اغلب ما با شنیدن نام «هلند» به یاد کشوری اروپایی می‌افتیم که اولین صادرکننده گل جهان است، اما این نام برای اهالی شرق تهران معنای دیگری دارد.

کوچه هلند

به گزارش همشهری آنلاین، در دل کوچه پسکوچه‌های محله زرکش در شرق تهران، کوچه‌ای به نام هلند دیده می‌شود. نام این کوچه یادآور واقعه تلخ زلزله بوئین‌زهراست. در این زلزله ویرانگر بسیاری از روستاها کاملا تخریب شد و خیلی‌ها زیر آوار جان باختند و بازماندگان بی‌سرپناه شدند.

یکی از اولین یاری­‌کنندگان از کشورهای دیگر به زلزله‌زد­گان بوئین‌زهرا، سازمان صلیب سرخ کشور هلند بود که با همیاری شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران در محله زرکش تهران (که آن زمان، جزو مناطق ارزان‌قیمت و حاشیه‌نشین شرق تهران بود) ۶۰۰۰ متر مربع  زمین خریداری و کلیسای تارکمانچاتس را بنا می‌کند.

ملکه هلند هم در سفری که  آن سال‌ها به ایران داشت، به منطقه زلزله‌زده بوئین‌زهرا سر می‌زند و در پی این دیدار، هزینه ساخت ۷۰ خانه یکسان و یک‌شکل را در جوار کلیسا برای اسکان بازماندگان ارمنی زلزله پرداخت می‌کند. خانه‌های یک طبقه آجر قرمزی که به دستور ملکه هلند ساخته شد، سال ۱۳۴۳ به زلزله‌زده‌ها واگذار می‌شود.

شهردار وقت منطقه ۸ تهران به پاس قدردانی و سپاس از این عمل بشردوستانه نام کوچه مابین این ساختمان‌ها را هلند می‌گذارد. نامی که با گذشت سال‌ها هنوز یادآور زلزله بوئین‌زهرا و البته نماد انسان‌دوستی است.

کد خبر 732456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهین NL ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    10 1
    هلندی ها واقعا مردمان انساندوستی هستند، بعد از ۲۷ سال زندگی در هلند به جرات میتوانم بگوئیم که بعضی اوقات محبتهای که از اینها دیدم در حد محبت پدر به پسر یا برادر به برادر بود.