گروه اجتماعی: قمه زنی ممنوع است، به همین دلیل تمامی کسانی که وسایل مربوط به قمه زنی را خرید و فروش کنند با برخورد پلیس روبه‌رو خواهند شد.

سرهنگ مرتضی میرزایی، معاون پلیس اطلاعات و امنیت ناجا، در این باره گفت: پلیس اطلاعات و امنیت کشور تمامی کسانی را که در سال گذشته قمه زنی کرده‌اند شناسایی کرده و هماهنگی برای جلوگیری از تکرار این کار انجام شده است.

او استفاده از شمایل امامان معصوم و نصب و پخش آن را ممنوع اعلام و تاکید کرد درصورت مشاهده این وسایل پلیس اقدام به جمع‌آوری آنها می‌کند و در این رابطه هم با اصناف برای ممنوع کردن ارائه شمایل امامان معصوم جلساتی برگزار شده است.

میرزایی در رابطه با مراسم علم کشی گفت: پلیس علم‌هایی که ایجاد مزاحمت و ترافیک در معابر کنند را جمع‌آوری خواهد کرد و از ورود آنها به خیابان‌ها جلوگیری می‌کند. اما اگر علم‌ها ایجاد ترافیک و مزاحمت نکند با هماهنگی مسئولین هیأت استفاده آنها بلا مانع است.

وی همچنین از برگزاری جلسات مختلف با مدیران هیئت و پلیس یاران هیئت‌ها خبر داد و اظهار داشت: جلساتی برای ایجاد امنیت و انضباط در اطراف هیئت‌ها برگزار شده است که خوشبختانه پیش‌بینی می‌شود مراسم عزاداری سال‌جاری از امنیت و انضباط خوبی برخوردار باشد.

معاون پلیس اطلاعات و امنیت ناجا همچنین در رابطه با سوءاستفاده بعضی از افراد در مراسم عزاداری تأکید کرد: اگر شخص یا گروهی از ساده لوحی مردم به نفع خود در مراسم عزاداری استفاده کنند پلیس آنها را شناسایی و به مقامات قضائی معرفی می‌کند.

او از کاهش 46 درصدی آمار قمه زنی، علم کشی و استفاده از شمایل ائمه اطهار خبر داد و گفت: طبق مقررات فروش تجهیزات قمه زنی و شمایل امامان معصوم ممنوع است و پلیس درصورت مشاهده، برخورد لازم را می‌کند.

پیش از این نیز جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور تاکید کرده بود که با کاروان‌های علم کشی در محرم برخورد می‌شود.

سردار احمدرضا رادان در نشست مطبوعاتی‌اش چندی پیش با تاکید بر اینکه بسیاری از کاروان‌ها سبب راهبندان و ایجاد مزاحمت برای دیگر شهروندان خواهند شد، گفته بود: با این نوع رفتارهای مزاحم برخورد قانونی خواهد شد.

او با اشاره به طرح جمع‌آوری شمایل در هیئت‌های مذهبی افزوده بود: خوشبختانه این طرح دارای نتایج مثبتی بود؛ به‌طوری که اکثر هیئت‌های مذهبی این طرح را به اجرا در آورده و به جای آن از تصاویر شهدای محلات استفاده می‌کنند.

وی همچنین با اعلام اینکه نیروی انتظامی با مراسم قمه زنی برخورد می‌کند، گفته: متأسفانه چنین اعتقادات وهم‌آلودی تاثیرات منفی را در اصل مراسم عزاداری ایام محرم به‌وجود می‌آورد.

سردار رادان خاطرنشان کرد: بسیاری از علما و فقها نیز با انتقاد از مراسم قمه زنی خواستار برخورد با اینگونه مراسم شدند.

اداره‌کنندگان هیئت‌ها مراقب باشند

با شرایط کنونی تمامی دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری می‌بایستی در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهند نکات مورد توجه پلیس کشور را در نظر بگیرند.

در حال حاضر در تهران 8هزار هیئت عزاداری ویژه محرم وجود دارد که هر هیئت با داشتن 2نفر همیار محرم در مجموع 16 هزار همیار محرم در تهران آمادگی انجام وظیفه را دارند.

به هیئت‌های عزاداری توصیه شده به جز شب‌های تاسوعا و عاشورا تا ساعت 11 الی 12 به مراسم خود پایان دهند تا این موضوع برای شهروندان ایجاد مزاحمت ایجاد نکند.

کد خبر 72028

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز