دامار هملین، بازیکن ۲۵ ساله فوتبال آمریکایی اخیر در جریان یک مسابقه پس از برخورد شانه یک بازیکن دیگر به قفسه سینه‌اش به ناگهان از هوش رفت.

Damar

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌ای تودی حاضر پس از چند ثانیه عملیات احیای قلبی-ریوی را بر روی آغاز کردند و از دستگاه شوک‌دهنده خارجی خودکار (AED)  و سایر درمان‌ها استفاده کردند. دادن اکسیژن و سرم داخل‌وریدی برای او آغاز شد.  حدود چهار دقیقه بعد از هوش رفتن او یک آمبولانس وارد میان شد و او را به بیمارستان منتقل کرد. وضعیت او در بیمارستان بحرانی گزارش شد و برای او لوله تنفسی کار گذاشتنند.

بعدا اعلام شد که او در میدان مسابقه پس از ضربه به قفسه سینه دچار ایست قلبی شده و عملیات احیای قلبی در میدان مسابقه قلب او را دوباره به کار انداخته بود. در روزهای بعدی حال او بهتر شد و هوشیاری‌اش را بازیافت، هر چند که همچنان لوله تنفسی دارد و به دستگاه تهویه مکانیکی متصل است.

بیشتر بخوانید:

ضربه مرگبار در میدان مسابقه |  ایست قلبی پس از ضربه به قفسه سینه چطور رخ می‌دهد

کوموتیو کوردیس یا ایست قلبی ناشی از ضربه به قفسه سینه

ایست قلبی در اثر وارد آمدن ضربه به قفسه سینه که در اصطلاح پزشکی به آن «کوموتیو کوردیس» (Commotio Cordis) می‌گویند، پدیده‌ای نادر است، اما بیش از همه در کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۸ ساله (اغلب پسران) در حین انجام ورزش‌های تماسی مانند فوتبال آمریکایی یا بوکس و ورزش‌های رزمی یا ورزش‌هایی مانند بیس‌بال یا هاکی روی یخ که در آنها از اشیایی مانند توپ‌های سفت  در آنها استفاده می‌شود، رخ دهد.

شایع‌ترین علت «کوموتیو کوردیس» وارد آمدن ضربه به سمت چپ قفسه سینه است که به ایجاد یک اختلال ریتم ناگهانی سریع و نامنظم ضربان قلب به نام «فیبریلاسیون دهلیزی» (VF) می‌انجامد و عملا ضربان مؤثر قلب متوقف می‌شود. این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که ضربه قفسه سینه در یک فاصله زمانی بسیار کوتاه  در حد ۴۰ هزارم ثانیه (۴۰ میلی‌ثانیه) در یک مرحله آسیب‌پذیر چرخه الکتریکی ایجادکننده ضربان قلب رخ داده وارد آمده باشد و به همین علت است که پدیده‌ای نادر است.

ایست قلبی در این وضعیت باعث از هوش رفتن ناگهانی فرد، پاسخ ندادن او به تحریکات، قط‍ع تنفس، از بین رفتن نبض و تپش قلب، به رنگ آبی یا ارغوانی درآمدن پوست به علت نرسیدن اکسیژن (سیانوز)، حمله تشنجی می‌انجامد و کبودی یا جراحت روی قفسه سینه هم ممکن است مشهود باشد.

احیای قلبی را باید فورا شروع کرد

این عارضه مرگبار است و باید بی‌درنگ احیای قلبی-ریوی با فشار آوردن‌های مکرر بر قفسه سینه (ماساژ قلبی) آغاز شود و اورژانس به محل فراخوانده شود.

اگر در دستگاه شوک‌کننده یا دفیبریلاتور خودکار خارجی ‌(AED) در محل وجود دارد، از آن هم می توان برای احیا استفاده کرد. این دستگاه پزشکی پس از تماس داده شدن با قفسه سینه شوکی الکتریکی را به قلب می‌فرستد و ضربان طبیعی آن را دوباره برقرار می‌کند.

هر چه زودتر این عملیات احیای قلبی آغاز شود، بخت فرد برای زنده ماندن بیشتر می‌شود. به ازای هر دقیقه تاخیر در احیای قلبی میزان بقای فرد تا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

برای افزایش احتمال بقا می‌توان فشردن قفسه سینه و شوک الکتریکی دادن را به صورت متناوب انجام داد. در حالیکه یک نفر دارد فشردن قفسه سینه را انجام می‌دهد، دیگران دستگاه شوک‌دهنده را آماده می‌کنند. بلا فاصله پس از دادن شوک باید فشردن قفسه سینه را از سر بگیرید تا دستگاه برای دادن شوک دوم آماده شود. این کار را برای ۲ دقیقه انجام دهید و بعد ضربان نبض یا تپش قلب فرد را وارسی کنید.

به انجام احیای قلبی با فشردن قفسه سینه یا ترکیب فشردن قفسه سینه و دادن شوک تا هنگامی که ماموران اورژانس برسند، ادامه دهید. دستگاه‌های شوک‌دهنده خارجی خودکار را می‌توان برای کودکان بالای یک سال هم استفاده کرد.

میزان بالای مرگ و میر

پس ا زانتقال بیماران به بیمارستان معمولا نیاز به بستری درازمدت وجود دارد و از جمله ممکن است داروهای برای درمان ریتم نامنظم ضربان قلب تجویز شود. همچنین معاینات و آزمایش‌هایی برای یافتن هر علت یا بیماری زمینه‌ای احتمالی انجام خواهد شد.

میزان مرگ‌ومیر ناشی از این عارضه بالا است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که از هر ۱۰ نفر مبتلا به آن حدود ۶ نفر زنده می‌مانند.

شناسایی علائم این عارضه، در دسترس بودن دستگاه دهنده در مراکز ورزشی، آموزش انجام عملیات احیای قلبی-ریوی و استفاده از دستگاه شوک‌دهنده به مربیان، ورزشکاران، والدین، کارکنان و ...و داشتن یک طرح عمل اضطراری برای چنین مواردی می‌تواند به کاهش مرگ‌ها به این علت کمک کند.

استفاده از تجهیزات محافظتی با اندازه مناسب و آموزش تکنیک‌های ایمن هنگام بازی‌های ورزشی هم ضروری است.

کد خبر 732984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha