یکی از جامعترن بررسی‌های تاکنون انجام‌شده درباره عارضه «کووید درازمدت» نشان می‌دهد که از هر هشت نفر دارای عفونت کروناویروس یک نفر دست کم دچار یک علامت این عارضه است.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  خبرگزاری فرانسه در حالیکه از هنگام شروع پاندمی کرونا بیش از نیم میلیارد مورد عفونت کروناویروس ثبت شده است، نگرانی‌ فزاینده‌ای درباره علائم طول‌کشنده‌ای ابراز می‌شود که در افراد مبتلا به کووید درازمدت (عارضه‌ای باعلائم آزارنده که مدت‌ها پس از پایان یافتن عفوت حاد ادامه می‌یابد) دیده می‌شود.

اما تقریبا هیچکدام از پژوهش‌های موجود مبتلایان به کووید درازمدت را با افرادی که هرگز دچار عفونت نشده‌اند، مقایسه نکرده است، بنابراین این امکان مطرح است که برخی از مشکلات این افراد ناشی از ویروس نباشد.

در یک بررسی جدید منتشر شده در ژورنال «لنست» (Lancet) از بیش از ۷۶۴۰۰ فرد بزرگسال در هلند خواسته شده پرسشنامه آنلاینی را درباره ۲۳ علامت شایع در «کووید درازمدت» پر کنند.

هر یک از این افراد در فاصله مارس ۲۰۲۰ تا اوت ۲۰۲۱ این پرسشنامه را ۲۴ بار پر کردند.

در طول این مدت، بیش از ۴۲۰۰ نفر از آنها- ۵/۵ درصد آنها- گزارش گرفتن کووید را دادند.

از میان افراد مبتلا به کووید، بیش از ۲۱ درصد دست کم یک علامت جدید یا به شدت افزایش یافته را سه تا پنج ماه پس از دچار شدن به عفونت  داشتند.

اما تقریبا ۹ درصد از گروه کنترل که کووید نداشتند، هم افزایش مشابهی را گزارش کردند.

به این ترتیب این بررسی نشان داد ۱۲/۷ درصد از افرادی که کووید داشتند- حدود یک هشتم- دچار علائم درازمدت هستند.

این پژوهش همچنین علائمی را که بیماران پیش و پس از عفونت کووید داشتند، ثبت کرده بود، بنباراین به پژوهشگران امکان می‌داد دقیقا تعیین کنند چه علامتی به ویروس مربوط است.

این بررسی نشان داد که علائم شایع در «کووید درازمدت» شامل درد قفسه صدری، مشکلات تنفسی، درد عضلانی، از دست رفتن حس بویایی و چشایی و خستگی عمومی هستند.

پیشرفتی عمده در درک «کووید درازمدت»

آرانکا بالرینگ از دانشگاه هلندی گرونیگن، یکی از این پژوهشگران گفت کووید درازمدت «مشکلی فوری است که باعث آسیب‌های انساین فزاینده می‌شود.»

او گفت: «با توجه به علائم در گروه شاهد بدون عفونت و افراد پیش و پس از عفونت سارس- کوو-۲ (نام علمی کروناویروس جدید)، ما توانستیم علائمی را در نظر بگیریم که ممکن است ناشی از مشکلات بهداشتی غیر مربوط به بیماری عفونی هستند، مانند استرس ناشی از محدودیت‌ها و عدم قطعیت.»

این پژوهشگران می‌گویند محدودیت‌های بررسی‌شان شامل پوشش ندادن سویه‌های بعدی کرونا مانند دلتا و اُمیکرون و گردآوری نکردن اطلاعات درباره برخی از علائم مانند «گیجی مغزی» (عدم تمرکز) است که بعد از زمان این بررسی به عنوان یک نشانه شایع کووید درازمدت شمرده شده است.

به گفته این پژوهشگران، پژوهش‌های باید علائم روانی مانند افسردگی و اضطراب و نیز مواردی مانند گیجی مغزی، بی‌خوابی  احساس ناخوشی حتی پس از فعالیت جزئی را در نظر بگیرند.

کریستوفر برایتلینگ و راشل اوانس، کارشناسان دانشگاه لایسستر بریتانیا که در این بررسی دخیل نبودند، آن را پیشرفت مهمی نسبت به پژوهش‌های قبلی درباره عارضه «کووید درازمدت» می‌دانند، زیرا در آن یک گروه شاهد یا کنترل بدون عفونت وجود داشت.

آنها در یک مقاله تفسیری در همین شماره ژورنال «لنست» می‌نویسند: «خوشبختانه، داده‌های به دست آمده از سایر بررسی‌ها نشان می‌دهند» که میزان عارضه «کووید درازمدت» در افراد واکسینه‌شده یا دچار عفونت با سویه اُمیکرون کرونا پایین‌تر است. 

کد خبر 695931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha