پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶
۰ نفر

کروناویروس با اینکه ویروسی تنفسی است، اما پزشکان معتقدند این ویروس می‌تواند باعث عفونت عضله قلب شود.

heart

به گزارش همشهری آنلاین، در برخی دیگر از افراد، کووید-۱۹ با ایجاد اختلال در کارکرد ریه‌ها و کاهش اکسیژن خون قلب را از دریافت اکسیژن کافی محروم می‌کند.

همچنین کروناویروس می‌تواند پاسخ التهابی شدید دستگاه ایمنی بدن را برانگیزد که به قلب هم آسیب می‌زند.

این ویروس همچنین به رگ‌های خونی هم حمله می‌کند و باعث التهاب درون آنها می‌شود که به لخته شدن خون می‌انجامد و انسداد رگ‌های ناشی از این لخته شدن می‌تواند باعث حمله‌های قلبی شود.

لخته‌های خونی در سراسر بدن در بسیاری از بیماران کووید-۱۹ یافت شده است. برای همین برخی از پزشکان برای این بیماران داروهای رقیق‌کننده خون تجویز می‌کنند، هر چند اجماعی درباره این درمان وجود ندارد.

افرادی که سابقه بیماری قلبی را دارند، بیش از دیگران در معرض آسیب قلبی ناشی از ویروس کرونا هستند، اما عوارض قلبی در بیماران کووید-۱۹ بدون سابقه بیماری قلبی هم یافت شده است.

یک بازبینی که اخیرا در ژورنال انجمن متخصصان قلب آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد که شواهد درگیری قلب در دست کم ۲۵ درصد بیماران بستری‌شده کروناویروس دیده می‌شود.

برخی از بررسی‌ها نشاندهنده بالا رفتن میزان آنزیم‌های قلبی و سایر نشانه‌های آسیب قلبی حتی در بیماران با بیماری خفیف‌تر کووید-۱۹ بوده‌اند. هنوز معلوم نیست که این آسیب قلبی دائمی است یا نه.

یک بررسی کوچک شواهدی از وجود ویروس کرونا را در قلب بیماران کووید-۱۹ فوت‌کرده به علت ذات‌الریه یافته است. یک بررسی دیگر با استفاده از تصویربرداری قلب، التهاب عضله قلب چهار ورزشکار جوان بهبودیافته از بیماری خفیف کووید-۱۹ را نشان داده است.

اما از آنجایی که تصویری از قلب این ورزشکاران پیش از بیماری در دست نیست، نمی‌توان با قاطعیت گفت آیا آنها بیماری قلبی قبلی داشته‌اند یا نه.

منبع: آسوشیتدپرس

کد خبر 561110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha