در شمال شرق تهران؛ جایی نزدیک پل سیدخندان مرکز خیریه‌ای برای حمایت از دختران آسیب دیده اجتماعی فعالیت می‌کند.

زعفران

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  بانی این مرکز معتقد است مبنای حمایت از این دختران که عموماً بدسرپرست بوده و سال‌ها در مراکز وابسته به بهزیستی نگهداری شده‌اند، افزایش عزت نفس و توانمندی آنهاست.

از این‌رو همزمان با شروع فعالیت خیریه، کارگاه کارآفرینی برای توانمندسازی و افزایش عزت نفس آنها دایر کرده است. هفته گذشته سری به دفتر خیریه «یاس نیلی» زدیم و با «نیلوفر صدری» این بانوی نیکوکار و کارآفرین که چند ماه پیش، لوح تقدیر و جایزه «کارآفرین برتر» را از معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده کسب کرده، گفت‌وگو کردیم.  

صدری، دکتر روان‌شناس است و سال‌ها در مراکز وابسته به بهزیستی به بانوان آسیب دیده اجتماعی خدمات داده و همین ارتباط نزدیک او را به فکر راه‌اندازی یک مؤسسه برای حمایت از این دختران انداخته است. او در این‌باره می‌گوید: «به دلیل شناخت و ارتباطی که با بانوان بدسرپرست و آسیب دیده اجتماعی داشتم متوجه شدم که به دلیل آسیبی که به آنها وارد شده عزت نفسشان را از دست داده‌اند و این موضوع نگران‌کننده است و آینده‌شان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برای همین دنبال راهی برای جبران عزت نفس از دست رفته‌شان بودم. ابتدا با راه‌اندازی خیریه خواستم از آنها حمایت کنم؛ اما چون جمع‌آوری کمک از نیکوکاران، با حفظ عزت نفس جور در نمی‌آید و خودم هم این روحیه را نداشتم؛ تصمیم گرفتم به این افراد برای به دست آوردن استقلال مالی کمک کنم.» این روان‌شناس با تأکید بر اینکه به دست آوردن استقلال و افزایش عزت نفس، افراد آسیب دیده اجتماعی را از آسیب‌های احتمالی دور می‌کند، درباره راه‌اندازی کارگاه کارآفرینی می‌گوید: «سال ۹۵ با کمک هیئت‌مدیره خیریه کارگاهی را در استان البرز برای بسته‌بندی زعفران راه‌اندازی کردیم و ۲۳ نفر از بانوان در این کارگاه مشغول به کار شدند.»

  • بسته‌بندی زعفران و قالیبافی

طلای سرخ در دست دختران یاس نیلی

بعد از کارگاه بسته‌بندی زعفران، کارگاه دیگری برای تولید صنایع‌دستی و قالیبافی با کمک خیّران و تلاش این بانوی نیکوکار برای حمایت از بانوان سرپرست خانوار راه‌اندازی شد. صدری در این‌باره می‌گوید: «در کارگاه بسته‌بندی مواد غذایی، فضای کافی برای اشتغال همه بانوان نداشتیم از این‌رو کارگاه قالیبافی و صنایع‌دستی را راه انداختیم و جمعی از بانوان بدسرپرست و سرپرست خانوار که مهارت قالیبافی داشتند و از طرف بهزیستی معرفی شده بودند در آن مشغول به کار شدند.»

او ادامه می‌دهد: «این کارگاه تا دو سال پیش و قبل از شیوع کرونا متمرکز بود، یعنی همه بانوان در یک جا جمع می‌شدند و قالی می‌بافتند، اما درحال حاضر به خاطر کرونا دارهای قالی را به خانه این بانوان منتقل کرده‌ایم و آنها در کنار رسیدگی به امور منزل به قالیبافی هم مشغول هستند و از این راه درآمد کسب می‌کنند.» این کارآفرین می‌گوید: «البته هنرهای دستی فقط قالیبافی نیست، در زمینه سایر هنرها اگر بانوان مهارت داشتند، تولیداتشان را عرضه می‌کنند و ما با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی به این افراد در زمینه فروش محصولاتشان و بازاریابی کمک می‌کنیم.»

  • پرورش زعفران در خراسان

طلای سرخ در دست دختران یاس نیلی

در حال حاضر ۲۳ دختر آسیب دیده اجتماعی در کارگاه بسته‌بندی زعفران و ۱۸ نفر در کارگاه‌های قالیبافی مؤسسه یاس نیلی مشغول به کار هستند. مدیر خیریه یاس نیلی درباره تولید زعفران می‌گوید: «ما با یک مزرعه تولید زعفران در خراسان که توسط بانوان سرپرست خانوار اداره می‌شود همکاری می‌کنیم. در واقع آنها زعفران را تولید می‌کنند اما چون در تهران بازار نداشتند ما به آنها کمک کردیم که با بسته‌بندی مناسب تولیداتشان را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنیم.»

او می‌افزاید: ‌ «از سال ۹۵ در چندین نمایشگاه و بازارچه‌ شرکت کردیم تا مواد غذایی و صنایع‌دستی یاس نیلی را به مردم معرفی کنیم؛ سال ۹۶ و ۹۷ دو نمایشگاه در امارات و ترکیه داشتیم برای سال ۹۸ هم قرار بود در نمایشگاه عمان شرکت کنیم که به خاطر کرونا لغو شد.» او می‌افزید: ‌ «خوشبختانه به دلیل اینکه زعفران‌های تولیدی بانوان سرپرست خانوار ارگانیک است و کیفیت خوب و بسته‌بندی مناسبی دارد، با استقبال بسیاری بین مشتریان داخلی و خارجی مواجه شده و ما در داخل و خارج کشور مشتریان بسیاری برای این محصولات پیدا کرده‌ایم.» 

  • برگزای دوره‌های روان‌شناسی 

این دکتر روان‌شناس معتقد است علاوه بر داشتن استقلال مالی و توانمندی، الگوی ذهنی و سبک زندگی دختران آسیب دیده نیز باید تغییرکند، از این‌رو با برگزاری کارگاه‌های روان‌شناسی و آموزش مهارت‌های زندگی به آنها کمک می‌کند که زندگی خود را دوباره بیافرینند. او می‌گوید: «دختران آسیب دیده، در کنار اشتغال و کارآفرینی نیاز به حمایت‌های اجتماعی و روان‌شناسی دارند، از این‌رو در کنار بازارچه خیریه، سمینار آشنایی با آسیب‌های اجتماعی و راه‌های پیشگیری را برگزار می‌کنیم.

در این سمینار به مخاطرات پیش روی جوانان، زنان و راه‌های پیشگیری آن اشاره شده و راه‌های پیشگیری و مقابله با آسیب‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. همچنین به کمک تیم آموزشی خیریه، به دختران برای افزایش سواد، یادگیری سایر مهارت‌های آموزشی و... کمک می‌کنیم.» 

  • حمایت از ۵۰۰ بانوی سرپرست خانوار 

طلای سرخ در دست دختران یاس نیلی

علاوه بر حمایت از دختران آسیب‌دیده، خیریه یاس نیلی تعدادی از بانوان سرپرست خانوار را تحت پوشش دارد. صدری در این‌باره می‌گوید: ‌ «تیم مددکاری خیریه بالغ بر ۸۰ نفر از بانوان تحصیلکرده هستند که در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اخلاقی، هنری، مشاوره و... فعالیت کرده و به بیش از ۵۰۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار خدمات می‌دهند.»

او درباره مددجویان خیریه این‌طور می‌گوید: ‌ «مددجویان ما بانوان سرپرست خانواری هستند که ز طریق بهزیستی به ما ملحق شده‌اند. او ادامه می‌دهد: «هدف ما توانمند کردن این افراد است. حتی اگر قالیبافی بلد نباشند یا علاقه‌ای به این هنر نداشته باشند، با افزایش مهارتشان در هر زمینه‌ای که علاقه‌مند هستند یا استعدادی که دارند، به آنها کمک می‌کنیم تا روی پای خودشان بایستند.» 

  • خوشحالی از تأمین هزینه‌های زندگی 

ندا یکی از بانوانی است که از طریق بافندگی قالی در کارگاه یاس نیلی فعالیت می‌کند. او که ۲ فرزند ۱۱ و ۳ ساله دارد درباره آشنایی با خیریه یاس نیلی می‌گوید: «۳ سال پیش همسرم که پیک موتوری بود در تصادف معلول و خانه‌نشین شد و من به ناچار نان‌آور خانواده شدم. از طریق یکی از آشنایان با این خیریه آشنا شدم.

چون بچه کوچک داشتم نمی‌توانستم بیرون از خانه کار کنم. دوستان خانم صدری برایم یک‌دار قالی و لوازم قالیبافی به خانه‌مان آوردند. قالیچه‌هایی را که می‌بافم برایم می‌فروشند و پولش را به حسابم واریز می‌کنند. خوشبختانه با این کار از پس هزینه‌های زندگی بر آمده‌ام.  
 

کد خبر 627884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha