همشهری آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهرتهران، صبح جمعه باحضوردرمنطقه۱۴ازمکان‌هایی چون حسینیه محله عسگری دولاب، آستان مقدس چهل‌تن(ع)، مسجد‌جامع بقیه‌الله، حمام تاریخی محله دولاب، خانه استاد معین، آرامستان‌های تاریخی ارامنه و زرتشتیان دیدن و با برخی از علمای بنام این منطقه و تعدادی ازاهالی محل دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، این دیدارها با حضور شهردار منطقه 14، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران و همچنین تعدادی از اعضای شورایاری‌ها و معتمدان محل انجام شد.

باید بناهای تاریخی دولاب حفظ شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در بازدید از بناهای قدیمی این منطقه گفت: حفظ بناهای تاریخی و فضای پیرامونی این اماکن به عنوان نشانه‌های هویتی منطقه ضروری است.

وی افزود: برخی از این بناهای این منطقه قدمت بیش از 500 سال دارند و باید به حفظ این بناها توجه ویژه داشته باشیم.

در ادامه این دیدارها احمد مسجد جامعی از حسینیه محله عسگری دولاب بازدید و با اهالی این محل به گفتگو نشست. این حسینیه که قدمتی 150 ساله دارد، از حسینیه‌های قدیمی محله دولاب محسوب می‌شود که به گفتة اهالی سند آن بر سنگ‌نوشته‌ای موجود بوده است.

آستان مقدس چهل تن (ع) محلی بود که رئیس شورای اسلامی شهر تهران به آنجا رفت و ضمن زیارت از این بقعه، بر سر مزار شهدای گمنام حضور یافت.

در این بازدید ضمن توضیحاتی که درباره بقعه داده شد، طرح توسعه آستان چهل تن(ع) مطرح و قرار شد با توجه به مسائل فرهنگی از طرح توسعه این بقعه با حفظ هویت تاریخی آن حمایت شود.

حمام تاریخی دولاب نباید تخریب شود

احمد مسجد جامعی، پس از بازدید آستان بقعه چهل‌تن (ع)، به دیدن یکی از قدیمی‌ترین مساجد این منطقه رفت که بیش از 500 سال قدمت دارد و پیش از صفویه ساخته شده است. این مسجد قدیمی را مسجد محله زیربازارچه یا مسجد بقیه‌الله می‌گویند.

وی اظهار داشت: اهمیت این بنا نسبت به بناهای دیگر کم نیست و باید حفظ و مرمت آن و آزادسازی فضای پیرامونی آن در اولویت‌ حفظ هویت تاریخی محله‌ای این منطقه قرار گیرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از پا برجا ماندن چنین مکان‌هایی گفت: این مسجد مرکز محلة دولاب است و باید مورد توجه و بازسازی قرار بگیرد.

حمام تاریخی دولاب که در حال حاضر به زورخانه‌ای در حال تخریب تبدیل شده است، مقصد بعدی رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود. این زورخانه که بنای آن قدمتی 400 ساله دارد از قدیمی‌ترین حمام‌های تهران محسوب می‌شود.

مسجد جامعی در این دیدار از تصاویر پهلوانان بنام تهران در این زورخانه دیدن کرد و پای صحبت برخی از پیشکسوتان ورزش

در این دیدار شهردار منطقه از گشایش زورخانة جدیدی در این منطقه خبر داد.

تبدیل خانه استاد معین به موزه

خانه استاد معین، محل بعدی بازدید مسجد جامعی بود. این خانه در حال حاضر به موسسه فرهنگی غدیر تبدیل شده است. این محل همان خانه‌ای است که خالق لغت‌نامه معین در آن زندگی خود را صرف فرهنگ ایران کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ضمن بازدید از این خانه تصریح کرد: بهتر است این خانه تنها به نام استاد معین باشد و مؤسسه فرهنگی غدیر به مکان مناسب‌تر و مجهزتری منتقل شود.

شهردار منطقه نیز گفت: محلی مناسبی را برای موسسه فرهنگی غدیر ساخته‌ایم که در حال حاضر مراحل نهایی را طی می‌کند و به محض تکمیل ساختمان آن، وسایل استاد معین به خانه بازگردانده و موسسه به محل جدید خود منتقل می‌شود.

همچنین احمد مسجدجامعی در ادامه این دیدار تأکید کرد: این خانه باید به یک موزه تبدیل و تندیسی از استاد معین در این محل رونمایی شود.

وی در ادامه گفت: باید شرایطی پیش آید که نام‌های بزرگ در محلات باقی بمانند و قدر آنها را بیش از پیش بدانیم.

در جریان این بازدید ، خبر رسید که همسر استاد معین دارفانی را وداع گفته و پیکر وی در آستانه اشرفیه در حال تشییع است.

مسجدجامعی ضمن ابراز تاسف و تاثر از درگذشت بانو امیرجاهد و قرائت فاتحه برای این بانوی بزرگوار بر مرمت و حفظ هویت خانه و موزه استاد معین تأکید کرد.

بازدید از قبرستان ارامنه

قبرستان ارامنه محل بعدی  رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود. وی با حضور در این مکان و پاسداشت یاد درگذشتگان و بزرگان و مشاهیر اقلیت‌های مقیم ایران اظهار داشت: این مکان‌ها در صورت ساماندهی و بازسازی، می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح باشد.

مسجد‌جامعی ضمن بازدید از چهار قبرستان تاریخی این منطقه گفت: باید برای این مکان‌ها طرح مناسبی پیش‌بینی کرد. چند کشور مهم مثل روسیه، آلمان، ایتالیا، لهستان و ارمنستان در این آرامستان ها نمادهایی از فرهنگ و تمدن خود را دارند که از این حیث نقطه ویژه‌ای برای تهران محسوب می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با متولیان آرامستان و املاک همجوار آنبرای هر گونه همکاری در زمینه بهبود فضای سبز و ایجاد پل هوایی در آن محل قول همکاری داد و از شهردار منطقه خواست تا پیگیر این موضوعات باشد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۶