یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که در افراد کاملا واکسینه‌شده در برابر کرونا در صورت دچار شدن به کووید-۱۹ علاوه بر بیماری شدید در برابر عوارض درازمدت پس از بهبودی از عفونت کرونا هم حفاظت می‌شوند.

Long Covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهو لایف پژوهشگران در کینگز کالج لندن دریافتند که تزریق هر دوز دوز واکسن کرونا به طور قابل‌توجهی احتمال دچار شدن به «کووید درازمدت» یا علائم درازمدت از بهبودی از عفونت حاد کرونا را هم کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این بررسی نشان داد افراد کاملا واکسینه‌شده در صورت دچار شدن به کووید-۱۹ با احتمال ۵۰ درصد کمتر ممکن است دچار علائمی شوند که برای چهار هفته یا بیشتر به طول می‌انجامد.

این پژوهشگران که نتایج کارشان را در ژورنال «بیماری‌های عفونی لنست» منتشر کرده‌اند، می‌گویند یافته‌هایشان همچنین از این توصیه حمایت می‌کند که در برابر افراد سالمند و نحیف حتی اگر به طور کاملا واکسینه شده باشند، باید احتیاطات بهداشتی مانند ماسک زدن و فاصله‌گیری جسمی را رعایت کرد.

این بررسی داده‌های به دست امده از اپلیکیشن ZOE را که وضعیت گزارش‌ داده شده بوسیله افراد در انگلیس از لحاظ علائم، أزمایش‌ها و واکسن‌هایشان را ردیابی می‌کند، آنالیز کرده است. این اپلیکیشن در فاصله دسامبر ۲۰۲۰ تا ژوئیه ۲۰۲۱ وضعیت سلامت ۱.۲ میلیون فرد بزرگسال را که یک دوز واکسن و ۹۷۱۵۰۴ نفر را که دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند، پیگیری کرد.

آنالیز داده‌ها نشان داد که فقط ۰.۲ درصد از افراد دریافت‌کننده دو دوز واکسن پس از واکسیناسیون دچار عفونت کووید شده‌اند (۲۳۷۰ مورد).

از میان ۵۹۲ فرد کاملا واکسینه‌شده مبتلاشده به کووید، ۳۱ نفر (۵ درصد) دچار «کووید درازمدت» شدند- در حالیکه در گروه افراد واکسینه‌نشده این رقم بیش از دو برابر بود و به ۱۱ درصد می‌رسید.

این یافته‌ها شاهد دیگری در تایید نقش واکسیناسیون در کاهش احتمال دچار شدن به علائم درازمدت کووید است.

اداره آمار ملی انگلیس در ماه ژوئیه (تیر) گزارش کرد که حدود  ۹۴۵۰۰۰ نفر (۱.۵ درصد جمعیت کشور) شامل ۳۴۰۰۰ کودک ۲ تا ۱۶ ساله علائم کووید درازمدت را گزارش کرده‌اند.

این پژوهشگران در این باره می‌گویند: «شیوع کووید درازمدت در میان افراد ۳۵ تا ۶۹ ساله، دختران و زنان، افراد ساکن در محرومترین مناطق، افراد شاغل در بخش بهداشت و مددکاری اجتماعی و در افراد دچار بیماری یا ناتوانی محدودیت‌کننده فعالیت بیشتر است.»

آنها افزودند: «حتی پس از یک سال از  بهبودی از عفونت حاد کرونا، این افراد (نسبت به گروه شاهد) دچار مشکل حرکت، درد یا ناراحتی، اضطراب یا افسردگی بیشتری بودند.»

به گفته این پژوهشگران شایع‌ترین علائم «کووید درازمدت» شامل خستگی یا ضعف عضلانی بود و اندکی کمتر از ۵۰ درصد افراد دست یک کم یک علامت مانند «مشکلات خواب، تپش قلب، درد مفصل یا درد قفسه سینه را پس از ۱۲ ماه گزارش می‌کردند.

این پژوهشگران می‌نویسند: «این بررسی نشان می‌دهد که برای بسیاری از بیماران، بهبودی کامل از کووید-۱۹ بیش از یک سال به طول خواهد انجامید و به این ترتیب اهمیت خدمات بهداشتی و پژوهش در این زمینه مشخص می‌شود.»

هنوز معلوم نیست که این علائم طول‌کشنده پس از بهبودی از عفونت حاد کرونا ناشی از چیست، برخی از پژوهشگران آن را به فعال شدن دوباره ویروس زنده در بدن به علت تضعیف دستگاه ایمنی و برخی دیگر آن را به یک مشکل خودایمنی- فعالیت بیش از حد دستگاه ایمنی و حمله آن به بافت‌های خود بدن نسبت می‌دهند.

کد خبر 624667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha