مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند آزمایش‌ها و مقررات بیشتری برای مواد نانویی که در شمار به طور فزاینده‌ای از فراورده‌های روزانه به کار می‌روند ، به طور فوری مورد نیاز است.

 به گزارش خبرگزاری رویترز کارشناسان کمیسیون سلطنتی از جوامع علمی، قانونی، تجاری و پزشکی انگلیس در یک گزارش به هزینه دولت تهیه شده است، خبر دادند "... با تجزیه و تحلیل تاثیرات بالقوه بهداشتی و محیطی که از خواص مواد نانو سرچشمه می‌گیرد، ما به این نتیجه رسیدیم که معقول است که در باره برخی (اما نه همه) گروه‌های مواد نانو نگران باشیم."

این گزارش به خصوص مولکول‌های کربنی شبیه به توپ‌ فوتبال به نام باکی‌با‌ل‌ها               (buckyballs) را مورد توجه قرار می‌دهد که ممکن است کاربردهای بالقوه‌ای از سیستم‌های جدید تحویل دارو به بدن تا سلول‌های سوختی و نیز نانولوله‌های کربنی و نانونقره داشته باشند.

 بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که باکی‌بال‌ها - مخفف buckministerfullerenes - ممکن است با ساختن چربی سلامت افراد را به خطر بیندازند و نانولوله‌ها نیز به خطر بالقوه سرطان ریه مربوط شده‌اند.

این  پژوهشگران گفتند: "ما در مورد میزان قابل‌توجه عقب‌ ماندن دانش درباره سلامت بالقوه و اثرات زیست‌محیزی مواد نانو در مقابل سرعت ابداعات در این زمینه بسیار نگران هستیم، گرچه این وضعیت ممکن است با افزایش اطلاعات علمی جدید تغییر کند."

 نانوتکنولوژی، طراحی و کاربرد موادی که هزاران بار کوچکتر از قطر موی یک انسان هستند، به عنوان شیوه‌ای برای ساختن مواد سبک‌وزن محکم، مواد آرایشی بهتر و حتی غذاهایی خوش‌طعم‌تر  مورد استقبال قرار گرفته است.

شرکت‌های بزرگ در همه بخش‌های صنعتی در زمینه نانوتکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اقدامی که در سال 2007 به تولید فراورده‌هایی به ارزش 147 میلیارد دلار انجامید.

اما دانشمندان تازه شروع به بررسی اثرات اشیای چنان ریزی بر روی بهداشت و محیط‌زیست کرده‌اند، و گزارش کارشناسان انگلیسی هشدار می‌دهد که مقررات موجود در این زمینه ممکن است نتواند پا به پای پیشرفت‌ها در این زمینه حرکت کند.

 جان لاوتن، بوم‌شناس، که رئیس گروه تهیه‌کننده این گزارش را به عهده داشت، در این باره گفت: "ما همچنین نگرانیم که نسل‌های بعدی پیچیده‌تر فراورده‌های نانو موضوعاتی را برانگیزد که نتوان مانند مواد شیمیایی یا آمیزه‌ای از مواد شیمیایی با آنها برخورد کرد."

 این گزارش که دولت انگلیس باید به آن پاسخ دهد، همچنین تصریح کرده است که هیچ دلیلی برای ممنوعیت یا تعلیق فراگیر  مواد نانو وجود ندارد.

 این گزارش به طور خاص از دولت انگلیس می‌خواهد که "میزان بالای ناآگاهی و عدم‌قطعیت در این حوزه" را مورد شناسایی قرار دهد و زمانی را برای رسیدگی به این وضعیت تعیین کند.

کد خبر 68238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز