طول کشیدن کووید-۱۹ بیش از چهار هفته که اصطلاحا به آن «کووید درازمدت» می‌گویند، ممکن است به میزان بیشتری در سالمندان، زنان و افرادی را که در هفته اول بیماری طیفی از علائم گوناگون را بروز می‌دهند، رخ دهد.

long covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان بر اساس یافته‌های گروهی از پژوهشگران بریتانیایی که هنوز داوری همتا نشده و  در ژورنال‌های علمی منتشر نشده است، در حدود ۵ درصد از بیماران کووید-۱۹ علائم برای هشت هفته یا بیشتر ادامه می‌یابد.

این پژوهشگران دو گروه از مبتلایان به کووید درازمدت را شناسایی کردند. یک گروه شامل افرادی می‌شود که عمدتا علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس به علاوه خستگی و سردرد دارند. گروه دیگر افرادی هستند که علائمم بیماری در بسیار از بخش‌های بدنشان ظاهر می‌شود، از جمله دچار تپش قلب، مشکلات روده‌ای، احساس سوزن‌سوزن شدن یا بیحسی و اختلال در تمرکز ذهنی می‌شوند.

دکتر کلر استیوز، متخصص بالینی در کینگز کالج لندن، سرپرست این پژوهش گفت:‌ «استفاده از دانسته‌های به دست آمده در موج اول پاندمی برای کاهش تاثیر درازمدت موج دوم ضروری است. ممکن است بتوان بر اساس این دانسته‌ها کارآزمایی‌های طراحی کرد که مداخله درمانی در آنها به طور زودرس انجام می‌شود تا اثرات درازمدت بیماری کاهش یابد.»

بیماران کووید درازمدت با احتمال دو برابر بیشتر نسبت به بیماران با دوره کوتاه بیماری، پس از بهبودی دچار بازگشت علائم شوند (۱۶ درصد در برابر ۸ درصد)

یافته‌های این بررسی نشان داد که حدود ۲۲ درصد بزرگسالان بالای ۷۰ به کووید درازمدت دمبتلا شده‌اند، در حالیکه این رقم در بیماران ۱۸ تا ۴۹ ساله ۱۰ درصد بود. زنان نیز نسبت به مردان با احتمال بیشتری دچار کووید درازمدت شده بودند – ۱۵ درصد در برابر ۱۰ درصد. اما این تفاوت جنسیتی فقط در بیماران جوانتر مصداق داشت.

همچنین افرادی که دچار کووید درازمدت شده بودند، نسبت به افراد با بیماری کوتاه‌مدت اندکی وزنشان بیشتر بود و افراد دچار آسم هم با احتمال بیشتر دچار کووید درازمدت شده بودند. اما سایر بیماری‌های زمینه‌ای با کووید-۱۹ ارتباطی نداشتند.

کد خبر 559623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha