یک بررسی گسترده درباره تاثیر مکمل‌های غذایی بر سلامت قلب نشان می‌دهد که گروهی از آنها که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند، از این لحاظ اثر سودمند دارند.

supplement

به گزارش همشهری آنلاین به نقل وب‌ام‌دی پژوهشگران یافته‌های به دست آمده از حدود ۹۰۰ پژوهش در این مورد را که شامل حدود ۹۰۰۰۰۰ بیمار می‌شد، بررسی کردند و دریافتند که برخی این ریزمغذی‌ها

خطر بیماری قلبی-عروقی، سکته مغزی یا مرگ را کاهش می‌دهند، در حالیکه مکمل‌های دیگر ظاهرا هیچ اثری بر سلامت قلب نداشتند و گروهی دیگر از مکمل‌ها بالقوه برای قلب زیان‌آور بودند.

پژوهشگران دانشگاه براون در پراویدنس در ردآیلند آمریکا که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند که یافته‌هایشان در این بررسی بر اهمیت تنوع ریزمغذی‌هایی‌های دریافتی ما تعادل سودمندی‌ها و خطرات آنها برای سلامتی تاکید می‌کند.

این پژوهشگران می‌گویند شناسایی آمیزه‌ای مطلوب این ریزمغذی‌ها مهم است، هر چند که همه آنها ممکن است سودمند نباشند و برخی از آنها حتی اثرات بالقوه زیانبار داشته باشند.

این پژوهشگران بر عوامل خطرساز بیماری قلبی-عروقی از جمله فشار خون، قند خون و کلسترول و سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی متمرکز بودند.

پژوهشگران در مجموع شواهدی به نفع اثر بالقوه سلامت‌بخش بسیاری از ریزمغذی‌ها بر قلب یافتند، از جمله:

  • اسیدهای چرب اومگا-۳ که در ماهی، روغن‌های گیاهی، مغزهای خوراکی (به خصوص گردو)، بذر کتان، روغن بذر کتان و سبزی‌های برگ‌دار یافت می‌شوند.
  • اسیدهای چرب اومگا-۶ که چربی‌های چنداشباع‌نشده‌ای هستند که در روغن‌های گیاهی، مغزهای خوراکی و تخمه‌های خوراکی یافت می‌شوند.
  • ال- آرژینین اسید آمینه‌ای است که بدن کمک می‌کند تا پروتئین بسازد. این اسید آمینه در غذاهای غنی از پروتئین مانند ماهی، گوشت قرمز، گوشت طیور، سویا،  غلات کامل، حبوبات و لبنیات یافت می‌شود.
  • ال- سیترولین یک اسید آمینه غیر اساسی که در هندوانه یافت می‌شود.
  • اسید فولیک که شکل از ویتامین B9 است که برای پیشگیری از عوارض بارداری استفاده می‌شود. این ویتامین را برای غنی‌سازی غلات صبحانه، آرد، نان، پاستا، شیرینی‌ها و کراکرها به کار می‌برند. اسید فولیک همچنین به طور طبیعی به مقدار زیاد در مواد غذایی مانند سبزی‌های برگ‌دار، مارچوبه، برخی میوه‌ها، حبوبات، مخمر، قارچها، جگر و قلوه، آب پرتقال و آب گوجه فرنگی وجود دارد.
  • ویتامین D‍ که یک ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی در چند ماده غذایی از جمله ماهی‌های چرب (مانند ماهی آزاد، تون و ماکارل) و در روغن کبد ماهی وجود دارد و به صورت مکمل‌های غذایی هم در دسترس است.
  • منیزیم که فشار خون را در حد طبیعی نگه می‌دارد، استخوان‌ها را مستحکم می‌کند و باعث ریتم قلبی پایدار می‌شود. منیزیم علاوه بر مکمل‌ها در سبزی‌های برگ‌دار سبز مانند اسفناج، مغزهای خوراکی، لوبیاها، نخودها و سویا و نیز غلات کامنل یافت می‌شود.
  • روی که در گوشت جوجه، گوشت قرمز و غلات صبحانه غنی‌شده یافت می‌شود.
  • اسید آلفا لیپوئیک که آنتی‌اکسیدانی است که به طور طبیعی در بدن و نیز در غذاها یافت می‌شود. از جمله غذاهای حاوی آن می‌توان به گوشت قرمز، هویچ، چغندر، اسفناج، براکلی و سیب‌زمینی اشاره کرد.
  • ملاتونین.
  • پلی‌فنول‌های گیاه‌پایه مانند کاتکین، فلاونول، جنیستین و کوئرستین.

بسیاری از این ریزمغذی‌ها میزان‌ها فشار خون، کلسترول و انسولین را کاهش داده بودند.

این بررسی به خصوص نشان داد که مکمل‌های اسید چرب اومگا-۳ میزان مرگ‌های بیماری‌های قلبی-عروقی را تا ۷ درصد، حوادث مربوط به بیماری‌های قلبی-عروقی را تا ۱۴ درصد، حمله‌های قلبی را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهند.  مکمل‌های اسید فولیک نیز خطر سکته مغزی را تا ۱۶ درصد و کوانزیم Q10 مرگ به هر علت را تا در بیماران نارسایی قلبی تا ۳۲ درصد کاهش داده بودند.

در مقابل، مکمل‌های بتا کاروتن (که به طور طبیعی در گیاهانی مانند هویج و میوه‌های دیگر یافت می‌شود) خطر سکته مغزی را تا ۹ درصد و مرگ به همه علت‌ها را تا ۱۰ درصد و مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی را تا ۱۲ درصد افزایش داده بودند. و بالاخره در درازمدت ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و سلنیوم هیچ اثری روی پیامدهای بیماری قلبی-عروقی یا خطر دیابت نوع ۲ نداشتند.

بررسی‌های پیشین هم نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات سودمندی بر قلب دارند، احتمالا به این علت که استرسی که در ایجاد بیماری قلبی نقش دارد، کاهش می‌دهند. رژیم‌های غذایی سالم برای قلب مانند رژیم غذای مدیترانه‌ای و رژیم غذایی DASH (رویکردهای تغذیه‌ای برای توقف فشار خون بالا) نیز حاوی غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان هستند. اما بررسی‌ها درباره مکمل‌های آنتی‌اکسیدان‌های خاص نتایج متناقضی داشته‌اند.

این پژوهشگران هم متذکر می‌شوند که بررسی‌های بیشتری لازم است تا ترکیب‌هایی از مکمل‌های را یافت که سلامت قلب را بهبود می‌بخشند.

کد خبر 727226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha