یک بررسی جدید نشان می‌دهد که افرادی که در خونشان میزان‌های بالای نیاسین یا ویتامین B۳ دارند، نسبت به افرادی که میزان‌های پایین‌تری از آن را در خونشان دارند، بیشتر در معرض حمله قلبی و سکته مغزی قرار دارند.

b3

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیوساینتیست، مقدارهای بیش از حد این ویتامین، که به طور معمول به غذاهای غنی شده اضافه می‌شود و می‌توان آن را به عنوان مکمل مصرف کرد، ممکن است رگ‌های خونی را ملتهب کند.

حمله قلبی و سکته مغزی از علل اصلی مرگ در سراسر جهان هستند. با اینکه پژوهشگران در چند دهه گذشته پیشرفت‌های قابل‌توجهی در شناخت عوامل خطرساز برای این بیماریها کرده‌اند، همه آنها را شناسایی نکرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند اگر شما کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت و همه عوامل خطرساز شناخته‌شده را درمان کنید، هنوز ممکن است دچار حمله قلبی شوید. بنابراین بسیاری از عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی هنوز ناشناخته هستند.

پژوهشگران برای شناخت بیشتر این عوامل خطرساز نمونه خون ۲۳۳۱ بزرگسال در آمریکا و ۸۳۲ بزرگسال در اروپا را که انتخاب کرده بودند تحت غربالگری قلبی عروقی قرار گیرند، جمع آوری کردند. این تیم نمونه‌ها را برای یافتن موادی به نام متابولیت ها، محصولات جانبی فرآیندهای متابولیک مانند هضم، تجزیه و تحلیل کردند. این پژوهشگران سپس حوادث قلبی، مانند حملات قلبی و سکته مغزی را در میان شرکت کنندگان در طی سه سال پیگیری کردند.

آن‌ها دریافتند افرادی که میزان‌های بالایی از متابولیت به نام ۴PY دارند، به طور متوسط حدود ۶۰ درصد بیشتر از افرادی که میزان‌های پایین‌تری دارند، حملات قلبی و سکته مغزی را تجربه می‌کنند. این ترکیب تنها زمانی به وجود می‌آید که بدن نیاسین اضافی را تجزیه کند.

این پ‍ژوهشگران می‌گویند داشتن میزان‌های بالای نیاسین برای افراد غیرمعمول نیست. این تا حدی به دلیل این است که غذاهای خاصی مانند غلات و آرد به طور معمول با این ویتامین در کشورهایی از جمله انگلیس و آمریکا غنی می‌شوند. آزمایش‌های بیشتر نشان داد که ۴PY رگ‌های خونی را در جوندگان ملتهب می‌کند والتهاب عامل اصلی ایجاد بیماری قلبی است.

مکمل‌های نیاسین به طور فزاینده‌ای با توجه به شواهدی در مورد اثرات ادعایی ضد پیری آن در حال مصرف بوده‌اند. بنابراین این پژوهشگران توصیه می‌کنند که بیماران باید پیش از مصرف مکمل‌های بدون نسخه این ویتامین با پزشکشتان مشورت کنند و بر مصرف غذاهای غنی از میوه و سبزی متمرکز شوند و مصرف کربوهیدراتشان را کاهش دهند.

کد خبر 833955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha