مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان به زودی از روبات‌های مینیاتوری در جراحی‌ها استفاده خواهند کرد که به راحتی می‌توانند در شریان‌های بدن انسان حرکت کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی این روبات‌های موتوردار مینیاتوری به راحتی خواهند توانست در شریان‌های انسان حرکت کنند و به پزشکان در انجام جراحی‌ها کمک کنند. در حال حاضر در برخی روش‌های جراحی به خاطر برخی محدودیت‌ها نتیجه آن گونه که مورد انتظار است نمی‌شود. مثلا در عمل‌های مغز شبکه‌های پرپیچ و خم رگ‌های مغز برخی محدویت‌ها را برای جراحان حین استفاده از وسائل جراحی ایجاد می‌کنند که انتظار می‌رود با استفاده از این روبات‌ها این محدودیت‌ها برطرف شوند.

دانشمندان از مدت‌ها پیش اعلام کرده‌ بودند که مینیاتوری کردن تجهیزات می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند اما مشکل، تامین نیروی این اجزا مینیاتوری رود. در مقیاس‌های بسیار کوچک موتورهای الکتریکی نمی‌توانند کارایی داشته باشند و عملا نمی‌توانند کاری بکنند.  موتورهای الکتریکی دهه‌هاست تقریبا بدون تغییر در قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دانشمندان برای رفع این مشکل از سال‌ها پیش بر روی مواد پیزوالکتریک کار کرده‌اند. این مواد معمولا از کریستال‌هایی هستند که بر اثر تماس با ولتاژ وارده به آن‌ها از خود واکنش نشان می‌دهند. این خاصیت آن‌ها را به موتورهای خطی تبدیل می‌کند. پروفسور جیمز فریند از دانشگاه موناش استرالیا با استفاده از همین خاصیت در یک تحقیق موتوری تولید کرده که به اندازه یک دانه نمک است. اما برای استفاده واقعی و کارا از این موتورهای مینیاتوری در بدن، آن‌ها باید قابلیت چرخیدن هم داشته باشند.

این مشکل در موتور پیزوالکتریکی که اخیرا معرفی شده است با استفاده از ساختاری حلزونی شکل تقریبا حل شده است. اما بزرگ‌ترین برتری این موتور به نمونه‌های مشابه پیشین ساختار ساده آن است که این امید را می‌دهد در آینده به توان از آن به صورت عملی در جراحی‌ها استفاده کرد.

میتین ستل از آزمایشگاه نانوروباتیک دانشگاه کارنگلی ملون در این باره می‌گوید: نمونه‌های دیگری که کار این موتور جدید را انجام می‌دهند بسیار پیچیده هستند.

وی برتری این موتور جدید را این نکته عنوان کرده است که چرخش آن‌ها در محل توسط خود آن‌ها انجام می‌شود؛ برعکس موتورهای مینیاتوری دیگر که برای چرخش باید از بیرون به آن‌ها نیرویی اعمال شود.

با این حال متخصصان سیستم‌های میکروالکترومکانیک در این باره نظر چندان مثبتی ندارند. آن‌ها در این باره گفته‌اند با این که موتور پیزوالکتریک جدید در آزمایشگاه کارایی خوبی دارد ولی در عمل باید دید آیا می‌توانند در جریان سیال شاهرگ‌ها کارایی داشته باشند یا نه.

کد خبر 73475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز