گروه اجتماعی: هفته گذشته 12 نفر از پرسنل نیروی انتظامی در حمله اشرار در شرق کشور شهید شدند.

این درحالی است که براساس اخبار رسمی نیز در 9 ماهه منتهی به آذر ماه 19 نفر از نیروهای انتظامی شهید شده، تعداد زیادی از شهروندان و مسئولان به گروگان گرفته شده و بعضا شهید شده‌اند.

این حوادث در حالی رخ می‌دهد که مذاکرات ایران و پاکستان برای مقابله با اشرار هنوز به جایی نرسیده است. در این بین مسئولان امنیتی نیز پاسخگو نیستند. جانشین فرماندهی نیروی انتظامی چندی پیش اعلام کرد که اگر پاکستان اجازه دهد، نیروی انتظامی ایران وارد خاک پاکستان شود و عملیات انهدام و قلع و قمع اشرار را آغاز کند.

در عملیات هفته گذشته اشرار، خودروی تدارکات نیروی انتظامی در نوار مرزی مورد کمین قرار گرفت و 12 نفر از نیروی‌های انتظامی به شهادت رسیدند. این نخستین باری نیست که اشرار مسلح به راحتی از مرز پاکستان گذشته و با به شهادت رساندن نیروهای انتظامی و مردم مجددا به پاکستان برگشته‌اند.

در سال‌های اخیر، فرایند طولانی مدت مذاکرات ایران و پاکستان با گذشت زمان به‌جایی نرسیده است.

سردار رادان جانشین فرماندهی نیروی انتظامی به خبرگزاری فارس گفت: مهم‌تر از هر شخص یا گروهی، نقش پاکستان در کنترل مرزهاست. نیرو‌های مرزبانی پاکستان نقش خود را به خوبی ایفا نکرده و توانایی لازم را ندارند. 

وی اظهار داشت: در عملیات چند روز گذشته نیز اشرار به راحتی از مرز پاکستان گذشته و با به شهادت رساندن نیرو‌های انتظامی مجددا به پاکستان برگشته‌اند. این شرایط برای ما قابل تحمل نیست و باید جلوی آنها گرفته شود.

پرویز سروری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز مناطق مرزی شرق ایران و مرز پاکستان را حیاط خلوت اشرار و قاچاقچیان عنوان کرد و گفت: امیدوار بودیم ناامنی در مرز پاکستان با وجود جلسات برگزار شده به نتایج روشنی می‌رسید، اما ادامه ناامنی‌ها و شهادت نیروهای پلیس ایران طی روزهای گذشته نشان داد که امنیت در مرز پاکستان مختل شده است.

نماینده مردم تهران از تشکیل جلسه ویژه برای رسیدگی به موضوع ناامنی در مرز پاکستان خبر داد و اذعان داشت: کمیسیون امنیت ملی هفته آینده جلسه‌ای را با حضور سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط برگزار خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: ادامه این شرایط برای جمهوری اسلامی ایران قابل تحمل نیست؛ دولت پاکستان باید پاسخ روشنی بدهد یا اجازه دهد تا نیروی انتظامی وارد این کشور شود و مواضع اشرار را در هم بکوبد.

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی معتقد است که با وضعیت موجود، طرح انسداد مرزها می‌تواند از ادامه بحران موجود بکاهد. این در حالی است که وزیر کشور از کاهش 20 میلیارد تومانی بودجه انسداد مرزها در سال آینده خبر داد.

اگر چه مسئولان، بارها قول داده‌اند که پاسخ قاطع و دندان‌شکن به قاچاقچیان و اشرار و گروهک‌های تروریستی بدهند اما مسئله این است که اقداماتی که تا‌کنون صورت گرفته هنوز منتج به ایجاد امنیت و آرامش در مرز‌های شرقی کشور نشده است.

کد خبر 74406

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز