یک بررسی جدید بوسیله پژوهشگران آمریکایی نشان داد سالمندان دچار نقصان شنوایی شدید با احتمال بیشتری ممکن است دچار زوال عقل شوند، اما در زیرگروهی از این سالمندان که از سمعک استفاده می‌کردند، موارد زوال عقل کمتر بود.

HEARING AID

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهو نیوز بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که رابطه‌ای میان نقصان شنوایی و زوال عقل وجود دارد. یک بررسی منتشرشده در سال ۲۰۱۲ نشان داد که افراد دچار نقصان شنوایی خفیف نسبت به افراد دارای شنوایی طبیعی با احتمال دو برابر بیشتر در معرض خطر دچار شدن به زوال عقل هستند و خطر دچار شدن به زوال عقل در افراد با نقصان شنوایی متوسط  سه برابر و در افراد دچار نقصان شنوایی شدید پنج برابر می‌شود.و در واقع تخمین زده شده است که نقصان شنوایی مسئول ۸ درصد از موارد زوال عقل در سراسر جهان باشد که بیش از هر عامل خطرساز بالقوه قابل‌تصحیح دیگر برای زوال عقل است.

اما پژوهشگران در این آخرین بررسی که یافته‌های آن در یک نامه پژوهشی در ژورنال دارای داوری همتراز ژورنال JAMA در ۱۰ ژانویه منتشر شده است- می‌گویند بررسی‌های گذشته در این باره دچار محدودیت بودند، زیرا «مستعد پیش‌داوری در انتخاب» بودند- این بررسی‌ها از داده‌های گزارش‌شده بوسیله خود افراد استفاده کرده بودند که ممکن است تصویر دقیقی از نقصان شنوایی و زوال عقل در سطح کشوری به دست ندهد.

آلیسون هوآنگ، سرپرست این بررسی و دستیار ارشد پژوهشی در «مرکز شنوایی و بهداشت عمومی کوکلیر» گفت: «این بررسی به جای اتکا بر گزارش شخصی ذهنی افراد درباره نقصان شنوایی از مقیاسی عینی و بر اساس شنوایی سنجی استفاده کرده بود.»

آنالیز این بررسی که با کمک مالی انستیتوی ملی سالمندی آمریکا انجام شد، ۲۴۱۳ نفر را پوشش داد که حدود نیمی از آنها بالای ۸۰ سال داشتند و به گفته این پژوهشگران «رابطه واضحی میان شدت کم‌شنوایی و زوال عقل مشاهده شد.» شرکت‌کنندگان در این بررسی که دچار نقصان شنوایی متوسط/شدید  بودند، نست به شرکت‌کنندگان با شنوایی طبیعی شیوع زوال عقل ۶۱ درصد بالاتر بود.

استفاده از سمعک خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد

خبر خوب این است که استفاده از سمعک در افراد دچار کم‌شنوایی ممکن است یک سودمندی جانبی بالقوه داشته باشد. این بررس نشان داده که در میان ۸۵۳ شرکت‌کنده دچار نقصان شنوایی متوسط تا شدید، «استفاده از سمعک با ۳۲ درصد کاهش در شیوع زوال عقل همراهی دارد.»

هوانگ گفت: «ما از اینکه رابطه‌ای میان استفاده از سمعک و کاهش شیوع زوال عقل وجود دارد، دلگرم شدیم، این یافته‌ها از اقدام بهداشت عمومی برای بهبود بخشیدن به به دسترسی به مراقبت‌های شنوایی حمایت می‌کند.»

البته این پژوهشگران می‌گویند لازم است تحقیق بیشتری به صورت کارآزمایی‌های اتفاقی‌شده انجام شود تا بتوان به طور قطعی اثر سمعک‌ها را بر توانایی‌های شناختی و زوال عقل آزمایش کرد.

به گفته هوانگ در حال حاضر کارآزمایی ACHIEVE (سالمندی و ارزیابی سلامت شناختی در سالمندان) باز با حمایت ملی انستیتو ملی سالمندی آمریکا در دست انجام است که اثر درمان نقصان شنوایی را بر شناخت و زوال عقل آزمایش می‌کند و نتایج آن در ادامه امسال منتشر می‌شود.

حدود یک سوم از سالمندان در آمریکا نقصان شنوایی دارند و احتمال دچار شدن به کم‌شنوایی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.

کارشناسان می‌گویند رابطه میان نقصان شنوایی و زوال شناختی ممکن است به دلایل گوناگون باشد، از جمله اینکه کم‌شنوایی می‌تواند باعث شود که مغز سخت‌تر کار کند، چرا که فرد به هزینه سایر سیستم‌های حافظه به خودش فشار می‌آورد تا بتواند صداها را بشنود. نقصان شنوایی همچنین ممکن است باعث شود که مغز با سرعت بیشتر تحلیل رود و کوچک شود. یک دلیل احتمالی دیگر این است که نقصان شنوایی می‌تواند باعث شود افراد بیشتر از لحاظ اجتماعی منزوی شوند و این امر به سلامت مغز آسیب می‌زند. هنگامی که شما نمی‌توانید به خوبی بشنوید، ممکن است چندان از خانه بیرون نروید و به این ترتیب مغز کمتر درگیر و فعال می‌شود.

کد خبر 737919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha