هالی مش ۱۶ ساله بود که به میدان فوتبال گام نهاد، اما نمی‌دانست که در حین این بازی ممکن است تا پای مرگ پیش برود.

heart

مش می‌گوید: «سرم به شدت درد گرفت و بعد همه چیز یک دفعه سیاه شد.»

مش در حین بازی دچار ایست قلبی ناگهانی شد. او خوش‌شانس بود که زنده ماند و معلوم شد عارضه‌ای قلبی دارد که او را مستعد ایست ناگهانی قلبی کرده است و اکنون یک دستگاه دفیبریلاتور یا شوک‌دهنده داخلی در بدنش کار گذاشته شده است. پزشکان او می‌گویند گرفتن نوار قلب به عنوان آزمایش غربالگری قلب به طور زوردسی این عارضه را شناسایی کرد و جان او را نجات داد.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که ایست قلبی ناگهانی یکی از علل قابل‌توجه مرگ به دلایل پزشکی در ورزشکاران است.

مرگ ناگهانی در اغلب ورزشکاران جوان حرفه‌ای مربوط به بیماری‌های مادرزادی قلبی و در میان این بیماری‌های مادرزادی ظاهرا عارضه «کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک» شایع‌ترین علت مرگ به علت ایست قلبی است. سایر علل در این مورد شامل ناهنجاری‌های شریان‌های کورونری قلب، انواع دیگر کاردیومیوپاتی و بیماری‌های اولیه ایجادکننده اختلال ریتم قلب هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید هر سال حدود ۲۰۰۰ فرد جوان در این کشور به علت ایست ناگهانی قلبی می‌میرند که بسیاری از آنها سابقه بیماری قلبی شناخته‌شه ندارند.

دکتر جناتان دنزر، رئیس مرکز پزشکی بیماری‌های قلب ورزشکاران در دانشگاه واشینگتن در ایالت واشینگتن آمریکا می‌گوید: «یک نفر از هر ۳۰۰ فرد جوان دارای عارضه‌ای است که او را در معرض ایست ناگهانی قلبی قرار می‌دهد. به گفته دنزر این خطر ورزشکاران دانش‌آموز تقریبا چهار برابر بیشتر است و اغلب ورزشکاران در این باره تقریبا چیزی نمی‌دانند.

دنزر می‌گوید: پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تا ۸۰ درصد از کودکانی که دچار ایست ناگهانی قلبی هستند، قبلا هیچ علامتی ندارند.»

آیا باید از همه دانش‌آموزان ورزشکار نوار قلب گرفت

به همین خاطر است یک سازمان غیرانتفاعی به نام Who We Play For در ایالت فلوریدا برنامه‌هایی را برای افزایش آگاهی عمومی در این باره آغاز کرده است. آنها انجام ارزان قیمت نوار قلب یا ای‌کی‌جی را به افراد عرضه می‌کنند.

مش می‌گوید: «اصلا خوب نیست که کودکی به طور ناگهانی به علت این بمیرد که هیچکس از بیماری قلبی‌اش خبر ندارد.»

مدرسه مش یکی از ۱۵۰ مدرسه‌ای در ایالت فلوریدا است که دانش‌آموزان ورزشکار را ملزم کرده است که پی از اینکه بازی را شروع کنند، باید نوار قلب بگیرند. پزشکان مش به او گفتند که شناسایی زودرس بیماری‌اش بود که جان او را نجات داد.

اکثریت دبیرستان‌ها در سراسر آمریکا دانش‌آموزان ورزشکار را ملزم کرده‌اند که پیش از شروع فعالیت ورزشی پرسشنامه‌ای کامل را که «انجمن قلب آمریکا»(AHA (آن را تایید کرده است، پر کنند.اگر کودکی بر مبنای نتایج این پرسشنامه در معرض خطر بالای بیماری قلبی شناخته شود، بر مبنای دستورالعلمل AHA آزمایش‌های بیشتر و گرفتن نوار قلب برای او انجام می‌شود.

اما به گفته دکتر دنزر این اقدامات کافی نیست. شواهدی قوی وجود دارد که استفاده از این مدل برای غربالگری باز هم اکثریتی از کودکان دارای عوارض قلبی تشخیص داده نشده باقی می‌مانند.

AHA می‌گوید از گرفتن نوار قلبی از کودکان در معرض خطر بالای بیماری قلبی حمایت می‌کند، اما از دستورالعمل فعلی‌اش در این باره آن را بر اساس آخرین یافته‌های پژوهشی و ایمنی بیمار می‌شمارد، دفاع می‌کند.

این انجمن همچنین ابراز نگرانی می‌کند که گرفتن نوار قلب از همه دانش‌آموزان به علت کم اهمیت جلوه دادن معاینه جسمی درست باعث کاهش تشخیص موارد مشکلات قلبی در کودکان شود. همچنین گرفتن نوار قلب از همه دانش‌آموزان نیاز بودجه‌ای ۲ میلیارد دلاری دارد که می‌توان آن را برای سایر مداخلات درمانی بالقوه نجات‌بخش زندگی به کار برد.

منبع: Abc news

کد خبر 709441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha