جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

اکنون تغییرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانوارها به عاملی برای به تأخیر افتادن ازدواج جوان‌ها بدل شده است. تأمین هزینه تالار عروسی و تهیه و تدارک برای پذیرایی از مهمان‌ها و خدمات دیگر، چنان است که خیلی‌ها با شنیدنش احساس می‌کنند دیگر نمی‌توانند پای سفره عقد بنشینند.

قاسمی

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : هزینه‌های سنگین تشکیل زندگی جوانان، چشم و هم‌چشمی برخی خانواده‌ها و فراموشی آموزه‌های دینی باعث می‌شود که سن ازدواج روزبه‌روز بالا و بالاتر برود. بنابراین، یکی از راه‌های مقابله با این پدیده، ترویج فرهنگ ازدواج آسان و دوری از تجملات و زرق و برق زندگی است که به اشکال مختلف صورت می‌گیرد. برای نمونه، حوزه مقاومت بسیج ۲۵۸ رسالت و ۲۶۰ حکمت در محدوده منطقه۱۸ با همکاری دو مسجد به نام‌های امیرالمؤمنین(ع) و سیدالشهدا(ع) تلاش می‌کنند تا مراسم ازدواج جوان‌ها را در فضای روحانی مسجد برگزار کنند؛ درخانه خدا خطبه عقد زوج‌های جوان را می‌خوانند و به شکل ساده، زندگی مشترک را آغاز می‌کنند.

در این مساجد زوج‌های جوان در کنار اعضای خانواده حضور دارند و صدای  صلوات، کف زدن و شادی به گوش می‌رسد. زوج‌ جوان در جایگاه مخصوص می‌نشینند و با تلاوت قرآن، مراسم ازدواج روحانی‌تر می‌شود. پس از این، اجرای گروه تواشیح شادی را در مجلس دوچندان می‌کند . در این جشن خبری از تجملات و زرق و برق بیهوده مراسم عروسی نیست و از مهمان‌ها با کیک و شربت پذیرایی می‌شود، به همین سادگی.

زوج‌های جوان در این مراسم ازدواج که در مساجد برگزار می‌شود با هم پیمان می‌بندند که در شرایط سخت و آسان زندگی در کنار هم باشند و یاد بگیرند که شیوه و منش ائمه‌اطهار(ع) را برای صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف در زندگی جاری کنند. هدف اصلی آنها  از برگزاری جشن‌های ازدواج به‌صورت گروهی فرهنگسازی برای احیای سنت پیامبر(ص) است.

مهم‌ترین شاخصه برگزاری این مراسم، بی‌اهمیت نشان دادن مادیات به جوانان و نشان دادن مسیر زهرایی و علوی(ع) به آنان است.

کد خبر 738229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • AU ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ترویج ازدواج آسان در مساجد ، به جا بود ترویج ازدواج صحیح در مساجد باشد ، ازدواجی از روی آگاهی ، شناخت و با هدف تشکیل خانواده سالم و شاد ، که اگر چنین بود آمار طلاق این نبود که هست .