دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین : نخست وزیران اسپانیا و ایتالیا در جریان دیدار خود در مادرید، مهاجرت غیر قانونی در سطح اروپا و مسئله ادغام دو شرکت البرتیس و اوتوستراده را به بحث و بررسی خواهند گذاشت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، رومانو پرودی در اولین دیدار رسمی خود از اسپانیا پس از انتخابش به مقام نخست وزیری، از طرح‌های میزبانش مبنی بر مشارکت فعالانه‌تر اتحادیه اروپا در مبارزه با مهاجرت غیر قانونی به این قاره حمایت خواهد کرد.

بر اساس گزارش منابع خبری دولت اسپانیا ، دیدار میان پرودی و خوسه لوییس ساپاترو نخست وزیر اسپانیا در کاخ مونکلوا انجام خواهد شد.

این منابع همچنین اعلام کردند در پی گفتگوی دو جانبه میان رؤسای دولت اسپانیا و ایتالیا کنفرنس مشترک مطبوعاتی نیز برگزار می‌شود.

پرودی سپس در کمیسون اقتصادی شرکت خواهد کرد و پس از آن با انریکه ایگلسیاس دبیرکل بخش آمریکای لاتین دیدار خواهد کرد.

نشست روز دوشنبه 16 اکتبر (24 مهر) به سران دولت‌های دو کشور این امکان را خواهد داد تا تماس خود را پس از دیداری که در حاشیه آخرین نشست شورای اروپا در شانزدهم ژوئن (بیست‌وششم خرداد) گذشته داشتند، از سر گیرند.

دیدار رومانو پرودی  از اسپانیا تنها 4 روز پیش از اجلاس سران اتحادیه اروپا، که در شهر لاهتی فنلاند برگزار می‌شود، انجام می‌گیرد.

در جریان اجلاس آتی سران اروپا قرار است مسئله مهاجرت غیر قانونی به بحث و بررسی گذاشته شود.

بنا گزارش مطبوعات در این اجلاس کشور‌های اسپانیا، ایتالیا و فرانسه پیشنهاد مشترکی درباره راه‌های مقابله با مهاجرت غیرقانونی ارائه خواهند کرد.

ادغام شرکت‌های البرتیس و اوتوستراده از دیگر مباحثی است که در دیدار پرودی از اسپانیا مطرح خواهد شد. 

 این مسئله در حالی در دیدار رؤسای دولت‌های ایتالیا و اسپانیا مطرح می‌شود که پیش از این مطبوعات از مخالفت دولت ایتالیا با ادغام این دو شرکت خبر داده بودند.

این اختلاف نظر در حالی بروز پیدا کرده که دو کشور در عرصه روابط دو جانبه به ویژه در امور اقتصادی و همکاری های پلیسی و قضایی روابط تنگاتنگی دارند.

ایتالیا اکنون سومین شریک تجاری اسپانیا از نظر واردات و صادرات است.

اسپانیا در سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی ‪ ۱۹‬میلیارد و ‪ ۸۶۳‬میلیون یورو واردات از ایتالیا داشت که نسبت به سال پیش از آن ‪ ۵/۸‬درصد افزایش نشان می‌دهد.

صادرات اسپانیا به ایتالیا به عنوان سومین شریک تجاری آن کشور نیز در سال گذشته میلادی به ‪ ۱۲‬میلیارد و ‪ ۸۶۹‬میلیون یورو رسید که نشانگر یک رشد ‪ ۲/۶۸‬درصدی نسبت به سال ‪ ۲۰۰۴‬میلادی است.

"برنامه هسته‌ای ایران"، "تحولات منطقه خاورمیانه" به ویژه لبنان که هر دو کشور در آن نیرو مستقر کرده‌اند و روابط اروپا با دنیای اسلام نیز در گفتگوهای پرودی و ساپاترو مطرح خواهد شد.

در حوزه مدیترانه، ایتالیا و اسپانیا به همراه فرانسه اکنون ستون اصلی نیروهای صلحبان سازمان ملل متحد در لبنان موسوم به "یونیفیل" را تشکیل می‌دهند.

ایتالیا که شمار سربازانش را در لبنان به بیش از ‪ ۲۶۰۰‬نفر خواهد رساند، از بهمن ماه آینده فرماندهی نیروهای یونیفیل را در جنوب لبنان بر عهده می‌گیرد.

کد خبر 5987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز