بررسی پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در لوس‌آنجلس (UCLA) نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد بیماران دارای عفونت کرونا به «کووید درازمدت» دچار می‌شوند.

long covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی پژوهشگران UCLA در این بررسی که ۱۰۳۸ نفر را در فاصله آوریل ۲۰۲۰ و فوریه ۲۰۲۱ در برمی‌گرفت، نشان داد که ۳۰۹ نفر از این افراد به «کووید درازمدت» دچار شده‌اند.

تشخیص کووید درازمدت در صورتی داده می‌شد که بیمار در پرسشنامه‌ای علائم مداوم را ۶۰ تا ۷۰ روز پس از عفونت کرونا یا بستری شدن به علت آن ذکر می‌کرد. مداوم‌ترین علائم در این افراد خستگی (۳۱ درصد) و تنگی‌نفس (۱۵ درصد) در افرادی بود که قبلا به علت کووید-۱۹ بستری شده بودند. در میان بیماران سرپایی، بیشترین علامتی که ادامه پیدا کرده بود، از دست رفتن بویایی بود که ۱۶ درصد افراد گزارش داده بودند.

یافته‌های این بررسی با پژوهش‌های قبلی متفاوت است. برای مثال بررسی دانشگاه کالیفرنیا-دیویس تخمین زد که ۱۰ درصد بیماران کووید-۱۹ دچار علائم درازمدت می‌شوند. یک بررسی در سال ۲۰۲۱ بوسیله دانشگاه پن استیت هم نشان داد بیش از نیمی از بیماران کووید-۱۹ در سراسر جهان به کووید درازمدت مبتلا می‌شوند.

بخشی از تفاوت میان این بررسی‌ها با این واقعیت مربوط می‌شود که هنوز تعریف رسمی و با پذیرش همگانی درباره کووید درازمدت وجود ندارد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا کووید درازمدت را به صورت تجربه «مشکلات جدید، عود کننده یا مداوم پزشکی برای ۴ هفته یا بیشتر پس عفونت اولیه» تعریف می‌کند. در مقابل، در بررسی UCLA بیمارانی که پس از ۶۰ تا ۹۰ روز از عفونت هنوز دارای علائم بودند، دچار کووید درازمدت شمرده شده بودند.

پژوهشگران UCLA همچنین خصوصیات جمعیت‌شناختی و تظاهرات بالینی بیماران دارای کووید درازمدت هم بررسی کردند تا درمان‌های موثر برای این عارضه بیابند.

به گفته این پژوهشگران، افراد با سابقه بستری شدن به علت کووید-۱۹، دیابت، شاخص توده بدنی با بیشترین احتمال دچار کووید درازمدت شده بودند. 

سن بالاتر و وضعیت اجتماعی- اقتصادی در این بررسی با کووید درازمدت ارتباطی نداشت که باعث تعجب این پژوهشگران بود چرا که این دو عامل اغلب با بیماری شدید و خطر بالاتر مرگ ناشی از کووید-۱۹ ارتباط دارند.

نقاط ضعف این بررسی به گفته این پژوهشگران شامل این که گزارش علائم و شدت آن بر اساس داوری شخصی بیماران بود و شمار علائم ارزیابی‌شده هم محدود بود.

این پژوهشگران می‌گویند با توجه به این یافته‌ها باید جمعیت‌های متنوع‌تری از بیماران را پیگیری کرد تا سیر بیماری در کووید درازمدت را شناخت و چگونگی تاثیر عوامل فردی مانند بیماری‌های قبلی زمینه‌ای، عوامل اجتماعی-اقتصادی، وضعیت واکسیناسیون و نوع سویه ویروس بر نوع و تداوم علائم کووید درازمدت را ارزیابی کرد.

کد خبر 671366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha