کودکان عشایر، همواره در رفت و آمدند و لحظه به لحظه، در حال دیدن و شنیدن کتاب زنده‌ی طبیعت؛ اما به این وجود، آن‌ها هم مثل بقیه‌ی بچه‌های ایران، تشنه‌ی کتاب‌اند و حالا مدتی است برگزاری جشنواره‌ی «طعم کتاب با عشایر» قرار است آن‌ها را در جریان رودخانه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی قرار دهد و از آگاهی سیراب کند.

عشاير و كتاب

این جشنواره با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان عشایر با فرهنگ کتاب و کتابخوانی، در حال برگزاری است. این جشنواره به همت اداره‌ی کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان بر پا شده و قرار است هر دو هفته یک‌بار، در یکی از شهرستان‌های شمال خوزستان، میزبان عشایر باشد.

به گزارش خبرنگار بخش کودک و نوجوان همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی،  عباس حسین‌زاده، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان چندی پیش گفت: «در قالب این جشنواره، کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان با کوله‌باری از اقلام فرهنگی به استقبال عشایر می‌روند تا در اعتلای فرهنگ کتابخوانی گامی مؤثر بردارند.»

او افزوده بود: «در این خدمت فرهنگی علاوه بر اجرای برنامه‌های کتابخانه‌ای در میان عشایر، افراد بازمانده از تحصیل نیز شناسایی شده و به آموزش و پرورش معرفی می شوند تا راهکار لازم برای ادامه تحصیل و باسواد شدن کودکان عشایری فراهم شود.»

بچه‌ها در این طرح، در چادرهای هلال احمر جمع می‌شوند و علاوه بر خدمات کتاب‌خوانی، خدمات بهداشتی و سلامت، آموزش مقابله با مخاطرات طبیعی، سلامت دام، ورزش و بازی‌های بومی و محلی هم به آن‌ها ارائه می‌شود. هم‌چنین نقاشی، رنگ آمیزی، جمع خوانی، معرفی کتاب، مسابقه‌ی طناب‌کشی، بازی‌های فکری، و اهدای جوایز نیز میان دانش آموزان و کودکان عشایر اجرا می‌شود.

دستگاه‌های خدمت‌رسان دیگری از جمله سازمان امور عشایر، سازمان دامپزشکی، جمعیت هلال احمر و وزارت ورزش و جوانان هم در برپایی این جشنواره مشارکت دارند.

این جشنواره از هشتم آذر ۱۴۰۱،  در ۲۰ کیلومتری غرب کرخه در اطراف شهرستان شوش آغاز شده و حالا در روستای توگاه از توابع بخش مرکزی شهرستان مسجدسلیمان در حال برگزاری است و تا آخر بهمن هم در این استان ادامه دارد.

کد خبر 729755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha