مسجد ۵۵۰ ساله محله میان دولاب منطقه ۱۴ که می توان گفت کوچکترین خانه خدا در شرق تهران است تا آوار شدن فاصله ای ندارد.

مسجد دولاب

همشهری آنلاین/ مژگان مهرابی: قدیمی ترین مسجد محله دولاب نه گنبد دارد و نه مناره و حتی اسم هم ندارد و اهالی آن را به مسجد محله میان دولاب می شناسند. به گفته اهالی، مسجد ۵۵۰ ساله محله میان دولاب هم دوره تکیه چال و مسجد بقیه الله دولاب است. «مهدی زین الدین» یکی از اعضاء هیئت امنا در این باره می گوید: «سال هاست در این مسجد کسی نماز نمی خواند. بافت این مسجد فرسوده شده و شکاف های بزرگی روی دیوارهای آن دیده می شود تایید کننده این ادعاست.
مسجد در همسایگی حسینیه انصارالحسین(ع) قرار گرفته و میان این ۲ مکان مذهبی کوچه باریکی است که در واقع گذر اصلی محله به شمار می آید. هر آن احتمال می رود این بنای تاریخی روی سر اهالی خراب شود. و اگر این اتفاق ناگوار رخ دهد افراد زیادی آسیب خواهند دید. »
به گفته زین الدین، درباره بازسازی این مسجد بارها به شهرداری منطقه نامه نگاری شده اما هنوز درباره نوسازی این مسجد اتفاق خاصی نیفتاده است. 
«محمدرضا عباسی» عضو دیگر هیئت امنای مسجد و حسینیه انصار الحسین(ع) هم می گوید:«وضعیت حسینیه هم تعریفی ندارد. سقف آن از تیرهای چوبی پوشیده شده و به مرور زمان از استحکام آن کاسته شده است. » عباسی ادامه می دهد: «با وجود مسجد در محله مان اهالی ناگزیرند برای اقامه نماز به مسجد نواب یا فاطمیه دولاب بروند. » به باور عباسی، دولاب به دلیل قدمت چند صد ساله اش از لحاظ بناهای قدیمی غنی است و می طلبد مدیریت شهری در کنار سازمان میراث فرهنگی برای نگهداشت چنین بناهای تاریخی اقدامات اساسی انجام دهند. «حسن بیداد» از دیگر اعضای هیئت امنا در ادامه صحبت های هم محله ای هایش متذکر می شود: «این بنا در طرح تعریض گذر دولاب قرار دارد و شاید همین موضوع دلیلی باشد که شهرداری برای ساماندهی این بنای مذهبی تاریخی اقدام نمی کند.» هم اکنون این مسجد که وسعت آن در حدود ۶۰- ۷۰ مترمربع است، تبدیل به انباری حسینیه انصارالحسین(ع) شده و داخل آن، وسایل پخت غذا نگهداری می شود.

کد خبر 478491

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha