گاهی اوقات برخی افراد برای کسب روزی و درآمدزایی سراغ مشاغل خانگی و هنرهایی می‌روند؛ مشاغلی که این روزها رونق گرفته و حتی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای هم جزو رشته‌های تحصیلی به‌شمار می‌رود.

قاليبافي

همشهری آنلاین-معصومه ماه پیکر: قالیبافی هم از جمله همین مشاغل است. شغلی که این روزها در منطقه ۱۸ طرفداران خود را دارد. شما هم اگر به دنبال شغلی هستید که با هنر درآمیخته باشد صحبت‌های «مریم سلطانی» مربی قالیبافی منطقه را تا پایان بخوانید.  

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید 

علاقه، عاملی برای یادگیری 

«مریم سلطانی» مربی قالی‌بافی منطقه سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کند. او علاقه به بافتن را عاملی برای یادگیری این حرفه می‌داند و می‌گوید: «همیشه از مشاهده نقش‌های‌ریز و درشت قالی لذت می‌بردم. علاقه به بافتن باعث شد تا برای یادگیری نزد استادی تبریزی بروم. حالا ۲۱ سالی می‌شود که قالی می‌بافم، البته ۱۵ سال است که به‌عنوان مربی به علاقه‌مندان در مراکز آموزشی منطقه آموزش می‌دهم.» «سلطانی» مدرک دانشگاهی قالی‌بافی هم دارد و در مرکز فنی و حرفه‌ای پروین اعتصامی به هنرجویان این رشته آموزش می‌دهد و معتقد است برای آموزش فرد باید علاقه و انگیزه کافی داشته باشد تا بتواند موفق شود.»

حرفه‌ای برای همه 

برای آموزش قالی‌بافی سن و سال اهمیت ندارد، همین که احساس کنید توان این کار را دارید کافی است. قطعاً کسی که ناراحتی در کمر یا دست و ضعف چشم داشته باشد هنگام بافندگی دچار مشکل می‌شود. مربی هم‌محله‌ای هم می‌گوید: «افراد ۹ ساله و ۶۰ ساله و حتی آقایان هم می‌توانند قالی ببافند. گاهی اوقات برخی تصور می‌کنند فقط خانم‌ها می‌توانند قالی‌بافی کنند ولی معمولاً آقایان با توجه به قدرت بدنی و سرعت دست خود نشان داده‌اند در این حرفه خیلی هم موفق هستند.» به گفته سلطانی طی ۴ ماه فرد می‌تواند دوره مقدماتی آموزشی را بگذراند و بلافاصله قالی‌بافی را شروع کند.  

وقتی روزی آدم با تار و پود قالی گره می‌خورد

ارزان شروع کنید

قالی‌بافی از جمله حرفه‌هایی است که نه تنها به سرمایه بلکه به فضا و مکان هم برای فعالیت نیاز ندارد. برای فعالیت در این حرفه می‌توانید در گوشه‌ای از اتاق منزلتان، ‌دار قالی برپا کنید. مربی قالی‌بافی منطقه ادامه می‌دهد: «افراد علاقه‌مند به این حرفه و هنر می‌توانند در کنار خانواده علاوه بر رسیدگی به امور خانه‌داری در طول روز قالی ببافند. این حرفه نه تنها به مغازه و سرمایه زیادی نیاز ندارد و با ۱۰۰ هزار تومان می‌توان کار را شروع کرد بلکه ساعت مشخصی هم نمی‌خواهد و بافنده در هر زمان از شبانه‌روز می‌تواند مشغول کار شود.»

اصلی‌ترین ابزار این شغل را ‌دار قالی، نخ و نقشه تشکیل می‌دهد و البته در کنار این وسایل، تهیه ابزاری مانند قلاب بافت، قیچی، دفه، (وسیله‌ای شبیه به چنگال اما محکم که کوبش پودها را می‌توان با آن انجام داد) و سیخ پودکشی لازم است.  

بیمه می‌شوید

یکی از دلایل اشتیاق علاقه‌مندان به ادامه این حرفه حق استفاده از بیمه در این شغل است. با پرداخت مبلغی حدود ۴۰ هزار تومان در ماه می‌توانید دفترچه تأمین اجتماعی دریافت کنید. این حرفه جزو مشاغل سخت به شمار می‌رود و سلطانی می‌گوید: «به دلیل سختی کار قالی‌بافی، افراد شاغل در این حرفه زودتر بازنشسته می‌شوند و بازنشستگی دریافت می‌کنند. از دیگر مزیت‌ها این است که فرزندان بانوان قالیباف هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و حتی برای گسترش کار خود می‌توانند از اتحادیه قالی‌بافان وام هم دریافت کنند. «سلطانی» می‌افزاید: «معمولاً بافنده می‌تواند با هزینه مبلغی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان تابلویی ابریشمی در ابعاد ۵۰ در ۷۰ در مدت ۲ تا ۳ ماه بافته و حداقل به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بفروشد. البته قیمت تابلو و قالی‌ها با توجه به نوع نخ و مواد اولیه متفاوت است.»

اگر دوست دارید حرفه قالی‌بافی را حرفه‌ای ادامه دهید باید علاوه بر طی دوره مقدماتی، دوره پیشرفته را هم آموزش ببینید. در دوره پیشرفته، بافت انواع گل برجسته و فرش‌های دورو و چند ضلعی و گرد و همچنین انواع سوف‌ها و محفورها را هم یاد می‌گیرید.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۸ در تاریخ ۱۳۹۳/۰۳/۰۴

کد خبر 788338

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha