شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

مترجم- هدا عربشاهی: کشور ایتالیا در آوریل گذشته شاهد یکی از جدی ترین چالش‌های سیاسی میان دو جناح راست میانه به رهبری سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر وقت و رومانو پرودی، رهبر جناح چپ میانه بود.

بطوری که سرانجام در انتخابات آوریل گذشته، مبارزات دوساله پرودی و برلوسکونی با اختلاف جزئی آراء به نفع پرودی، استاد دانشگاه بلونیا، پایان یافت. اما برلوسکونی که ایتالیایی‌ها به وی لقب شوالیه داده اند، این نتیجه را پایان مبارزه ندانست و پیشنهاد تشکیل دولت ائتلافی از هر دو جناح را مطرح کرد، تا بدین وسیله بتواند به نتایجی مشابه آنچه که در سپتامبر 2005 در آلمان با عنوان ائتلاف بزرگ حاصل شد، دست یابد. اگرچه در آن زمان طرح پیشنهادی شوالیه ی خواهان قدرت، با مخالفت احزاب و گروه‌های چپ مواجه شد.


با وجود این برلوسکونی که خود در سال 2001 نظام دو قطبی ایتالیا را روی کار آورده بود، جمعه گذشته بار دیگر پیشنهاد ائتلاف بزرگ مدل آلمانی و نظام تک قطبی را در شرایطی مطرح کرد که دولت چپ میانه در حال بررسی بودجه سال آینده این کشور است.
علاوه بر این نخست وزیر سابق ایتالیا، دولت پرودی را به بی کفایتی متهم کرد و به صراحت با بودجه پیشنهادی چپ‌ها مخالفت کرد.


رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا و کابینه وی، شنبه گذشته در اجلاسی که در ویلای دوریا پامفیلی با حضور نمایندگان تمامی‌احزاب ائتلاف جناح چپ میانه برگزار شد، به بررسی زیرساخت‌های دولت جدید ایتالیا و تصمیم گیری درخصوص بودجه سال آینده این کشور پرداخت. در این اجلاس، پرودی خواستار توجه بیشتر به استرات‍ژی‌های جناح چپ میانه نسبت به تصمیمات پارلمان و شفاف سازی موقعیت گروه‌های مختلف شد.

همچنین وی ضمن انتقاد از اقدامات اخیر جناح راست میانه به روش دولت یکساله آلمان، خاطرنشان کرد که چنین اقداماتی می‌تواند منجر به سقوط قوه مجریه و گشوده شدن سناریوهای جدید سیاسی شود.


در این اجلاس جمعی از رهبران گروه‌های چپ میانه و روسای کمیسیون‌های بودجه ی سنا و پارلمان نیز حضور داشتند، بطوری که بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی از این اجلاس به عنوان یکی از استثنائات تاریخ جمهوری ایتالیا یاد کردند.

پرودی در اجلاس شنبه اظهار داشت:  دولت ما موفق شده است تنها در مدت 5 ماه نتایج بسیار درخشانی بدست آورد، آنهم در شرایطی که این دولت نتایج عملکرد دولت قبل و موقعیت سخت پارلمان که فرزند قانون اصلاح شده و شرم آور انتخابات می‌باشد را به ارث برده است.


نخست وزیر ایتالیا تأکید کرد:  بودجه فعلی در راستای برنامه انتخاباتی است و بالطبع گستره اهداف ما نمی‌تواند در محدوده این برنامه باشد. در حقیقت چشم انداز دولت ما معطوف به سه هدف عمده رفاه، عدالت و توسعه است.

 پرودی در این خصوص افزود:  اتحادیه یک پروژه سیاسی برای دولت است که رای دهندگان خواهان آن می‌باشند. پروژه ای که پس از گذشت تقریبا 2 سال کار و فعالیت به پیروزی رسید.  رهبر اتحادیه چپ‌های ایتالیا خاطرنشان کرد:  ادعایی برای برقراری رفاه کامل در جامعه نداریم، با وجود این می‌خواهیم ایتالیا را از کسری بودجه 3 درصدی در سال به 3 درصد رشد سالانه ارتقا دهیم.


 پرودی ضمن یادآوری عملکرد دولت برلوسکونی اظهار داشت:  از میان 180 کشوری که توسط صندوق بین المللی پول در دوره سال‌های 2001 تا 2005 مورد بررسی قرار گرفتند، تنها 9 کشور موفق شدند به یک رقم متوسط رشد پایین تر از کشور ما ( برابر با 3/0 درصد ) دست یابند! در حقیقت در دوره بین سال‌های 2001 تا 2005 بودجه عمومی‌پایین تر از کسری 1/4 درصدی تولید ناخالص ملی بود، بنابراین با وجود تمام بدهی‌های عمومی‌که دولت چپ میانه با آن روبرو است، اولین اقدام ما توسعه و ساخت کشور و کاهش این بدهی‌ها است.


کسری بودجه این سال‌ها حاصل انفجار هزینه‌های عمومی‌است که در ارزیابی‌های ظاهری 90 میلیارد یورو بین سال‌های 2001 تا 2005 رشد داشته است. (7/4 درصد متوسط سالانه) رومانو پرودی همچنین در کنفرانس خبری که در ادامه این اجلاس برگزار شد، تولد یک همکاری جدید میان دولت و گروه‌های پارلمانی برای عملکردهای منظم و منسجم به‌ویژه در 2 ماه آینده را اعلام کرد.


وی در پایان این کنفرانس خبری درخصوص ائتلاف جناح چپ میانه اظهار داشت:  این، ائتلاف دولت است و تغییری در قانونگذاری آن بوجود نمی‌آید. در این مورد هیچ شکی وجود ندارد، این دولت باید بر اساس قانون حکومت کند، بنابراین اکثریت دیگری به جز جناح چپ میانه روی کار نمی‌آید.


 سخنان پرودی درخصوص بی علاقگی به تشکیل ائتلاف بزرگ دو جناح در شرایطی ایراد شد که سیلویو برلوسکونی، رهبر اپوزیسیون راست میانه اظهار داشت که رای دهندگان و طرفداران این جناح خواهان یک اقدام متمرکز از سوی اپوزیسیون می‌باشند به همین علت به احتمال زیاد 2 دسامبر آینده حزب فورتزا ایتالیا ( Forza Italia ) تظاهراتی را در مقابله با دولت و بودجه اش در رم برگزار می‌کند.


برلوسکونی در حضور نمایندگان تلویزیون‌های ایتالیا در نشستی که در مقابله با بودجه تشکیل شده بود، گفت:  در هفته‌های آینده تظاهراتی نیز در تمام مراکز استان‌ها پیش بینی شده است.


با وجود این به احتمال زیاد 2 دسامبر یک تظاهرات ملی در مقابله با رژیم و برای آزادی در رم برگزار می‌کنیم.  همچنین دیگر احزاب راست گرا از جمله خانه آزادی، لیگ شمال و ائتلاف ملی نیز به منظور مخالفت با تصمیمات سیاست اقتصادی دولت رومانو پرودی تصمیم به برگزاری تظاهرات و تجمع در خیابان‌ها گرفته اند.


 از سویی دیگر، جان فرانکو فینی، معاون نخست وزیر دولت قبل و رئیس حزب ائتلاف ملی در یک کنفرانس خبری اظهار داشت:  من ادعای رومانو پرودی درخصوص اینکه دولت وی 5 سال روی کار خواهد ماند را قبول نمی‌کنم. چرا که این تنها باور خود پرودی است که در اجلاس ویلای پامفیلی هم روی آن پافشاری کرد.  وی افزود:  البته کسی نمی‌داند که چه وقت این دولت سقوط خواهد کرد، اما خود پرودی نیز می‌داند که دیر یا زود سقوط می‌کند، اما این شکست به دلیل چپ بودن وی نیست بلکه به خاطر میانه بودنش است.


پرودی زمانی با چپ‌های رادیکال زندگی مطمئنی را شکل داد، حال ببینید آیا احزاب تندرویی مثل سبزها، Pdci و بنیاد نوین کمونیست با بودجه مخالفتی ندارند؟ وزیر سابق امورخارجه امکان بحران در دولت را یک فرضیه واقعی دانست و چپ میانه را به عنوان جناحی
 کم نفس معرفی کرد.


فینی درخصوص ائتلاف بزرگ گفت:  راست میانه باید به افکار عمومی‌که می‌خواهند پرودی خانه نشین شود، توجه بیشتری کند و این در شرایطی است که هنوز اختلاف نظرهایی میان احزاب راست وجود دارد، برای مثال اتحادیه دمکرات مسیحی (Udc) همان استراتژی دمکرات مسیحی‌های ایتالیا ( Cdi) را دارد اما با تاکتیک متفاوت. در واقع آنها فکر می‌کنند که تجمع در خیابان‌ها و برگزاری تظاهرات نتایج مثبتی دربرندارد.


درخصوص اخذ رای اعتماد بودجه سال آینده، رهبر ائتلاف ملی ایتالیا معتقد است که در سنا با یک یا دو سناتور بیشتر اکثریت، رای اعتماد به بودجه قابل پیش بینی نیست، اما در پارلمان تقریبا می‌توان مطمئن بود که بودجه تصویب می‌شود.


جان فرانکو فینی همچنین درخصوص مسئله یک آینده ممکن برای ائتلاف بزرگ گفت:  به اعتقاد من، این ائتلاف ضرورت آزادی ایتالیاست، آنچنانکه پیش از دولت پرودی بود.


 در اینحال در شرایطی که از یک سو سیلویو برلوسکونی در چند روز گذشته فرضیه ناکارآمدی دولت پرودی را مطرح کرد و از طرف دیگر جنبش دمکرات مسیحی ایتالیا فراخوان عمومی‌برای شرکت در تظاهرات 2 دسامبر را در مخالفت با بودجه و یافتن راهی برای تغییر این تصمیم قوه مجریه به‌خصوص در سنا را منتشر ساخت. فائوستو برتینوتی، رئیس پارلمان، دیدگاه و نظرات خود را در این خصوص در کتاب جدید نویسنده ای با عنوان برونو وسپا منتشر کرده است.


در این کتاب که قرار است در چند روز آینده وارد بازار شود، دبیر سابق حزب بنیاد نوین کمونیست، به وضوح بیان می‌کند که توافق میان دو قطب برای تشکیل یک حکومت مشترک بدون شوک سیاسی ممکن نیست.

 وی در این خصوص گفت:  وقوع ائتلاف بزرگ برای شخص من یک لحظه غم انگیز است، سناریویی که نمی‌خواهم درباره آن فکر کنم. به اعتقاد مردم هم این یک تنش وحشتناک است. درواقع از نظر موقعیت عمومی‌این یک اتفاق پذیرفتنی نیست.نمی‌خواهم از لحن تندی استفاده کنم، اما چپ‌ها باید درباره همه چیز از نو فکر کنند.


 رهبر سابق بنیاد نوین کمونیست افزود:  در لحظه‌ای که کشور نیازمند سیاست بیشتر است، یک دولت تکنیکی و حرفه ای، بیشتر از یک دولت ائتلافی می‌تواند ابعاد مختلف سیاسی را متعادل کند.  در ادامه کتاب وسپا، جان فرانکو فینی، رهبر ائتلاف ملی، اظهار می‌دارد که دولت تکنیکی دولتی است که تنها می‌تواند از ائتلاف سازمانی میان طرف‌های راست میانه و چپ میانه حاصل شود. وسپا همچنین در ادامه با سیلویو برلوسکونی، رهبر حزب فورتزا ایتالیا نیز درخصوص ائتلاف بزرگ مصاحبه کرده است.


شوالیه برلوسکونی که فردای پیروزی چپ‌های میانه در انتخابات آوریل گذشته فرضیه دولتی با توافق میان دو جناح را مطرح کرد، در این باره گفت:  در صورتی که سوسیال دمکرات‌ها و رادیکال‌ها در میان چپ‌ها کمی‌از قدرت بیشتری برخوردار بودند، شاید شرایط برای یک ائتلاف بزرگ توانا برای هدایت ایتالیا در جاده توسعه و مدرنیزه شدن فراهم می‌شد.


می‌دانم بیان حقیقت سخت است اما افسوس، در شرایط کنونی رسیدن به این هدف ممکن نیست.

‍‍‍www.corriere.it

کد خبر 7271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز