مقابل ساختمان یکی از پارک‌های انتهای بلوار کشاورز ماشینی با گل‌های زیبا، اما به سادگی تزیین شده است. چند نفری هم دور آن جمع شده و درباره مراسم عقدی که قرار است اینجا برگزار شود با هم حرف می‌زنند.

ازدواج آسان

همشهری آنلاین-نصیبه سجادی: دخترخانمی دم در ایستاده و به مهمانان خیرمقدم می‌گوید و آنها را به سمت سالن مراسم راهنمایی می‌کند. اینجا سرای محله جمالزاده است در خیابانی به همین نام که مثل همیشه بانی برگزاری مراسمی شده، منتها این بار متفاوت و پرسروصداتر؛ مراسم ازدواج یک زوج جوان در روز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س). سالن به زیبایی تزیین شده با بادکنک‌های رنگی، سفره عقد زیبایی پهن و وسایل پذیرایی مختصری هم مهیا شده است. عروس در لباس سفید و چادر توری در کنار داماد، نگین انگشتری مراسم امروز است. مهمانان هم آمده‌اند تا همراه بانیان برگزاری مراسم در یک جشن ساده دست عروس را در دست داماد بگذارند و آنها را به خانه بخت بفرستند.


قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

١٠ -١٢ دختر دهه هشتادی،  که با بستن روبانی روی لباس‌شان متفاوت از دیگران هستند، در جنب و جوش هستند. خوشامدگویی به مهمانان، مجری‌گری. ، دکلمه‌خوانی، ‌ استندآپ کمدی، پذیرایی، نظارت بر اجرای مراسم، همه  را خودشان انجام می‌دهند. خوب هم از پس کارها بر می‌آیند.
با دعوت مجری، عروس و داماد سر سفره عقد می‌نشینند و عاقد بعد از شوخی با مهمانان و مجردهای حاضر در سالن، خطبه را می‌خواند و آنها را رسما زن و شوهر اعلام می‌کند. میهمانان هدایای خود را می‌دهند و موسیقی شاد و محلی نواخته می‌شود. صدای دست‌ زدن‌های حاضران و کل کشیدن زنان لحظه‌ای قطع نمی‌شود. عکس یادگاری که گرفته می‌شود  سوت پایان مراسم به صدا در می‌آید؛ جشن عقدی  که در روز ازدواج علی(ع) و فاطمه(س) برگزار شده تا ٢ جوان را به دور از زرق‌وبرق و تجمل راهی زندگی‌ مشترکشان کند تا «خیلی عاشقانه‌» آن را با هم بسازند.

دهه هشتادی‌ها در یک عقدکنان خیلی عاشقانه | نمایش قباله ازدواج امیرکبیر و مهریه ملک‌زاده خانم


ازدواج آسان،‌ سنت حضرت رسول (ص)

«رویا فتحی»، رئیس فرهنگسرای سرو، که مراسم عقد به همت او و سایر همکارانش در سازمان فرهنگی شهرداری تهران و  ورزش جوانان برگزار شده، ضمن آرزوی خوشبختی برای زوج جوان می‌گوید: «برای ترویج فرهنگ ازدواج آسان  و با هدف اینکه جوانان تشویق به ازدواج شوند مراسم عقدکنان را با همکاری سرای محله جمالزاده در سالن این سرا برگزار کردیم.» آماده‌سازی این مراسم بر عهده خیرانی بوده که به گفته او همیشه پای کار هستند و مسئولان را در انجام فعالیت‌های خیرخواهانه یاری می‌دهند، از تزیین ماشین عروس تا آماده‌سازی اتاق عقد و امکانات پذیرایی. فتحی می‌گوید: «هدف ما از برگزاری مراسم ازدواج در این‌روز این است که به نسل جوان بگوییم که سنت پسندیده حضرت رسول(ص) را الگو قرار دهند، از هزینه‌های اضافی خودداری کنند و با انجام فریضه الهی ازدواج، دینشان را کامل کنند.

دهه هشتادی‌ها در یک عقدکنان خیلی عاشقانه | نمایش قباله ازدواج امیرکبیر و مهریه ملک‌زاده خانم

تمرین زندگی

دانش‌آموزان مدرسه بتول بقا دخترانی هستند که صفر تا صد اجرای مراسم عقد امروز را برعهده گرفته‌اند. این دانش‌آموزان که سال‌هاست با فرهنگسرای سرو همکاری دارند و در کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف آن شرکت کرده‌اند به خوبی از پس برگزاری یک مراسم عقد، اگرچه ساده ولی بزرگ برآمده‌اند. فتحی آنها را دهه هشتادی‌های موفقی می‌داند که با این کارها تمرین زندگی می‌کنند و با انجام درست و اصولی کارها هم اعتمادبه‌نفس‌شان بالا می‌رود هم در آینده در مسئولیت‌های مختلف سکاندار اداره کشور می‌شوند.

دهه هشتادی‌ها در یک عقدکنان خیلی عاشقانه | نمایش قباله ازدواج امیرکبیر و مهریه ملک‌زاده خانم

مهریه خواهر ناصرالدین‌شاه

یکی از بخش‌های جالب برنامه ازدواج آسان نمایش قدیمی‌ترین قباله‌های ازدواج بود که کتابخانه موزه ملک کلیپ و تصاویر آن را در اختیار فرهنگسرا قرار داده بود. عقد ازدواج امیرکبیر با خواهر ناصرالدین‌شاه قاجار، عزت‌الملوک، که تاریخ ٢٢ ربیع‌الاول سال ١٢٦۵ قمری ذیل آن خوانده می‌شود، با خط نستعلیق روی کاغذی به ابعاد ۵/١٣١ در ۵/٩٣ سانتی‌متر و پیرامون آن با طلا، شنگرف و لاجورد تذهیب شده است. طبق مفاد سند ازدواج امیرکبیر، ملک‌زاده‌خانم، یگانه خواهر تنی ناصرالدین‌شاه قاجار، با مهریه یک جلد قرآن و "هشت هزار تومان نقد اشرفی ناصرالدین‌شاهی که هر شاهی هیجده نخود وزن دارد" به عقد اتابک اعظم میرزا تقی‌خان درآمده است. در ذیل این سند، مهر امیرکبیر با عبارت "الملک‌الحق‌المبین. عبده محمدتقی" دیده می‌شود. همچنین دو شاهد ازدواج که مهر خود را ذیل عقدنامه زده‌اند عبارتند از "محمود بن محمدعلی" و "ابوالقاسم حسنی‌الحسینی".

دهه هشتادی‌ها در یک عقدکنان خیلی عاشقانه | نمایش قباله ازدواج امیرکبیر و مهریه ملک‌زاده خانم

آسان بگیرید

آخرین بخش مراسم خاطره‌گویی مادربزرگ‌ها بود برای اینکه تجربه ازدواج‌های قدیم را با مهمانان در میان بگذارند. فاطمه کرمی ۵٨‌ساله هم محله‌ای ما در منطقه ٦ یکی از اهالی است که خاطره‌گویی می‌کند. او به مادربزرگ‌ها شباهتی ندارد. شاید به این دلیل که ١۵‌ساله بوده که ازدواج کرده و زود هم صاحب نوه شده است. می‌گوید: «زمان ما مثل الان نبود. عموی همسرم مرا دید و به همسرم معرفی کرد. خواستگاری و بعد هم ازدواج کردیم. زندگی بالاپایین زیاد دارد، باید با صبر از مشکلات عبور کرد.»

فاطمه خانم می‌گوید: «پول مهم است، ولی ملاک خوشبختی نیست. دختر و پسر باید از لحاظ فرهنگی و شخصیت به هم بیایند و به‌اصطلاح هم‌کفو باشند.» و در آخر می‌گوید نصیحت من به همه این است: «آسان بگیرید تا آسان بگیرند. »








کد خبر 768703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha