تهران در زمستان هم مقصدهای هیجان‌انگیزی برای سفر دارد. آبشار یخی «هملون» در ارتفاعات شمال تهران، یکی از آن جاذبه‌های کم‌نظیر پایتخت است که گردشگران بسیاری برای یخ‌نوردی و البته تماشای زیبایی آن راهی این آبشار منحصربه‌فرد می‌شوند. در ادامه تصاویر زیبای این آبشار یخی را ببینید.

زمستان

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: تصور کنید آبشاری به ارتفاع ۳۰ متر و وسعت حدود ۱۵ متر مربع با رسیدن فصل زمستان یخ بزند. زیبایی آبشار یخی هملون قابل وصف نیست. حجم عظیمی از آب که در تابستان از ارتفاع ۳۰ متری به پایین سقوط می‌کردند، حالا با رسیدن فصل سرما به قندیل‌ها و بلورهای یخی زیبایی تبدیل شده‌اند که تماشای آن برای دقایقی گردشگران را میخکوب می‌کند. درست است که آبشار یخی هملون زمستان‌ها به پاتوق یخ‌نوردان تبدیل می‌شود اما نزدیکی این آبشار به تهران آن را به مقصد سفر زمستانی بسیاری از تهرانی‌ها تبدیل کرده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال‌کنید

ویدیو | تصاویر عجیب‌ترین آبشار تهران را ببینید | ماجرای غارهای باستانی این منطقه چیست؟

سفر به دره زیبای هملون

آبشار یخی هملون در دره‌ای به همین نام و در دل طبیعت بکر روستای میگون قرارگرفته است. دسترسی به این آبشار برای تهرانی‌ها آسان است. کافی است از جاده لشکرک راهی روستای فشم و سپس روستای میگون در محدوده لواسان شوید. از میدان فشم تا میگون ۵ کیلومتر راه است و پس از رسیدن به میگون باید مسیر شمشک را در پیش بگیرد. ۵ کیلومتر آنسوتر، محدوده هملون و آبشار منحصربه‌فرد آن در انتظار شماست. آبشار هملون در تابستان هم زیباست اما اگر قصد دارید در فصل سرما به تماشای قندیل‌های یخی این آبشار بروید، زنجیر چرخ برای خودرو، لباس گرم، عینک مناسب برف، بادگیر، بارانی، کلاه، دستکش و کفش مناسب یا پوتین را فراموش نکنید. چرا که دمای دره هملون حتی به ۱۰ درجه زیر صفر هم می‌رسد.

ویدیو | تصاویر عجیب‌ترین آبشار تهران را ببینید | ماجرای غارهای باستانی این منطقه چیست؟

لذت یخ‌نوردی و تماشای قندیل‌های زیبای آبشار هملون

تماشای این آبشار در زمستان تصویری فراموش‌نشدنی در حافظه گردشگران ثبت می‌کند. رشته‌های کشدار آب که در تابستان به پایین سقوط می‌کردند، حالا در درمای زیر صفر درجه منطقه هملون به قندیل‌هایی برفی و یخی تبدیل شده‌اند که علاوه بر لذت تماشا، مکانی مناسب برای یخ‌نوردان به حساب می‌آیند. اگر زمستان راهی آبشار یخی هملون شوید، علاوه بر یخ‌نوردانی که با تجهیزات کامل از این آبشار زیبا صعود می‌کنند، گردشگرانی را می‌بینید که برای تماشای این ورزش هیجان‌انگیز به هملون آمده‌اند و لحظه‌ای از روند صعود یخ‌نوردان چشم برنمی‌دارند. آبشار هملون اما به دلیل موقعیت مکانی، در دسترس بودن آن برای تهرانی‌ها و البته شرایط استاندارد دیوار یخی آن، سال‌هاست که محل برگزاری مسابقات حرفه‌ای یخ‌نوردی است. بنابراین اگر کمی خوش‌شانس باشید یا پیش از سفر از زمان برگزاری مسابقات مطلع شوید، علاوه بر تماشای این آبشار زیبا مسابقات هیجان‌انگیز این رشته را هم از نزدیک تماشا خواهید کرد.

ویدیو | تصاویر عجیب‌ترین آبشار تهران را ببینید | ماجرای غارهای باستانی این منطقه چیست؟

اینجا یخ‌نوردی یاد بگیرید

هوای سرد شمیرانات و قرارگرفتن آبشار هملون در سایه، موجب شده تا این آبشار از اواخر پاییز تا فروردین ماه مستعد یخ‌نوردی باشد. اگر به یادگیری یخ‌نوردی علاقه دارید، سفر زمستانی به مقصد این آبشار را از دست ندهید. چرا که کلاس‌های آموزش یخ‌نوردی هم در محل این آبشار دایر است و می‌توانید از تجربیات و دانش مربیان رشته یخ‌نوردی استفاده کنید.

ویدیو | تصاویر عجیب‌ترین آبشار تهران را ببینید | ماجرای غارهای باستانی این منطقه چیست؟

اینجا پر از غار است

اگر از آبشار زیبای هملون بگذریم، آشنایی با تاریخچه این محدوده و البته وجه تسمیه نام این آبشار هم خالی از لطف نیست. منطقه زیبای هملون که بهار و تابستان سرسبز است و در زمستان لباس یک‌دست سفید به تن می‌کند، منطقه‌ای باستانی و تاریخی است که غارهای بسیاری را در خود جا داده است. ریشه واژه «هملون» را هم باید در تعدد غارهای این منطقه جست‌وجو کرد. دست کم ۳ غار در منطقه هملون وجود دارد که توسط گردشگران شناخته شده و مقصد گردشگری محسوب می‌شود اما اگر سراغ محلی‌ها بروید، آنها نشانی غارهای بیشتری را به شما خواهند داد. «لون» در زبان محلی شمیرانی به معنای «غار» است و واژه «هملون» هم که از ترکیب «همه» و «لون» ساخته شده، به جایی اطلاق می‌شود که غارهای فراوان دارد.

ویدیو | تصاویر عجیب‌ترین آبشار تهران را ببینید | ماجرای غارهای باستانی این منطقه چیست؟

کد خبر 731587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha