یک بررسی کوچک نشان می‌دهد که افراد دچار عارضه «کووید درازمدت» ممکن است پس از تنفس اکسیژن خالص در محیط‌های با فشار بالای هوا تاحدی بهبود پیدا کنند.

HBOT

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پژوهشگران در این بررسی ۷۳ بیمار را دچار علائم درازمدت پس از عفونت حاد کروناویروس (کووید درازمدت) به طور اتفاقی به دو گروه تقسیم کردند که یک گروه برای دست کم سه ماه «درمان با اکسیژن پرفشار» (HBOT) و گروه دیگر برای همین مدت یک درمان دروغین دریافت کردند.

بیماران گروه HBOT چهل جلسه را به تنفس اکسیژن خالص در محفظه‌ای پرداختند که فشار هوا در آن دو تا سه برابر بالاتر از میزان طبیعی بود و به ریه‌ها امکان دریافت اکسیژن بیشتری از حد معمول را می‌داد.

بر اساس گزارش این پژوهشگران که در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است، بیماران گروه HBOT مدت کوتاهی پیش از آخرین جلسه درمانی در مقایسه با گروه دریافت‌کننده درمان دروغین «بهبودی قابل‌توجهی» از لحاظ مهارت‌های فکری، انرژی، خواب، علائم روانپزشکی و درد پیدا کردند.

این بهبودی علامتی در بیماران همراه با شواهد بهبودی ساختاری و کارکردی مغز و بهبودی تحویل خون اکسیژن‌دار به مغز در تصویربرداری با تشدید مغناطیسی یا ام‌آرآی بود.

HBOT اغلب برای درمان زخم‌های پوستی که به خوبی بهبود پیدا نمی‌کنند، به کار یم‌رود و اخیرا به عنوان درمانی برای آسیب ناشی از ضربات مغزی به کار رفته است، اما این نخستین کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده‌ای است که درباره استفاده از آن برای «کووید درازمدت» انجام شده است.

این پژوهشگران می‌گویند لازم است بررسی‌های بزرگتری برای تایید این یافته‌ها و شناسایی بیمارانی که ممکن است از آن سود ببرند، انجام شوند.

کد خبر 690718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha