یک بررسی جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که عارضه «کووید درازمدت»- علائم آزارنده پس از برطرف شدن عفونت اولیه کرونا- می‌تواند برای مدتی طولانی به خصوص در زنان ادامه پیدا کند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه وله کریستوفر برایتلینگ از دانشگاه لایسستر و یکی از سرپرستان این بررسی که در ژورنال Lancet Respiratory Medicine منتشر شده است، می‌گوید: «کووید درازمدت در نبود درمان‌های موثر برای آن ممکن است به یک عارضه مزمن بسیار شایع در جامعه بدل شود.»

این بررسی که شامل بیش از ۲۳۰۰ نفر می‌شد، نشان داد که فقط ۲۶ درصد افراد بستری‌شده به علت کووید-۱۹ بهبودی کامل پس از پنج‌ ماه و فقط ۲۸.۹ درصد بهبودی کامل پس از یک سال را گزارش می‌کنند.

این بررسی نشان داد که زنان با احتمال ۳۳ درصد کمتر از مردان بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

افرادی که در هنگام بستری بودن در بیمارستان به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کرده بودند و افراد چاق در معرض خطر حتی بیشتر بودند.

شایع‌ترین علامت گزارش‌شده بوسیله این افراد مبتلا به کووید درازمدت شامل تنگی‌نفس، خستگی، درد عضلانی، مشکلات خواب، ضعف عضلانی و اختلالات سلامت روانی بودند.

برایتلینگ می‌گوید که سرویس‌های مراقبت بهداشتی از این بخش بزرگ و به سرعت فزاینده از جمعیت بیماران حمایت کنند. این پژوهشگران می‌نویسند بسیاری از این افراد دچار کووید درازمدت، حتی یک سال پس از مرخص شدن از بیمارستان همچنان دچار علائم وخیم از جمله کاهش توانایی فعالیت جسمی و کاهش عمده در کیفیت زندگی مربوط به سلامت هستند

پژوهشگران می‌گویند نمی‌دانند دلیل علائم طول‌کشنده در این افراد چیست. یک فرضیه در این باره این است که التهاب شدید در مرحله حاد بیماری کووید به «یک وضعیت التهابی مزمن» منتهی می‌شود که علائم کووید درازمدت را ایجاد می‌کند.

یک بررسی دیگر در اواخر ماه مارس در ژورنال  Women’s Health منتشر شد، نیز نشان داد زنان مبتلا به کووید درازمدت با احتمال بیشتری نسبت به مردان هم در مرحله حاد بیماری و هم پنج ماه پس از آن، علائم آزارنده را گزارش می‌کنند.

کد خبر 673064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha