با آمدن زمستان انگار گره‌های زندگی‌اش کورتر می‌شوند. بچه‌هایش را به تحمل گرما و روزهای بدون کولر در تابستان داغ عادت داده، اما در شب‌های سرد زمستان شرایط جور دیگری است؛ تنها چاره‌اش به خواب سپردن آنها در آشپزخانه و کنار اجاق‌گاز است و مژه بر هم نزدن تا صبح.

خانه گرم

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: چندسال بود که دیگر از آمدن برف خوشحال نمی‌شد. می‌ترسید از برودت شب‌های برفی. به خیالش هم نمی‌رسید که پویشی به اسم «این خانه سرد است» زمستان امسال را برایش زیباتر کند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

خرید بخاری شده بود لاینحل‌ترین مشکل این‌روزهای مریم؛ زنی تنها با ۲بچه قدونیم‌قد. وقتی خیلی اتفاقی از یکی شنید که خیریه‌ای طرحی به اجرا درآورده که خانه‌های سرد را گرم می‌کند، رفت دنبالش! امیدی به نتیجه گرفتن نداشت، اما اقبال یارش بود و حالا خانه‌اش گرم شده است. پویش این خانه سرد است طرح یک روز و ۲روز مؤسسه خیریه «نیکوکاران شریف» نیست؛ از حدود ۱۰سال پیش وقتی فعالیت مؤسسه به صورت جدی شروع شد این طرح هم با هدف حمایت از خانواده‌های بدون‌سرپرست و بدسرپرست آغاز به کار کرد تا هرسال قبل از آمدن زمستان و رسیدن شب‌یلدا برای خانه‌های سرد سیستم گرمایشی تهیه شود.  

 ۱۰۰ خانه تا یلدا گرم می‌شود | ۱۰ سال خدمت؛ از زلزله تا کرونا

تلاش برای گرم شدن ۱۰۰خانه

انگار داستان زندگی مریم روایت آشنای خیلی از مددجویانی است که از خدمات این طرح بهره‌مند شده‌اند. هرسال پویش با شعار ۱۰۰خانه گرم تا یلدا پیش می‌رفت، امسال هم نیروهای مؤسسه خیریه نیکوکاران شریف تمام تلاششان را برای جذب نیکوکار به کار گرفته‌اند، اما هنوز مشخص نیست چه تعداد خانواده از این طرح بهره‌مند شوند. این دهمین سالگرد اجرای طرح این خانه سرد است در این مؤسسه خیریه مردم‌نهاد است که از حدود یک هفته پیش برای دهمین بار کلید خورده است. «شیوا محمدی‌نیک»، مدیرعامل و بنیانگذار مؤسسه خیریه نیکوکاران شریف و اجراکننده این طرح، می‌گوید: «در این یک‌هفته بیش از ۱۰۰مددجو درخواست خود را برای گرم شدن خانه‌هایشان به ۵دفتر حمایتی ما اعلام کرده‌اند که به میزان کمک‌های خیران و به ترتیب اولویت نیاز، به درخواست آنها پاسخ داده می‌شود و تا حدامکان نیازهای این افراد برطرف یا تسهیل می‌شود.»

 ۱۰۰ خانه تا یلدا گرم می‌شود | ۱۰ سال خدمت؛ از زلزله تا کرونا

شیوه خدمات‌رسانی در این طرح موضوع مهمی است که محمدی‌نیک خوب درباره‌اش توضیح می‌دهد: «اقلام گرمایشی در قالب بخاری گازی و برقی به خانواده‌های بدون‌سرپرست یا بدسرپرست تحویل داده می‌شود. اگر شرایطی مانند دارا بودن عضو زیر ۸سال در خانواده، فوت شدن پدر خانواده، مجهول‌المکان بودن یا در زندان بودن به دلیل بدهی و... برای مؤسسه ثابت شود، قطعاً آن خانواده خدمات دریافت می‌کند. معمولاً دنبال آمار و ارقام بالا در ارائه خدمات نیستیم و فقط هدفمان این است که بخاری‌های سالم و تمیز تحویل مددجویان بدهیم.»

ده‌ها قدم برای ۲۱هزار مددجو

طرح این خانه سرد است تنها یکی از پویش‌های این مؤسسه خیریه است. این درحالی است که از بدو شکل‌گیری، علاوه بر خدمات ثابتی که در ۱۰سرفصل حمایتی به خانواده‌های بدون سرپرست و بدسرپرست ارائه می‌شود، خدمات متنوع دیگری هم وجود دارد. محمدی‌نیک این نوع خدمات را جزء اقداماتی می‌شمارد که در مناسبت‌ها یا بحران‌ها برای کمک به زنان و کودکان بدون سرپرست و بدسرپرست جامعه اجرا می‌شود، اما درباره خدمات ثابت مؤسسه هم حرف برای گفتن دارد: «پرداخت مستمری ماهانه، ارزاق و سبدکالا، پوشش هزینه‌های تحصیلی، کیف و کفش، لوازم کمک‌آموزشی برای دانش‌آموزان و دانشجویان بدون‌سرپرست و بدسرپرست، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات توانمندسازی و اشتغال‌زایی با ارائه مهارت و تأمین هزینه‌های اولیه و ارائه وام برای شروع کسب‌وکار، اقداماتی برای ارتقای مهارت‌های اجتماعی افراد با برگزاری مشاوره‌های فردی و گروهی، دوره‌های روان‌درمانی و... از جمله خدمات ثابت مرکز هستند که در ۵دفتر حمایتی در استان‌های تهران، گیلان، مازندران، خراسان رضوی و شهر ایرانشهر استان سیستان بلوچستان به ۲۱هزار مددجوی تحت پوشش این مؤسسه ارائه می‌شود. البته ۴۰۰نیروی داوطلب و به صورت متغیر ۳۰تا ۴۰هزار جامعه نیکوکار برای سرپا ماندن این مؤسسه تلاش می‌کنند.»

 ۱۰۰ خانه تا یلدا گرم می‌شود | ۱۰ سال خدمت؛ از زلزله تا کرونا

 راه‌اندازی اولین بانک نفس در روزهای کرونا

این مؤسسه خیریه که وابسته به هیچ نهاد داخلی و خارجی و... نیست فعالیتش را از اسفند سال۱۳۹۲ با دریافت مجوز از پلیس امنیت عمومی فراجا آغاز کرده است. صرفاً با حمایت مردم فعالیت می‌کند و با تلاش‌های یک دهه اخیر اکنون جزو شورای خیرین استان تهران و دبیر مجمع خیرین منطقه۲ تهران است و مقام ویژه مشورتی از شورای اجتماعی – اقتصادی سازمان ملل در سال۲۰۱۹ دریافت کرده است. محمدی‌نیک مشارکت مردمی را مهم‌ترین داشته مؤسسه می‌داند و می‌گوید: «هر۴۰-۵۰روز یک بار ما معمولاً طرحی را که برگرفته از نیازهای روز مردم است انتخاب و اجرا می‌کنیم. برای مثال، علاوه بر این طرح زمستانه و یلدایی، با حمایت‌های مردم تاکنون متناسب با بحران‌هایی که در کشور اتفاق افتاده همراه مردم بوده‌ایم؛ از ارائه خدمات فوری در زلزله کرمانشاه، تعامل در راه‌اندازی اولین بانک نفس برای ارائه تجهیزات کمک‌تنفسی به بیماران کمتربرخوردار که امکان خرید و اجاره این تجهیزات را نداشتند در روزهای کرونا در ایرانشهر استان سیستان بلوچستان، اهدای ۳۰تخت بیمارستانی به بیمارستان خاتم‌النبیای ایرانشهر، ورود در بحث‌های زیرساختی مناطق کمتربرخوردار ایرانشهر و نیک‌شهر سیستان بلوچستان مثل لایروبی چاه‌ها و کف‌شکنی چاه‌های مشکل‌دار، برق‌رسانی و آب‌رسانی با استفاده از سلول‌های خورشیدی و...  نمونه‌هایی از آنهاست.»
زنان و کودکان بدون سرپرست و بدسرپرست برای استفاده از خدمات رفاهی مؤسسه خیریه نیکوکاران شریف و علاقه‌مندان برای مشارکت در طرح این خانه سرد است می‌توانند به وبسایت مؤسسه خیریه نیکوکاران شریف مراجعه کنند یا شماره ۰۲۱۹۱۳۱۶۰۰ تماس بگیرند.  

 ۱۰۰ خانه تا یلدا گرم می‌شود | ۱۰ سال خدمت؛ از زلزله تا کرونا

کد خبر 728940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha