یک بررسی جدید نشان می‌دهند که افراد مبتلا به کرونا دست کم در طول یک سال پس از بهبودی در معرض افزایش خطر دچار شدن به بیماری‌های قلبی-عروقی هستند.

heart

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان این بررسی که در نتایج آن در ژورنال Nature Medicine منتشر شده است، بر اساس داده‌های وزارت امور کهنه‌سربازان آمریکا است درباره بیش از ۱۵۳۰۰۰ کهنه‌سربار با تاریخچه عفونت کووید-۱۹ تا یکسال پس از بهبودی‌شان است.

این بررسی نشان داد که افراد مبتلا شده به عفونت کووید-۱۹ در مقایسه با افرادی که هرگز دچار عفونت کرونا نشده‌اند، با احتمال بیشتری ممکن است در درازمدت دچار التهاب عضله قلب (میوکاردیت)، نارسایی قلب، اختلال ریتم ضربان قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون شوند. بر اساس یافته‌های این بررسی، افراد با عفونت قبلی کووید-۱۹ با احتمال بیش از ۶۰ درصد ممکن است دچار مشکلات قلبی شوند. بسیاری از این مشکلات قلبی مانند آمبولی ریوی می‌توانند جان فرد را به خطر بیندازند.

به گفته پژوهشگرانی که این بررسی را انجام داده‌اند، این افزایش خطر مشکلات قلبی‌-عروقی حتی در افرادی بیماری خفیف کرونا داشتند و نیازی به بستری شدن پیدا نکرده بودند، آشکار بود. برای مثال افراد مبتلا به کرونا که به این علت بستری نشده بودند، با احتمال دو برابر بیشتر نسبت به افراد مبتلا نشده به کووید-۱۹ در معرض خطر آمبولی ریوی بودند و در افرادی که برای درمان کووید-۱۹ در آی‌سی‌یو بستری شده بودند، احتمال آمبولی ریوی بیش از ۲۱ برابر شده بود.

این افزایش خطر مشکلات قلبی-عروقی در افراد در سنین، جنس‌ها، نژادها و بدون توجه به داشتن عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا و چاقی مشاهد شد.

همچنین افراد با تاریخچه عفونت کووید-۱۹ با احتمال ۵ برابر بیشتر در معرض خطر دچار شدن به میوکاردیت یا التهاب عضله قلب در طول یک سال بعد بودند. 

گرچه اندازه نمونه در این بررسی بزرگ بود، اما اغلب افراد مورد بررسی مردان سفیدپوست بودند. به علاوه، دوره مورد بررسی در این پژوهش در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ پایان یافته بود، یعنی پیش از آنکه واکسن‌های کرونا در دسترس قرار گیرند و تقریبا هیچکدام از افراد شرکت‌کننده پیش از عفونت واکسینه نشده بودند.

کد خبر 659714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha