یک بررسی جدید در بریتانیا نشان می‌دهد افراد جوان و قبلا سالمی که دچار علائم مداوم کووید-۱۹ می‌شوند، چهار ماه پس از تشخیص اولیه نشانه‌های آسیب‌ به اندام‌های متعدد بدن را نشان می‌دهند.

covid-19

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  گاردین این یافته‌ها به شناسایی بهتر علل زمینه‌ای جسمی و تولید درمان‌هایی برای برخی از علائم عجیب و متنوع در افراد دچار «کووید درازمدت»  کمک کند. برآورد می شود بیش از ۶۰۰۰۰ نفر در بریتانیا دچار این علائم باشند.

شایع‌ترین علائمی که این افراد گزارش می‌کنند خستگی، متمرکز نبود، تنگی نفس و درد است.

بریتانیا شبکه‌ای از بیش از ۴۰ کلینیک تخصصی برای کووید درازمدت ایجاد کرده است که پزشکان، پرستاران و درمانگران دیگر در آنها  علائم و جسمی و روانی این گروه بیماران را ارزیابی می‌کنند.

هدف از این بررسی این است که تاثیر درازمدت کووید-۱۹ را بر سلامت‌ اندام‌ها در حدود ۵۰۰ فرد «کم‌خطر»- افرادی نسبتا جوان و بدون بیماری زمینه‌ای عمده‌ای – که دچار علائم مداوم کووید هستند، ارزیابی شود. این بررسی با ترکیبی از اسکن‌های ام‌آرآی، آزمایش‌های خون، معاینات جسمی و پرسشنامه‌های آنلاین انجام می‌شود.

داده‌های مقدماتی به دست آمده از ۲۰۰ بیمار اول که غربالگری شده‌اند، نشان می‌دهد تقریبا ۷۰ درصد آنها چهار ماه پس از بیماری اولیه دارای اختلال در یکی یا چند اندام بدن، از جمله قلب، ریه‌ها، کبد و لوزالمعده هستند.

خوشبختانه این اختلال‌ها خفیف هستند، اما حتی به هر حال اختلالی وجود و در ۲۵ درصد افراد دو یا چند اندام را درگیر می‌کند.

در برخی از بیماران، اما نه همه آنها رابطه‌ای میان علائم افراد و محل اختلال اندامی وجود دارد. برای مثال، اختلال قلب یا ریه با تنگی‌نفس و اختلال کبد یا لوزالمعده با علائم گوارشی همراهی دارد.

البته این بررسی ثابت نمی‌کند که این اختلال‌هاب اندامی علت علائم مداوم افراد است و هنوز داده‌های به دست آمده بوسیله کارشناسان مستقل بررسی نشده‌اند.

همچنین از آنجایی این افراد قبل از دچار شدن به کووید اسکن نشده‌اند، ممکن است برخی از این اختلال‌ها از قبل موجود باشند، هر چند که با توجه جوانی نسبی این بیماران و وضعیت خوب سلامت‌شان این احتمال بعید به نظر می‌رسد.

این بیماران همچنان زیر نظر خواهند بود و پژوهشگران برای مقایسه گروهی از افرادی که دچار کووید-۱۹ نشده‌اند یا دچار سایر عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا بوده‌اند، را هم زیر نظر دارند.

داده‌های مقدماتی یک بررسی جداگانه در ۵۸ بیمار بستری‌شده به علت کووید-۱۹ به طور مشابهی ناهنجاری‌هایی در ریه در ۶۰ درصد، در کلیه در ۲۹ درصد، در قلب در ۲۶ درصد و در کبد در ۱۰ درصد افراد را دو تا سه ماه پس از عفونت اولیه نشان داد و همچنین تغییرات بافتی در بخش‌هایی از مغز مشاهده شد.

این یافته‌های جدید همچنین ممکن است کاربردهایی برای درمان افراد دچار کووید درازمدت داشته باشد، مثلا همکاری با متخصصان پزشکی مانند متخصصان قلب، گوارش و مغز و اعصاب.

کد خبر 565331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha