یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

برخی از افراد تا هفته‌ها یا ماه‌ها پس از پایان یافتن عفونت اولیه حاد کرونا و منفی شدن آزمایش‌شان همچنان علائمی باقیمانده دارند که اصطلاحا «کووید درازمدت» نامیده می‌شود.

COVID

بررسی‌ها نشان می‌دهند که حدود ۱۰ درصد افراد در فاصله سنین ۱۸ تا ۴۹ سال که کرونا می‌گیرند، دچار کووید درازمدت می‌شوند. این میزان در افراد ۷۰ ساله و بالاتر تا ۲۲ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما هر کسی حتی افرادی که به طور کلی سالم‌ هستند یا افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ممکن است دچار کووید درازمدت شوند. حتی اگر علائم عفونت اولیه‌ شما خفیف یا متوسط باشد، ممکن است به کووید درازمدت دچار شوید.

هنوز علت این ادامه یافتن علائم پس از عفونت اولیه معلوم نیست و پژوهش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

کووید درازمدت ممکن است هر فردی را به شیوه‌ای متفاوت گرفتار کند و مجموعه‌ای از علائم گوناگون را در طول یک دوره زمانی طولانی به وجود آورد.

شایع‌ترین علائم در کووید درازمدت اینها هستند:

- خستگی.

- نداشتن تمرکز (که اصطلاحا به آن «مه مغزی» می‌گویند).

- از دست دادن حس بویایی و چشایی.

- تنگی نفس.

- درد مفصل.

- درد قفسه سینه.

علاوه بر اینها بیماران ممکن است دچار مشکلات خواب، اضطراب، مشکلات گوارشی، تب، درد عضلانی، افسردگی، سردرد و تپش قلب هم بشوند.

در موارد نادری کووید درازمدت ممکن است اندام‌های معینی را دچار خود کند و از جمله باعث التهاب عضله قلب، مشکلات ریوی، مشکلات کلیوی، ریزش مو، دانه‌های پوستی و مشکلات حافظه شود.

یک نکته جالب این است که افرادی که واکسن کرونا را زده‌اند، اگر هم در مواردی در دچار عفونت شوند، کمتر دچار علائم ادامه‌یابنده آن به صورت «کووید درازمدت» می‌شوند.

در حال حاضر درمانی اختصاصی برای کووید درازمدت وجود ندارد. در مواردی مانند خستگی و تپش قلب تغییرات سبک زندگی یا تجویز برخی از داروها ممکن است کمک‌کننده باشد.

کد خبر 626319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha