طبق عرف معمول در مساجد علاوه بر ادای فرایض دینی و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بیشتر مراسم‌ یادبود و ختم برگزار می‌شود. اما در یک اقدام جالب در محله عباسی با همراهی اهالی خیّران و هیئت امنای مسجد جوانان می‌توانند جشن ازدواجشان را در مسجد رضوی مراسم رایگان برگزار کنند.

بهاره خسروی

همشهری آنلاین - بهاره خسروی: بزرگان محل و ریش‌سفیدان محل و مسجد با این اقدام سعی دارند تا شرایط ازدواج آسان برای جوانانی که دغدغه مسائل مالی را برای شروع زندگی مشترک دارند فراهم کنند. در واقع این کار آنها یک تیر و چند نشان است و هم مسجد محله برای انجام فعالیت روزمره زندگی مردم محوریت بیشتری پیدا کند و هم در دلش جوانان جذب دین و تعالیم دینی می‌شوند. اگر این روزها در تدارک برپایی جشن عروسی هستید تا پایان این گزارش با ما همراه  باشید.

تالار عروسی متفاوت محله عباسی | میزبانی مسجد رضوی از عروس خانم‌ها و آقا دامادها

مسجد و حسینیه بی‌هودی‌های مقیم مرکز 

محله عباسی! میدان نهم دی، در کنار گذر دشت آزادگان مسجد رضوی! از چند قدم مانده گلدسته‌های طلایی رنگ مسجد توجه هر رهگذری به جلب می‌کند. مسجد خوش رنگ و نونوار که سردر آن  کاشی‌های آبی رنگ آبی فیروزه‌ای با تصویری از بارگاه امام هشتم در آن حک شده است. مسجد رضوی محله عباسی از مساجد قدیمی شهر تهران است. مسجدی که سال ۱۳۴۳ اهالی روستای بی‌هودیهای قائنات مقیم پایتخت سنگ بنای آن را  نهادند تا این مسجد تبدیل به محفلی برای خیر و برکت و گره‌گشایی از کار خلق خدا شود.

«حسین رمضانی» عضو هیئت امنا مسجد و حسینیه رضویه با گریزی به تاریخچه ساخت مسجد سر صحبت را باز و تعریف می‌کند: «به مرور زمان مسجد فرسوده شد و نیاز به نوسازی و بهسازی پیدا کرد. به همین بهانه سال ۱۳۹۴ به همت همشهری‌ها مسجد تخریب و نوسازی شد و سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید. اما از زمان نوسازی مجدد رویکرد برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مسجد و حسینیه حسابی تغییر کرد و سعی کردیم تا برنامه‌ها علاوه بر بروزرسانی متناسب با نیاز نسل جدید به وژه جوانان باشد.»

تالار عروسی متفاوت محله عباسی | میزبانی مسجد رضوی از عروس خانم‌ها و آقا دامادها

ازدواج ساده و آسان در مسجد

نوسازی مسجد برای اهالی محله عباسی‌ سبب اتفاقات خیری هم شد و یکی از این اتفاقات برپایی جشن ازدواج رایگان و آسان برای زوج‌های جوان است. در واقع هیئت و امنا مسجد و حسینیه و ریش‌سفیدهای محل دست به دست هم دادند تا موانع غیرضروری و آزاردهنده از سر راه جوانان برداشته شود. رمضانی با اشاره به همین موضوع ادامه می‌دهد: «بازسازی جدید ظرفیت مسجد تا دو هزار نفر افزایش داد. به این فکر کردیم از این فضا چه استفاده‌ای می‌توانیم داشته باشیم تا به نفع اهالی باشد. نخستین گزینه ازدواج جوانان بود. چون معتقدیم نباید نگاه به مسجد نگاه تقویمی باشد. یعنی زمان خاصی مثل محرم و صفر و ماه رمضان فقط راهی مسجد شویم. یا فقط مسجد را برای عبادت اختصاص دهیم. با این کار نسل جوان را در مسجد نداریم. باید این فرهنگ میان شهروندان باب شود که مسجد جای شادی و محفلی برای دورهمی با نشاط است. فقط به بهانه عزاداری مجلس ختم چند تا جوان را به مسجد نکشانیم. به نتیجه رسیدم فضای سالن مسجد را رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار دهیم و هزینه شیرینی و شام هم با خودشان باشد. البته برای زوج‌های کم‌بضاعت امکانات ویژه‌تری را داریم و بعضی از هزینه‌ها را خود هیئت امنا تقبل می‌کنند.»
به گفته رمضانی مسجد و حسینیه رضوی  میزبان برپایی مهمانی‌هایی مانند جشن تکلیف، ولیمه و بسیاری از این دست مراسم‌ نیز است. او در این‌ باره توضیح می‌دهد: «اکثر خانه‌های محله ما کوچک و نقلی است و  صاحبخانه امکان پذیرایی از مهمانان چند صد نفره را نداشته باشند. یا برای مثال اعضای یک فامیل قرار دورهمی دارند اما جای مناسبی را ندارند می‌توانند در همین مسجد دورهم جمع شوند اگر خواستند خودشان غذا و اسباب پذیرایی را آماده کنند وگرنه از امکانات مسجد استفاده کنند.»

خدمات اجتماعی مکان‌های مقدس 

مساجد از مکان‌های مقدسی هستند که به اهالی هر محله خدمات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌دهند و با این شیوه می‌توان به دستاوردهای موفقی هم در حوزه دین‌مداری رسید. حجت‌الاسلام «سید محمدعلی باهمت» امام جماعت موقت مسجد رضوی دراین‌باره می‌گوید: «مهم‌ترین نیاز نسل امروز پررنگ شدن دیدگاه‌ها و باورهای دینی است. ما باید از نگاه‌های سنتی که مسجد فقط جای نماز خواندن و برپایی مجالس ختم است فاصله بگیریم. با این روش برای جوانان دافعه ایجاد می‌کند. ما نیاز به جذب جوانان داریم. این جاذبه باید متناسب به علم روز زمانه باشد. یک جوان باید از سر علاقه با پای خودش راهی مسجد شود. وقتی ما در مسجد شرایط فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی را فراهم کنیم، باعث می‌شود تا جوان از سر عشق و علاقه به مباحث دینی ارتباط گرفتن با امام جماعت و اهل مسجد تمایل نشان دهد.»
به گفته حاج آقا باهمت باید جوانان نگاه به‌روزی به مسجد داشته باشند و بدانند مساجد کانونی برای حضور افراد سالخورده و اجرای مراسم غم‌انگیز نیست. برپایی جشن ازدواج و حمایت آنها برای شروع زندگی با ایمان و عشق یکی از همین راهکارهاست. همچنین اجرای مراسم ازدواج در مساجد از سنت‌های اسلامی است و در صدر اسلام هم پیامبر اسلام برای ازدواج در مساجد تبلیغ می‌کردند.
او می‌افزاید: «هر چه شرایط مناسب‌تر باشد و اهل مسجد با روی باز با شهروندان و اهالی برخورد کنند به همان میزان ورودی مساجد بیشتر می‌شود. به‌ویژه در مسجد رضوی که هیچ محدودیتی برای‌ تردد در آن وجود ندارد و در مسجد همیشه به روی اهالی، اتباع خارجی حتی رهگذارانی که جا و مکانی ندارند هم باز است. این‌طور نیست که فقط چند ساعت برای نماز خواندن مردم بتوانند از مسجد استفاده کنند.»

تالار عروسی متفاوت محله عباسی | میزبانی مسجد رضوی از عروس خانم‌ها و آقا دامادها

یک جشن به یاد ماندنی

«میرمهدی حسینی» و «رقیه قاسمی» نخستین زوج جوانی هستند که مراسم ازدوجشان در مسجد رضویه محله عباسی برپا کردند و یک شب به یاد ماندنی برای خانواده و دوستانشان رقم زدند. آقای مهدی از ماجرای مطرح کردن برپایی جشن عروسی در مسجد به همسرش تعریف می‌کند: «برای بسیاری از خانواده‌ها که تصورشان گرفتن جشن‌های آنچنانی و هزینه غیراضافی است، شاید تصوری دور از ذهن باشد گرفتن یک جشن عروسی ساده با تعداد محدودی مهمان که در مسجد برگزار شود. وقتی این موضوع را میان دوستانم مطرح کردم برایشان عجیب بود. اما شرایط سختی داشتم. هزینه تالار و شام عروسی موارد حاشیه‌ای آن با جیب کارمندی چندان سازگاری ندارد. به پیشنهاد خانواده و خانم افشار مدیر محله عباسی، برای کم شدن فشارهای اول زندگی تصمیم به برگزاری مراسم عروسی در مسجد رضوی  گرفتم. ابتدا موضوع را با همسرم در میان گذاشتم، خوشبختانه موافقت کرد و بعد هر دو ماجرا را با خانواده‌اش در میان گذاشتیم و رضایت آنها را گرفتم.»
 حسینی از مهمانان ویژه مراسم این‌طور به یاد می‌آورد: «عروسی را با ۱۵۰ تا ۲۰۰ مهمان که همگی از دوستان و اهل محل و اقوام گرفتیم. زینت‌بخش مراسم ما مولودی‌خوانی و دف‌زنی بود. از همه مهم‌تر مهمانان ویژه مراسم مادر چند شهید بودند که برکت حضور و دعای خیرشان زندگی مشترک ما شروع شد. در حال حاضر که چند ماهی گذشته وقتی ماجرا را برای دوستان و همکاران تعریف می‌کنیم از آن لذت می‌بریم. در کمال سادگی یک جشن به یاد ماندنی برگزار کردیم.»
«رقیه قاسمی» هم با تأیید صحبت‌های همسرش در ترویج ازدواج در مسجد می‌گوید: «این حرکت ما یک ایده نو و بکر بود به نحوی که بقیه دوستان دوستان و آشنایان هم به این کار ترغیب و مشتاق برگزاری مراسم ازدواج در مسجد شدند. اگر این سبک ازدواج به مرور زمان تبدیل به یک فرهنگ شود  شیوه جدیدی در اجرای مراسم ازدواج باب می‌شود که کمک زیادی به شکل‌گیری خانواده‌های جدید و پیشگیری از تجمل‌گرایی می‌کند.»

تالار عروسی متفاوت محله عباسی | میزبانی مسجد رضوی از عروس خانم‌ها و آقا دامادها

مسجد را فقط به نماز اختصاص ندهید

«مریم یوسفی» از ورزشکاران موفق توان‌یاب در رشته رتاب دیسک و وزنه‌برداری مادر «میر مهدی موسوی»، معتقد است مساجد را فقط نباید برای خواندن نماز اختصاص داد، باید برای توسعه امور فرهنگی ورزشی از ظرفیت همین مساجد استفاده کرد. برپایی مراسم‌ ازدواج، دورهمی و کارهایی از این دست‌ کمک زیادی به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌کند. او ادامه می‌دهد: «ما بزرگ‌ترها باید برای تربیت نسلی سالم و در پرتو دین سعی کنیم با آسان گرفتن شرایط ازدواج و برداشتن موانع دست و پاگیر کمک حال جوانان باشیم.»

تالار عروسی متفاوت محله عباسی | میزبانی مسجد رضوی از عروس خانم‌ها و آقا دامادها

بهره‌مندی اهالی از مسجد

یکی از مهم‌ترین دلایل برپایی ازدواج آسان در مسجد، کاهش آسیب‌های اجتماعی و حمایت از جوانان برای تشکیل خانواده بود. «فاطمه افشار» مدیر محله عباسی با تأکید بر این موضوع ادامه می‌دهد: «همه تلاش مسئولان محلی و معتمدان و مدیریت محله و هیئت امنا استفاده از ظرفیت‌های موجود است. با توجه به ظرفیت محله مسجد رضویه قرار شد تا مراسم ازدواج جوان‌های محله در این مسجد اجرا شود و اهالی از مزایای این مسجد و حضور در آن بهره‌مند شوند.»

تالار عروسی متفاوت محله عباسی | میزبانی مسجد رضوی از عروس خانم‌ها و آقا دامادها

کد خبر 727082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • رقيه قاسمي CY ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    21 1
    من عروس خانم هستم از ته دلم براي تك تك جوان ها ارزويه خوشبختي و اينكه بتونن برن سر خانه زندگيشون به اميد خدا
  • فاطمه US ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    16 1
    با آرزوی خوشبختی برای همه جوونا. و سلامتی هیت امنا مسجد
  • ناشناس IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    8 1
    مقداری هم شادی برای مردم غمگین ایران ایجادکنید
  • علی اصغر وفایی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    12 0
    باعث افتخاره که همشهریهای عزیزم به مسجد تک بعدی نگاه نمیکنن.در دنیای امروز باید بدنبال شاد کردن مردم باشیم.با آرزوی بهترین اقبال برای جوان ها.لبتون خندون دلتون شاد