بناهای تاریخی و ارزشمند زیادی در منطقه ۱۱ وجود دارد که مرمت و حفاظت از آنها به حفظ هویت تهران کمک می‌کند.

آبادیان

همشهری آنلاین_ زینب زینال‌زاده، فاطمه عسگری‌نیا: در میان بناهای تاریخی، بناهای مذهبی هم وجود دارند که بیش از ۵۰ سال قدمت دارند و باید مرمت و حفاظت شوند. «نصراله ‌آبادیان» شهردار منطقه ۱۱ از مرمت ۲ مسجد با قدمت ۱۳۰ سال و ۷۰ سال خبر می‌دهد و می‌گوید: «شاید به ظاهر مرمت بناهای تاریخی ساده باشد، اما همین کار ساده در حفظ هویت و میراث گذشتگان مؤثر است.»


مسجد صاحب‌الزمان(عج) حدود ۱۲۰۰‌مترمربع مساحت و بیش از ۷۰ سال قدمت دارد که در محله راه‌آهن ساخته شده است. به گفته شهردار منطقه ۱۱، این مسجد فقط یک پایگاه مذهبی و محل برگزاری نمازجماعت نیست. او می‌گوید: «مهم‌ترین فعالیت‌ها و خدمات مسجد اختصاص یک طبقه به ایتام است که کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم را دریافت می‌کند. همچنین به دلیل کم‌برخوردار بودن محله مقرر شده یک قسمت از مسجد را به درمانگاه اختصاص دهند که خدماتی از جمله ویزیت و داروی رایگان و انواع خدمات پزشکی و درمانی به شهروندان ارائه شود. »
مسجدالمهدی(عج) در محله فروزش هم در سال ۱۲۶۱ هجری شمسی شاخته شده است و علمای بزرگی چون مرحوم طالقانی و مرحوم آیت‌الله آقا سیدرضا تفرشی در این مسجد حضور داشته‌اند. انجام کارهای فرهنگی مانند ایجاد صندوق قرض‌الحسنه و کمک به نیازمندان و مستمندان باعث ایجاد همدلی، امید و نشاط اجتماعی و سبب حضور بیشتر شهروندان در این مسجد شده است.  
گذر زمان بنای این مساجد را دچار فرسودگی کرده بود و با توجه به قدمت تاریخی که دارند مرمت آنها باید اصولی انجام می‌شد. ‌آبادیان در توضیح بیشتر می‌گوید: «مرمت بناهای تاریخی بسیار حساس است و باید با دقت و ظرافت انجام شود. پس از بررسی‌های کارشناسی، عملیات مرمت این مساجد شروع شد و موفق شدیم در زمان پیش‌بینی‌شده با کمک خیّران و اعضای هیئت امنای مساجد، کارهای مرمت را به پایان برسانیم. »

کد خبر 523387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha