چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

پژوهشگران می‌گویند نشانه‌های آسیب قلبی در بیماران کووید-۱۹ بستری‌شده در بیمارستان ممکن است برای مدت‌های طولانی ادامه پیدا کند.

heart

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این پژوهشگران ۱۴۸ بیمار بهبود یافته از کووید-۱۹ شدید را بررسی کردند که در مدت بستری بودن در بیمارستان میزان‌های بالای «تروپونین»- پروتئینی که هنگام آسیب قلب وارد خون می‌شود- داشتند.

ام آرآی این بیماران به طور میانگین دو ماه پس از مرخص شدن از بیمارستان هنوز نشاندهنده تداوم مشکل قلبی در ۴۸ درصد این بیماران از جمله آسیب ناشی از حمله قلبی، التهاب عضله قلب، خونرسانی ناکافی به عضله قلب یا ترکیبی از این مشکلات.

این پژوهشگران یافته‌هایشان را در «ژورنال قلب اروپا» منتشر کرده‌اند.

در میان بیماران دچار شده به حمله قلبی یا خونرسانی ناکافی به عضله قلب، دو سوم بیماران سابقه‌ قلبی از بیماری رگ‌های کورونری (رگ‌های تغذیه‌کننده عضله قلب) نداشتند.

این پژوهشگران می‌گویند: «در نهایت، ما نمی‌توانیم رابطه‌ای قطعی میان این ناهنجاری‌های مشاهده‌شده در اسکن مغناطیسی (ام‌آرآی) و عفونت حاد کووید-۱۹ برقرار کنیم.» اما به گفته آنها شیوع بالای این ناهنجاری‌های قلبی در این بیماران دچار کرونای شدید احتمالا رابطه‌ای را در این مورد مطرح می‌کند.

دکتر ماتیو تومی، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه قلبی در بیمارستان مورنینگ‌ساید مونت‌ سینایی در نیویورک که در این بررسی شرکت نداشته است، می‌گوید هنوز پیگیری درازمدت درباره این نوع بیماران کووید-۱۹ انجام نشده است تا معلوم شود سرنوشت آنها از لحاظ مشکلات قلبی چه خواهد بود، اما خوش‌بینی محتاطانه‌ای وجود دارد که اغلب این بیماران در نهایت دچار نارسایی قلبی نشوند.

کد خبر 587169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha