پریسا نوری - خبرنگار: دارهای بزرگ و کوچک قالی کنار هم ردیف شده‌ و دستان بانوان بسیار تند با خامه‌های رنگارنگ نقش‌های زیبا بر دار می‌زنند.

قالیبافی

پای برخی از دارها، هنرآموزان تازه‌کار، الفبای قالیبافی را از روی سرمشق مربی تمرین می‌کنند و همه مشغول خلق اثری زیبا هستند. اینجا یکی از غرفه‌های کارآفرینی بانوان در شمال بوستان مجیدیه است که با همکاری شهرداری منطقه۴ برپا شده و در این غرفه «نرگس بدری» به بانوان سرپرست خانوار، قالیبافی آموزش می‌دهد. این مربی ۳۹ ساله که در اوایل جوانی سرپرست خانوار شده، همه تلاشش را برای توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار به کار گرفته است.  

  • درآمدزایی در کوتاه مدت

برای بدری، بافت فرش و گلیم و جاجیم فرقی نمی‌کند. او ۲۰ سال پیش دیپلم قالیبافی گرفته و در این سال‌ها دوره‌های مختلف طراحی و بافت تکمیلی را پیش استادان سرشناس چون زارع و عرب‌زاده گذرانده، از این‌رو با مهارت تار و پود را به هم گره می‌زند و با طرح‌های سنتی و جدید نقش‌های زیبایی خلق می‌کند. آثاری که در نمایشگاه‌های داخلی و حتی صادرات طرفداران خودش را دارد. بدری که این هنر را مو به مو به شاگردانش آموزش می‌دهد، دراین‌باره می‌گوید: «در این ۲۰ سال دوره‌های مختلف طراحی و بافت تکمیلی در همه شاخه‌های بافندگی سنتی و صنعتی را آموزش دیده‌ام و الان چکیده آنها را به بانوان آموزش می‌دهم به‌طوری که زمان زیادی صرف یادگیری نشود و با گذراندن یک دوره ۲ ماهه بتوانند به درآمدزایی برسند.» این بانوی هنرمند درباره شروع کارش در این غرفه می‌گوید: «چند سالی بود که طراحی برخی از شرکت‌های فرش‌بافی را انجام می‌دادم. بعد از مدتی هم در خانه انواع فرش و تابلو و گلیم، سه بعدی و مینیاتور... را می‌بافتم. اما تصمیم گرفتم هنرم را گسترش دهم. از این‌رو به شهرداری منطقه رفتم و تقاضای محلی برای آموزش و کارآفرینی دادم. آنها هم این غرفه را در اختیارم گذاشتند و حالا ۲ سال است که اینجا مشغول هستم.» 

  • توانمندسازی ۷۰ بانوی سرپرست خانوار

فعالیت آموزشی این بانوی هنرمند به بوستان مجیدیه منحصر نمی‌شود و او در نمایشگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی فرهنگسراهای شفق، سرو و... هم فعالیت داشته و سال گذشته عنوان فعال‌ترین مربی قالیبافی تهران و مربی نمونه قالیبافی منطقه ۴ را به خود اختصاص داده است. این بانوی هنرمند درباره فعالیت‌های آموزشی‌اش می‌گوید: «در این ۲ سال به بیش از ۷۰ بانو که بیشترشان سرپرست خانوار بودند، مهارت قالیبافی را آموزش دادم که برخی از آنها به حدی توانمند شده‌اند که همپای خودم به بافت قالیچه و تابلو و... مشغول هستند و خدا را شکر درآمد خوبی هم دارند.» بدری درباره درآمدزایی بانوان از قالیبافی می‌گوید: «حداقل سرمایه برای شروع کار ۳ تا ۵ میلیون تومان است و اگر کار تمیز و خوبی آماده شود تا ۵ برابر سرمایه اولیه به فروش می‌رسد و سود نسبتاً خوبی دارد. البته قیمت مواد اولیه امسال خیلی گران شده مثلاً دار قالیچه ۳متری که پارسال ۷۰۰ هزارتومان بود امسال بیش از ۲ میلیون تومان شده و تأمین هزینه اولیه برای بیشتر خانم‌های خانه‌دار و سرپرست خانوار سخت است و لازم است وام بگیرند. اما به نظر من صرف این هزینه ارزش دارد چون خانم‌های سرپرست خانوار با پرداختن به این حرفه در خانه، به امور خانه‌داری و تربیت فرزندشان هم می‌رسند.» 

نزدیک ظهر و چون فضای غرفه کوچک و تعداد دارهای قالی کم است، برخی از هنرآموزان که درس امروز را از استاد گرفته‌اند جایشان را به تازه واردها می‌دهند. بدری دراین‌باره می‌گوید: «متقاضی برای قالیبافی زیاد و متأسفانه فضای اینجا کم است. از این‌رو به دنبال تأمین فضای بزرگ‌تر و ایجاد کارگاه قالیبافی برای زنان سرپرست خانوار هستم. قرار است با همکاری شهرداری، یک سوله به این کار اختصاص دهم. برای این کار تقاضای وام برای تهیه تجهیزات داده‌ام تا بانوانی که توانایی تأمین وسایل اولیه کار را ندارند در کارگاه به کار مشغول کنم.» این بانوی هنرمند به بانوانی که برای کمک هزینه خانواده قالی می‌بافند هم یک توصیه دارد و می‌گوید: «بهتر است از چله، نخ و خامه خوب و مرغوب استفاده کنند که کیفیت کار بالا برود. همچنین نقشه‌های گل و طبیعت و... که متقاضی زیاد دارد را ببافند نه نقشه‌های خاص که سلیقه خودشان است چون ممکن است بعد از پایان کار برای اثرشان مشتری پیدا نشود.»

کد خبر 445598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha