها اعمال کرده است. در این شهر مسافران می‌توانند نام حساب مقصد دریافت پول را هم با استفاده از دستگاه استعلام کنند؛ موضوعی که در پایتخت انگلیس مطرح شد، مالیاتی است که بر تراکنش‌ها به‌صورت کلی اعمال می‌شود و مقداری از درآمد تاکسی را حذف می‌کند.

دستگاه آنتن نمی‌دهد

وقتی شورای شهر تونبریج‌ولز به راننده‌ها ابلاغ کرد که همه باید کارتخوان داشته باشند، رئیس انجمن رانندگان شهر گفت که همین الان هم بعضی راننده‌ها کارتخوان دارند اما پستی و بلندی‌های شهر باعث شده که اتصال اینترنت در بعضی نقاط قطع شود. نکته دیگر این است که برخی مسافران بقیه پول خرد را پس نمی‌گیرند و آن را به راننده انعام می‌دهند، درحالی‌که روش پرداخت کارتی این انعام‌ها را از بین می‌برد. شوراهای شهرهای کانتربری و بریستول هم داشتن دستگاه کارتخوان را الزامی کرده‌اند. البته پرداخت نقدی همچنان معتبر است. در انگلیس ایده «جامعه بدون پول نقد» مطرح شده است، اما اسکناس همچنان طرفدارانی دارد.

بیشتر بخوانید: تاکسی‌ها در مدار قانون

گوشی و کارت؛ جایگزین پول خرد|کرایه‌ تاکسی در دو کلانشهر جهان چطور پرداخت می‌شود؟

چین

پرداخت کرایه با نرم‌افزار

در چند سال گذشته شکایت‌ها از اختلاف مسافر و راننده‌های شهر هنگ‌کنگ آنقدر زیاد شد که شهرداری تصمیم گرفت مشکل را از طریق فناوری‌های نوین حل کند. مشکل ترافیک این شهر و قیمت‌های رسمی و غیررسمی کرایه تاکسی، قدیمی است اما ممکن است با روش‌های جدید بتوان آن را مدیریت کرد. اکنون تاکسی‌ها ملزم هستند که هم پرداخت الکترونیک کرایه را بپذیرند، هم خودرو را به مکان‌یاب جی‌پی‌اس متصل کنند و هم درون خودرو دوربین نصب کنند. در مرحله اول ۱۰۰تاکسی طرح را اجرا کردند اما سیاستگذاران منتظر اجرای داوطلبانه نشدند. در سال۲۰۲۵ این طرح وارد فاز اجرا خواهد شد و امتیازهای مثبت و منفی گواهینامه هم به آن مرتبط می‌شود. هزینه نصب دستگاه‌های جدید هم بر عهده مالکان تاکسی‌هاست. حدود ۱۸هزار مجوز تاکسی در هنگ‌کنگ وجود دارد که بهره‌برداران از آنها باید کرایه‌ خود را از طریق پرداخت‌های الکترونیک با نرم‌افزارهای گوشی تلفن همراه دریافت کنند اما نزدیک ۳۰درصد بهره‌برداران همچنان از مسافران پول نقد می‌گیرند.

پول خارجی

یک چالش دیگر در این زمینه، مسافرانی هستند که به هنگ‌کنگ می‌آیند. این مسافران ممکن است از سرزمین اصلی چین یا از کشورهای دیگر باشند که واحدها و سامانه‌های پولی متفاوتی دارند. برخی شرکت‌های خدمات مالی نرم‌افزارهایی برای چنین پرداخت‌هایی ساخته‌اند. برخی نرم‌افزارهای محلی هم پرداخت‌های الکترونیک در دیگر کسب‌وکارهای شهر مانند رستوران‌ها را پوشش می‌دهند و می‌خواهند خدمات خود را به تاکسی‌ها هم گسترش دهند. برخی از مسیرهای درون‌شهری در هنگ‌کنگ مانند تونل‌ها، عوارض خاص خود را دارند که به کرایه‌ها افزوده می‌شود. از طرف دیگر یارانه‌هایی برای نوسازی تاکسی‌ هم از سوی شهرداری پرداخت می‌شود. همه اینها بر درآمدهای تاکسیران‌ها تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: ارواح سوار بر ماشین‌های پلاک سفید

کد خبر 921047
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha