یک بررسی جدید نشان می‌دهد که افراد بستری‌شده به علت کووید-۱۹ ممکن است در معرض خطر بیشتر آسیب قلبی باشند، اما نه به علت آن نوع التهابی که پژوهش‌های قبلی پیشنهاد می‌کردند.

heart

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز بررسی‌های متعدد در ابتدای پاندمی کرونا نشان دادند که بسیاری از بازماندگان کووید-۱۹ حتی اگر بیماری زمینه‌ای قلبی نداشته باشند و آنقدر بیمار نشده باشند که نیاز به بستری شدن پیدا کنند، دچار آسیب قلبی می‌شوند.

این بررسی جدید که روز جمعه در ژورنال  انجمن قلب آمریکا  Circulation منتشر شده است، ماهیت و گستره آسیب قلبی و التهاب را در بیمارترین افراد مبتلا به کووید-۱۹ بررسی کرده است.

پژوهشگران ۳۴۲ بیمار کووید-۱۹ دارای میزان بالای پروتئین تروپونین (پروتئینی که در عضله قلب یافت می‌شود) را در ۲۵ بیمارستان انگلیس در فاصله ژوئن ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ بررسی کردند. میزان‌های بالای پروتئین تروپونین در آزمایش‌های خونی یک شاخص قوی آسیب حاد عضله قلب یا حمله قلبی است. پزشکان به طور معمول میزان تروپونین را در افراد بستری‌شده به علت کووید-۱۹ اندازه می‌گیرند.

این افراد با دو گروه شاهد یکی شامل ۶۴ بیمار بستری‌شده به علت کووید-۱۹ که میزان‌های طبیعی تروپونین داشتند و گروه دوم شامل ۱۱۳ نفر در سن، جنس و سلامت قلبی-عروقی مشابه بدون بیماری کووید-۱۹ یا میزان‌های بالای تروپونین که در بیمارستان بستری نشده بودند. همه بیماران بستری‌شده در فاصله زمانی ۲۸ روز از مرخص شدن ام‌آرآی شده بودند و افراد گروه‌های شاهد بستری‌نشده هم ام‌آرآی شده بودند.

این بررسی نشان داد که ۶۱ درصد از افراد بستری‌شده مبتلا به کووید-۱۹ که میزان بالای تروپونین دارند، دچار ناهنجاری‌های قلبی بودند، از جمله بافت جوشگاهی ناشی از انفارکتوس قلبی یا حمله قلبی یا مناطق کوچک بافت جوشگاهی ناشی از انسداد رگ‌های خونی کوچک قلب یا میکروانفارکتوس (microinfarction). میزان یافت‌شده این ناهنجاری‌های قلبی در این گروه افراد تقریبا دو برابر این میزان در گروه بستری‌شده به علت کووید با میزان طبیعی تروپونین (۳۶ درصد) و افراد غیر مبتلا به کووید-۱۹ با میزان طبیعی تروپونین (۳۱ درصد) بود.

این پژوهشگران دریافتند هنگامی که موضوع احتمال ابتلا به میوکاردیت، یک التهاب نادر و گاه کشنده عضلات قلب که معمولا ناشی از عفونت ویروسی است، مطرح بود،  میزان شیوع در افراد مبتلا به کووید-۱۹ و میزان بالای تروپونین  ۶/۷ درصد و در افراد غیر مبتلا به کووید-۱۹ ۱/۷ درصد است. این میزان شیوع میوکاردیت بسیار پایین‌تر از میزان مشاهده شده در بررسی‌های پیشین در انگلیس است.

عارضه اصلی قلبی کرونا آسیب عضلات قلب ناشی از انسداد عروقی است

جان گرین‌وود، سرپرست این پژوهش، استاد بیماری‌های قلب در انستیتوی پژوهش قلبی-عروقی و دیابت انگلستان در این باره گفتک «چند بررسی کوچکتر در گذشته نگرانی‌های زیادی درباره بروز میوکاردیت در مبتلایان به کووید-۱۹ ایجاد کردند. اما این بررسی قوی‌تر کشوری در بیماران بستری دارای میزان بالای تروپونین به روشنی نشان می‌دهد که میوکاردیت ویروسی عارضه قلبی اصلی کووید-۱۹ نیست، بلکه انفارکتوس و میکروانفارکتوس (آسیب و مرگ عضلات قلبی ناشی از انسداد رگ‌های خونی)‌ تصویر غالب را تشکیل می‌دهد.»

البته کارشناسان اشاره می‌کنند که این بررسی پیش از واکسیناسیون گسترده کرونا انجام شده است و واکسن‌ها عموما شدت بیماری کووید-۱۹ و عوارض قلبی ناشی از آن را کاهش می‌دهند.

به گفته کارشناسان با توجه به یافته‌های این نخستین بررسی بزرگ چند بیمارستانی با ام‌ارآی قلبی باید بیماران کووید در معرض خطر آسیب قلبی بهتر پایش شوند و درمان به موقع در صورت نیاز برای جلوگیری از مشکلات بیشتر قلبی برقرار شود. همچنین لازم است بررسی‌های درازمدت برای درک بهتر تاثیر احتمالی «کووید درازمدت» بر قلب و سایر اندام‌ها انجام شود.

کد خبر 738211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha